Gå til innhold

NHD/andre: lommemannens psykiatriske diagnose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo ikke uvanlig at mennesker som blir tiltalt for alvorlige lovbrudd erklærer seg selv som psykotiske så det er ikke så overraskende om han også gjør det.

Men hvilken av hans personligheter har vært støttekontakt gjennom barnvernet og hvilken har ledet masse aktiviteter for barn osv?

Jeg tror at han vet akkurat hva han har gjort. Han er intelligent og har klart å lure alle rundt seg. Han har misbrukt mange barn rundt om i Oslo og omegn og det kommer visstnok av at han har vært ofte i Oslo for å kjøpe lakk til verkstedet sitt. Og at han da skulle ha vært seg selv på turen frem og tilbake og i butikken og den pedofile noen ganger innimellom synes jeg høres rart ut... Det er jo helt klart gjennomtenkt. Han har ikke misbrukt noen i nærmiljøet sitt...

Like sannsynlig som at det bor små grønne menn på mars. Vær en jævel som blir tatt for kriminalitet, prøver å bli frikjent pga en fiktiv sinnsykdom eller blackout. Jeg er så lei av den type tankegang, for jeg vet de bløffer. Dissasosiativ identitetsforstyrrelse er dessuten en diagnose, som er MEEEGET omstridt. Faen ta disse rasshøla som ødelegger folks inntrykk av psykisk syke, ved å skylde på sinnsykdom når de begår psykopatien sin.

På en annen side... det er jo fagfolk som støtter opp om slike diagnoser... syns du ikke det blir å litt undergrave sin _egen_ diagnose ved å blånekte på at dette er mulig?

overhodet ikke, lest såppass mange studier som river istykker denne diagnosen, at jeg er bortenfor tvil.

En "psykiater" som tror på denne lidelsen finner en epedemi, mens en som ikke "tror, for det dreier seg om tro" finner null og nix.

Denne diagnosen egner seg best for produsenter av Bfilm thrillere.

Gjest Spekepølse

Like sannsynlig som at det bor små grønne menn på mars. Vær en jævel som blir tatt for kriminalitet, prøver å bli frikjent pga en fiktiv sinnsykdom eller blackout. Jeg er så lei av den type tankegang, for jeg vet de bløffer. Dissasosiativ identitetsforstyrrelse er dessuten en diagnose, som er MEEEGET omstridt. Faen ta disse rasshøla som ødelegger folks inntrykk av psykisk syke, ved å skylde på sinnsykdom når de begår psykopatien sin.

ja, og om de selv har vært offer?

Annonse

Gjest fnugget

Da er de jo helt klart unnskyldt! De må jo få lov til å hevne seg på andre barn! ;-)

Jo, men hvis han nå lider av en psykisk sykdom. Skal han ikke få hjelp til den? Ikke at han kan tilgis for det han har gjort, men det blir jo ikke akkurat bedre av å være 21 år i fengsel da og være til like stor fare når han engang kommer ut...

Gjest fnugget

overhodet ikke, lest såppass mange studier som river istykker denne diagnosen, at jeg er bortenfor tvil.

En "psykiater" som tror på denne lidelsen finner en epedemi, mens en som ikke "tror, for det dreier seg om tro" finner null og nix.

Denne diagnosen egner seg best for produsenter av Bfilm thrillere.

Uansett hvordan denne lommemannen er, så tviler jeg egentlig på at han er helt frisk....det han har drevet med siste 30 åra sier jo egentlig sitt........

Og det hjelper da ikke å komme i fengsel og bli lynsja av andre fanger hvis han har blitt utsatt for overgrep som barn. DA blir jo han en fare for samfunnet når han slipper ut (etter mest sannsynlig redusert tid).

Mener på at Rettsystemet også har ansvar for å hindre at slike ting skjer igjen med samme person.

Så dette må vel bli en helhetsvurdering? Uten at jeg er noe ekspert på juss da.

Gjest xbellax

Du har ikke den ringeste idè om "de" bløffer eller ei. Det er nå faktisk slik at kriminelle ofte har en psykisklidelse, men det er så langt ifra et "must". Overgripere, i alle former, bør ha en langvarig behandling, uavhengig om vedkommende har en diagnose eller ikke. _Kun_ fengsel vil kun gjøre vedkommende farligere enn tidligere. Dette mennesket som nevnes kan utmerket godt ha en psykisk lidelse, det ville ikke forbauset meg i det hele tatt. Jeg ser likevel frustrasjonen din i bildet som tegnes av psykisk syke.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan jeg bare ha en kvalifisert synsing om.

Jeg tror ikke noe på "splittet-personlighet"-teorien.

Diagnosen er nok et seksuel avvik og i tillegg sannsynligvis en personlighetsforstyrrelse med symptomer som bla manglende empati og impulskontroll.

Jeg tro han er helt klar over hva han har gjort.

Annonse

Jo, men hvis han nå lider av en psykisk sykdom. Skal han ikke få hjelp til den? Ikke at han kan tilgis for det han har gjort, men det blir jo ikke akkurat bedre av å være 21 år i fengsel da og være til like stor fare når han engang kommer ut...

Jeg synes nå det ligger mere rettferdighet i å hjelpe OMVERDENEN til å unngå "slike folk" ved at man sperrer dem inne. Enn i at "slike folk" absolutt skal hjelpes for enhver pris så man skal kunne la dem gå fri!

De aller fleste personer som er istand til å begå grove overgrep eller voldshandlinger, enten pga avvikende lyster, eller mangel på selvkontroll, må jo kunne sies å være psykisk syke!

Nettopp fordi et psykisk "friskt" menneske, sjelden eller aldri ville ha begått slike handlinger!

Å lete seg ihjel etter årsaker og diagnoser som kan unnskylde deres oppførsel, synes jeg er å sette fokuset på helt feil sted!

For uansett hva årsaken er, så er resultatet det samme: Nemlig en person som forårsaker store skader og ødeleggelser for folk rundt seg, og som derfor bør fjernes fra samfunnet for lengst mulig tid!

Jeg er heller ingen ekspert på sinnsykdommer og personlighetsforstyrrelser. Men jeg tør påstå at 99,99% av dem som begår overgrep eller kriminalitet av noe slag, er fullt klar over at det de gjør er ulovlig/uakseptabelt.

En "psykisk lidelse" eller "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" virker på meg som en unnskyldning å lulle seg inn i, for å slippe å stå til ansvar for sine handlinger!

Gjest fnugget

Jeg synes nå det ligger mere rettferdighet i å hjelpe OMVERDENEN til å unngå "slike folk" ved at man sperrer dem inne. Enn i at "slike folk" absolutt skal hjelpes for enhver pris så man skal kunne la dem gå fri!

De aller fleste personer som er istand til å begå grove overgrep eller voldshandlinger, enten pga avvikende lyster, eller mangel på selvkontroll, må jo kunne sies å være psykisk syke!

Nettopp fordi et psykisk "friskt" menneske, sjelden eller aldri ville ha begått slike handlinger!

Å lete seg ihjel etter årsaker og diagnoser som kan unnskylde deres oppførsel, synes jeg er å sette fokuset på helt feil sted!

For uansett hva årsaken er, så er resultatet det samme: Nemlig en person som forårsaker store skader og ødeleggelser for folk rundt seg, og som derfor bør fjernes fra samfunnet for lengst mulig tid!

Jeg er heller ingen ekspert på sinnsykdommer og personlighetsforstyrrelser. Men jeg tør påstå at 99,99% av dem som begår overgrep eller kriminalitet av noe slag, er fullt klar over at det de gjør er ulovlig/uakseptabelt.

En "psykisk lidelse" eller "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" virker på meg som en unnskyldning å lulle seg inn i, for å slippe å stå til ansvar for sine handlinger!

Nå skrev jeg at uansett om han har en psykisk lidelse så kan det _ikke_ unnskyldes. Og da mener jeg dersom han vet hva han gjorde. Og jeg skrev videre at det er liten tvil om at han har en psykiatrisk diagnose slik han har holdt på i 30 år.

Poenget mitt er som følger: Det hjelper samfunnet svært lite å sperre han i fengsel _uten_ at han samtidig mottar psykiatrisk hjelp. Hva gjør vi den dagen han slipper ut dersom han skal være i fengsel i kanskje 20 år med en ubehandlet alvorlig personlighetsforstyrrelse? Og da tenker jeg på samfunnets beste.

Jeg har aldri sagt at det han har gjort er tilgivelig eller at han burde gå fritt rundt om i samfunnet og fortsette som før.

Men selv en (tro det eller ei) person som er siktet for overgrep mot barn har rett til å få behandling på lik linje med alle andre.

Selv om det han har gjort er galt, så er vi fortsatt litt humane her i landet.

Alternativet er å gå for dødstraff, slik som i Texas. Har det hjulpet noe særlig på kriminaliteten der?

Så det kan være nyttig å tenke litt konsekvenser for samfunnet og det er direkte ihumant å sperre en psykisk syk person i fengsel uten å tilby hjelp. Uansett hvor grusom hans handlinger har vært, så er han fortsatt et menneske.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mannen er psyk, ingen tvil om det.

Men vet han hva han har gjort? Ja for pokker.

Den derre dissosiative forherligelsen som er i psykiatrien i dag, irriterer meg!

"Den derre dissosiative forherligelsen som er i psykiatrien i dag, irriterer meg!"

Jeg tror heldigvis ikke "den er i psykiatrien". Den finnes i noen spesielle miljøer.

Gjest Mohikaneren

"Den derre dissosiative forherligelsen som er i psykiatrien i dag, irriterer meg!"

Jeg tror heldigvis ikke "den er i psykiatrien". Den finnes i noen spesielle miljøer.

Det er mange, mange psykologer som har tro på dette, og det er desverre mange som får denne diagnosen.

Kursene om dette slår godt an og trekker mange psykologer, mange som jobber innenfor traumeområdet har stor tro på dette og noen av fagpersonene som tror på dette er ganske så karismatiske.

Men jeg håper du har rett, at det er i spesielle miljøer. Desverre tror jeg det er mer utbredt enn hva godt er.

Nå skrev jeg at uansett om han har en psykisk lidelse så kan det _ikke_ unnskyldes. Og da mener jeg dersom han vet hva han gjorde. Og jeg skrev videre at det er liten tvil om at han har en psykiatrisk diagnose slik han har holdt på i 30 år.

Poenget mitt er som følger: Det hjelper samfunnet svært lite å sperre han i fengsel _uten_ at han samtidig mottar psykiatrisk hjelp. Hva gjør vi den dagen han slipper ut dersom han skal være i fengsel i kanskje 20 år med en ubehandlet alvorlig personlighetsforstyrrelse? Og da tenker jeg på samfunnets beste.

Jeg har aldri sagt at det han har gjort er tilgivelig eller at han burde gå fritt rundt om i samfunnet og fortsette som før.

Men selv en (tro det eller ei) person som er siktet for overgrep mot barn har rett til å få behandling på lik linje med alle andre.

Selv om det han har gjort er galt, så er vi fortsatt litt humane her i landet.

Alternativet er å gå for dødstraff, slik som i Texas. Har det hjulpet noe særlig på kriminaliteten der?

Så det kan være nyttig å tenke litt konsekvenser for samfunnet og det er direkte ihumant å sperre en psykisk syk person i fengsel uten å tilby hjelp. Uansett hvor grusom hans handlinger har vært, så er han fortsatt et menneske.

Jeg skjønner poenget ditt.

Men jeg er så irritert på at det ofte brukes STORE ressurser på å hjelpe forbrytere og avvikere tilbake til samfunnet!

Det spares ikke på NOE hverken når det gjelder advokathjelp, psykriatisk behandling, lege hjelp, eller annen tilrettelegging for at vedkommende skal kunne sone kortest mulig tid, og raskest mulig komme ut i samfunnet igjen!

Dette koster enorme summer for samfunnet!

Så da er spørsmålet: Får vi virkelig valuta for pengene??

Gjentagelses prosenten er SVÆRT høy blant folk som har begått forbrytelser grunnet sinnslidelser, eller avvikende seksuelle lyster.

De soner sin straff, og får behandling og oppfølgning, men så fort de kommer ut i frihet, og tilbake til mulighetene, så begår de samme forbrytelse om igjen!

Så hva kommer dette av, tror du??

Er det fordi rettsapparatet/ samfunnet ikke har gitt vedkommende riktig behandling / oppfølging? Bør derfor rettsapparatet / samfunnet skylde seg selv fordi den stakkars overgriperen ikke er istand til å fungere?

Eller kan man tillate seg å si, at enkelte personer faktisk er så feil skrudd sammen i hodet sitt, at de aldri vil kunne bli "normale" uansett hvordan de behandles og følges opp?

Folk med alvorlige sinnslidelser eller avikende seksuelle drifter er ofte så preget av dette at de ikk har evner til å endre seg hverken med egen eller andres hjelp. Rett og slett fordi de styres av drifter utenfor seg selv.

Jeg har f.eks .hørt pedofile si at denne besettelsen er så altoppslukende at hele livet deres styres av disse driftene.

Så selvom de vet at det de gjør er galt, og evt. straffes gang etter gang, vil de likevel ikke klare å slutte å forgripe seg på barn!

Så hva kan man gjøre, annet enn å holde slike personer borte fra samfunnet?

De største feilene rettsapparat og samfunn kan gjøre, er å slippe disse menneskene ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...