Gå til innhold

Dårlig blodsirkulasjon i arm, opphovne ben og ubehag i bryst


Gjest Tøydukke Anna

Anbefalte innlegg

Gjest Tøydukke Anna

Hei, Jeg har i mange år kjent at jeg i venstre arm har hatt det jeg tror er dårlig blodsirkulasjon. Dette oppdaget jeg først under trening med belastning i høyden for 7-8 år siden. Jeg klarte ikke å holde noe over skulderhøyde uten at det prikket og hånda/armen ble nummen. Dette har ikke endret seg. I tillegg blir samme armen i perioder forferdelig tung og vond når den "henger løst", slik at jeg må holde den oppe med den andre hånda. Har også alltid hovnet opp i hele kroppen i varmen. En sydentur kan føre til vektøkning på 5-6 kilo. I løpet av det siste året har jeg også hovnet mer og mer opp i anklene, både under flyreiser og i varme, med problemer med å få på sko, samt smerter i leggene ved gange. Jeg har i den senere tid følt smerter i bryst og arm. Det er kanskje feil å kalle det smerter, da det er mer vagt og diffust enn som så. Det kan kjennes som dunking i armen og hånda og kragebenet, prikking i neglene og stramming i overarm og bryst, prikking under arm, ved brystet. Det er ingen forskjell, såvidt jeg har oppdaget, på om jeg er i ro eller i aktivitet. Jeg hadde for ca. ett år siden det jeg har betraktet som en fysisk stressreaksjon etter en lengre stressperiode. Jeg følte en brå stramming midt i brystet, med smerter som om noen holdt en knyttneve hardt mot brystbenet, slik at pusten ble påvirket. Dette pågikk flere ganger om dagen i et par måneder, og jeg ble tilslutt engstelig. Jeg hadde en "prat" med meg selv, og bestemte meg for å oppsøke lege dersom symptomene kom tilbake en gang til. Det gjorde de ikke :-) Det er heller ikke på samme måte denne gangen. Jeg føler at ubehaget har flyttet seg, og at pulsen er "på utsiden" av huden, f.eks. i halsen. Føler hjerteslagene i hele kroppen. Kjenner ikke samme brå stramming eller "knyttneven". Har også noe høyere hvilepuls enn tidligere. Jeg synes det er forferdelig vanskelig å gå til lege med disse symptomene. Er i utgangspunktet ikke lettskremt, men min far ble hjerteoperert sist sommer, og det kan nok ha påvirket tankene litt mer. Min bror har også "hjertetrøbbel" uten at jeg helt husker hva det er. (Mulig angina) Jeg har i mange år jobbet som en gal, både ukedager og helger. Jobb har altså gått foran både kosthold og trening. I tillegg røyker jeg. Jeg er 34 år. Min BMI er på 30. Er ute av trening og realistisk sett sikkert ikke i god fysisk form. Jeg har en vei å gå når det gjelder alle disse områdene, noe har jeg tatt tak i. Jeg betrakter meg selv som ganske rolig og realistisk, og som ikke blir hysterisk redd med en gang jeg får vondt et sted. Jeg har en tendens til å tenke at det meste har muskulære årsaker. Eller at det er stress. Jeg kan ha det med å ignorere ganske mange ting, og tenker nå på at man kanskje ikke skal ignorere alt av symptomer. Særlig siden de ikke akkurat forsvinner. Vet ikke om disse tingene har noe med hverandre å gjøre, men tok de med for å gi et bredere bilde av ting. Det jeg håper på å få svar på her, er om mine symptomer er av en sånn karakter at jeg burde oppsøke lege? Orker ikke løpe til legen for "ingenting" liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville uansett om det er "alvorlig" eller ei tatt en tur til lege jeg. Grubling gjør ofte ting værre enn de behøver og gjøre.

Jeg tror ikke det er noe farlige greier - men ville tatt de vanlige blodprøvene, stoffskiftet hadde jeg sjekket spesielt, Diabetes, B-12, Ferritin etc.

I tillegg hadde jeg kanskje bedt om et EKG for det er tydelig at hjertet og tanken på sykdommer gjør deg urolig.

Men du er ung, så jeg tror ikke det er noe galt, med mindre du skulle ha noe medfødt. Men sikker er man først når man er grundig sjekket.

Det er godt at du tar tak i livet ditt med tanke på kosthold og mer aktivitet. Dette kan du jo også ta opp med lege og få hjelp til - røykeslutt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Enhver fastlege vil synes det er fint med pasienter som kommer med denne problemstillingen. Da har vi mulighet til å hjelpe til med å kartlegge risikofaktorer for arvelige sykdommer; og særlig å forebygge hjerte- sykdommer og diabetes. Legen bør få greie på hvem i familien som har hatt hjertesykdom, stressnivået ditt, vekt, røykevaner, kosthold og mosjonsvaner. Blodtrykk og kolesterolverdi bør måles.

Jeg synes ikke det høres ut som hjertesykdom det du beskriver, men en kombinasjon av stress/muskelstramninger og dårlig holdning i nakke/skulder. Høres ut som du får drag på nerver fra nakken, gjennom armhule og ut i armen. Vanlige årsaker er for mye sitting, særlig foran pc. Kanskje vekten også bidrar til trange nerveforløp. Synes du bør ha henvisning til en fysioterapeut som kan veilede deg til riktig trening; både med tanke på vektreduksjon og for å avlaste nerver i skulderen. Du bør sette av minst 2 ganger i uken til dette. Fysioterapeuten kan også veilede deg i egenøvelser som du bør gjøre flere ganger daglig. Din fremtidige helse er avhengig av innsatsen din de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...