Gå til innhold

Kurdisk kjæreste

Gjest småforelsket

Anbefalte innlegg

Cookiemonster

Det som er alfa-omega her er hva slags familie han har, og hvorvidt han lever i en gammeldags og patrialsk familiekultur fortsatt. Dette er neppe så lett å vite, men det er nok det viktigste å finne ut av. Det er ingenting i veien for at en kurder kan være mer eller mindre fullstendig norsk i kulturen, men det motsatte er også meget mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cookiemonster

6

• Jølsen

5

• Mary Poppins

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Cookiemonster

Du er selvsagt mye bedre enn dem, ikkesant?

Nei, men "vi" har en bedre kultur enn veldig mange kurdere. Akkurat som vi har en bedre kultur enn vi self hadde her til lands for 500 år siden. Dette har ingenting med mennesker å gjøre egentlig, men alt med kultur å gjøre. Og en kultur som tillater vold og undertrykkelse er en kultur vi fint kan heve oss over, moralsk og på andre områder, uten å være hverken fordømmende eller rasistiske.

Spørsmålet er hvilken plass eller kobling kulturen har til det enkelte individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Det kan jeg forstå. Det er veldig mye fra den kulturen som lærer å sette mer pris på hverandre enn i det kalde Norge. Særlig nestekjærligheten, som du kanskje referrerer til, er selvsagt mye varmere og mer nær enn her.

Det der stemmer ganske enkelt ikke, og du viser forsvinnende lite kunnskaper om det du uttaler deg om. Det er en veldig annerledes kultur, men det du feilaktig kaller en nestekjærlighet som er større enn vår er kun en strukturell forskjell, basert på nære bånd og ære, samt familiesamhold. En kurder vil ofte ha et nærmere forhold til en venn og familie, mens en uvenn vil ha mye lavere status enn tilsvarende i vår kultur. Ytterpunktene er sterkere, mens vi lever mer i midten. Summa sumarum er det liten forskjell.

Tips: Bli kjent med noen andre kulturer personlig før du snakker tullprat, og svarer folk som kommer med ekte spørsmål med feilinformasjon. Dette gjelder både deg og de som er fordømmende i motsatt ende. 99% av dere vet ingenting om det dere uttaler dere om - det er et enda større problem enn kulturforskellene, fordi det ender i relativisering den ene eller den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stemmer ganske enkelt ikke, og du viser forsvinnende lite kunnskaper om det du uttaler deg om. Det er en veldig annerledes kultur, men det du feilaktig kaller en nestekjærlighet som er større enn vår er kun en strukturell forskjell, basert på nære bånd og ære, samt familiesamhold. En kurder vil ofte ha et nærmere forhold til en venn og familie, mens en uvenn vil ha mye lavere status enn tilsvarende i vår kultur. Ytterpunktene er sterkere, mens vi lever mer i midten. Summa sumarum er det liten forskjell.

Tips: Bli kjent med noen andre kulturer personlig før du snakker tullprat, og svarer folk som kommer med ekte spørsmål med feilinformasjon. Dette gjelder både deg og de som er fordømmende i motsatt ende. 99% av dere vet ingenting om det dere uttaler dere om - det er et enda større problem enn kulturforskellene, fordi det ender i relativisering den ene eller den andre veien.

Ha ha, dette var riktig underholdende pisspreik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest småforelsket

Det som er alfa-omega her er hva slags familie han har, og hvorvidt han lever i en gammeldags og patrialsk familiekultur fortsatt. Dette er neppe så lett å vite, men det er nok det viktigste å finne ut av. Det er ingenting i veien for at en kurder kan være mer eller mindre fullstendig norsk i kulturen, men det motsatte er også meget mulig.

Akkurat det er jo ikke så lett å finne ut av, siden hans familie ikke bor her. Får liksom ikke dannet meg noe inntrykk annet enn hva han selv forteller.

Jeg har sett dem på bilde, og det eneste jeg kan se utfra det, er jo at de går likt kledd som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels tiltrukket av familiestrukturen, man er liksom aldri alene. Stiller alltid opp for hverandre.

I tillegg så liker jeg at kjønnsrollene er litt mer definerte, altså kvinner er kvinner og menn er menn.

Dette er noe jeg savner i den norske kulturen.

Og jeg liker den gjestfriheten og varmen og uhøytideligheten som er tilstede når man er gjest eller vert.

Jeg liker at man ikke er nødt for å drikke alkohol for å kunne slå seg løs og danse og synge.

Det er masse jeg liker egentlig og som jeg savner i den norske kulturen.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol en det er en god del som drar med seg mye negativ kultur også. Og jeg ønsker ikke å bli involvert i den.

Jeg har et stort nettverk av muslimske venner, både enslige og par. Jeg trives veldig godt i slikt selskap og jeg får jo litt innblikk i hvordan ting fungerer. Men dette er jo da hovedsaklig arabere fra Egypt og Libanon og det er relativt godt utdannede mennesker.

Har ikke særlig kjennskap til kurdere fra før, annet en det jeg har lest og hørt. Og det er ikke mye positivt.

''Jeg er tildels tiltrukket av familiestrukturen, man er liksom aldri alene. Stiller alltid opp for hverandre.

I tillegg så liker jeg at kjønnsrollene er litt mer definerte, altså kvinner er kvinner og menn er menn. Dette er noe jeg savner i den norske kulturen.''

Ja, det er nettopp det som er veldig annerledes i mange kulturer i litt "varmere" land. Å stille opp for hverandre, hjelpe hverandre. Det er også det jeg mener med nestekjærlighet, denne er mye mer tydelig og fremtredende. Det du sier med kjønnsroller kan jeg godt forstå. I Norge skal alle være så like, men kvinner og menn _er_ ikke like, og det er derfor det også oppstår så mye konflikter. Jeg forstår hva du mener, at det er mer definert hva som betegner en kvinne i disse kulturene du referrerer til, og hva som definerer mannens rolle i familielivet.

''Og jeg liker den gjestfriheten og varmen og uhøytideligheten som er tilstede når man er gjest eller vert. Jeg liker at man ikke er nødt for å drikke alkohol for å kunne slå seg løs og danse og synge.''

Forstår godt hva du mener. Det er ikke nødvendig med nøye planlegging om hvem som skal komme, eller når folk får lov til å komme generelt. Ofte kommer folk bare, og det er helt greit, samme hvor mange det blir. Folk forventer heller ikke at verten skal være den perfekte, og verten forventer heller ikke det perfekte av gjestene. Det blir litt mer sånn "kom som du er".

''Det er masse jeg liker egentlig og som jeg savner i den norske kulturen.''

Det har jeg svært stor forståelse for. Den norske kulturen har egentlig ingenting å vise frem, når man sammenligner med endel andre kulturer. Dersom man ikke regner flatfyll og lukkede dører med potetsetting for god kultur da ;-)

''Samtidig er det ikke til å stikke under en stol en det er en god del som drar med seg mye negativ kultur også. Og jeg ønsker ikke å bli involvert i den.''

Da må du sette grenser helt fra starten av. Grenser som blir forstått. Dersom du ikke møter det du søker, kan det jo uansett ikke blir noe.

Det høres ut som du har tenkt mye på dette, så jeg er sikker på at du klarer å finne det du leter etter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like forutinntatt for fordømmende som de andre her - jeg hadde absolutt ikke innlatt meg med en mann med en slik kulturell bakgrunn!

Der er vi enige. Hadde heller ikke gjort det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Akkurat det er jo ikke så lett å finne ut av, siden hans familie ikke bor her. Får liksom ikke dannet meg noe inntrykk annet enn hva han selv forteller.

Jeg har sett dem på bilde, og det eneste jeg kan se utfra det, er jo at de går likt kledd som oss.

Nei, det er ikke lett det der. Men du får mange ekstreme svar i denne tråden, og det er like forventet som det er dumt. Hvis du filtrerer ut ytterpunktene, så vil er det gode argumenter begge veier. Men vær forsiktig. Egentlig ville jeg anbefalt deg å "la være", iom. at du ikke finner ut så mye om ham som man kanskje skulle ønske. Samtidig så er det jo bare én måte å finne ut av det på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småforelsket

Nei, det er ikke lett det der. Men du får mange ekstreme svar i denne tråden, og det er like forventet som det er dumt. Hvis du filtrerer ut ytterpunktene, så vil er det gode argumenter begge veier. Men vær forsiktig. Egentlig ville jeg anbefalt deg å "la være", iom. at du ikke finner ut så mye om ham som man kanskje skulle ønske. Samtidig så er det jo bare én måte å finne ut av det på. Lykke til.

Jeg får vel prøve å forhøre meg litt rundt omkring. Han kjenner mange og jeg at vi har en del felles bekjente.

Han har vel også en norsk eksdame som han bodde sammen med i noen år.

Så om jeg virkelig vil, så ska jeg nok finne ut en del på egenhånd.

Jeg vet da også at han har forhørt seg om meg på forhånd.

Så han visste en del om meg på forhånd før han kontaktet meg og vi har kikket på hverandre nesten daglig i 2 år nå, siden han jobber i firmaet ved siden av mitt og vi ser hverandre fra vinduet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Jeg får vel prøve å forhøre meg litt rundt omkring. Han kjenner mange og jeg at vi har en del felles bekjente.

Han har vel også en norsk eksdame som han bodde sammen med i noen år.

Så om jeg virkelig vil, så ska jeg nok finne ut en del på egenhånd.

Jeg vet da også at han har forhørt seg om meg på forhånd.

Så han visste en del om meg på forhånd før han kontaktet meg og vi har kikket på hverandre nesten daglig i 2 år nå, siden han jobber i firmaet ved siden av mitt og vi ser hverandre fra vinduet :-)

Da høres det jo ut som om du har gode muligheter til å finne ut ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, noen spesiell grunn? Erfaring?

Jeg har bodd to tredjedeler av livet mitt i et muslimsk land i midtøsten, og selv om jeg liker mange muslimer, og har mange muslimske venner der, så føler jeg at kulturforskjellene er for stor til at jeg kunne innledet et forhold med en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småforelsket

Mannen i boka er riktignok fra Libanon og ikke I rak, men det er jo en annen kultur en oss for det.

OK.

Jeg har hatt et flere år langt forhold til en libaneser, som også var muslim.

Fantastisk mann på alle måter og enhver svigersmors drøm.

Er nok store individuelle forskjeller da, og det kommer nok an på hvor i landet dem er fra også.

Jeg ønsker rett og slett en mann av samme kaliber, men har jo funnet ut at det er langt mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...