Gå til innhold

Kuldeallergi?


Gjest friluftsgal

Anbefalte innlegg

Gjest friluftsgal

Jeg har de siste 4 år vært plaget av utslett og rød og sår hud etter at jeg har vært ute i noe kaldt vær. Kaldt vær med minusgrader (omtrent fra -1 og nedover) eller regn og vind, fremkaller samme symptom. 1/2 eller 1 time ute i slikt vær gir rødflammet ujevn (vablete?) hud i ansiktet etter 3-4 timer, huden blir varm og kjennes stram og ubehagelig. Jeg har forsøkt kuldekrem, uten resultat. Jo kaldere vær jo verre, jo lenger tid ute jo verre. Symptomene varer et par dager. 3. og 4. dagen er huden rødflekkete i tørre partier (eksemaktig..) og flasser noe. Allergitester har ikke gitt utslag. Jeg er ikke plaget av eksem ellers. Hva kan jeg gjøre? jeg er svært glad i friluftsliv dette ødelegger mer og mer for friluftsgleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Ja, det høres kanskje rart ut, men det finnes kuldeallergi . Og det er en form for ømfindtlighet i huden som fører til frigjøring av mange forskjellige kjemiske substanser fra cellene hvorav et av de viktigst er histamin. Dette fører til rødhet, kløe og hevelse som ved en vanlig allergisk reaksjon. Men det du har, utløses av temperaturforskjeller; kulde, varme osv. Typisk at regn og vind som treffer huden forverrer symptomene ytterligere og at vanlige allergi tester mot alt mulig annet ikke gir utslag. For det er den "fysikalske" påvirkning på huden fra kulde, vær og vind som er årsaken. Hva som fører til at noen får denne typen ømfindtlighet, vet man ikke . Du bør ta antihistaminer for å dempe symptomene og det kan hjelpe noe.. Men de aktuelle plagene dine kan jo være ganske vanskelige å kombinere med et aktivt friluftsliv. Den eneste trøsten i så måte er at kuldeallergi har tendens til å gå over, så du kan bli bra igjen etter kortere eller lengre tid . Forsøk deg frem i samråd med legen med antihistaminer og evt litt cortison krem , men kun den svakeste hydrocortison 1% i ansiktet og ikke hele tiden. Lykke til ! Hilsen hudlegen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...