Gå til innhold

Har din 1.klassing lært å lese?


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Nå har min førstis, gutt, lært å lese litt. Dvs han staver, og forstår hva ord betyr. Han leser enkle setninger, men ikke bøker enda.

Storesøsteren leste ikke før ved slutten av 1.klasse, men hun strever litt enda (med hastigheten), hun går i 3.trinn.

Har din førstis begynt å lese?

Selvsagt endel som kunne lese før skolestart. Men jeg tenker på de som ikke gjorde det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min førsteklassing (jente) har nettopp knukket koden. Hun er blandt de yngste i klassen (desemberbarn) så jeg syns hun er kjempeflink! Ikke har vi øvet noe særlig hjemme heller, hun bare bestemte seg for å prøve å lese de bokstavene de har lært på skolen, og så kunne hun lese korte ord på 2-5 bokstaver. Nå etter jul har de begynt med faste leselekser hver uke, så nå går det unna her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om min førsteklassing er omtrent på samme plass som din! Spennende nå, når de begynner å se sammenhenger mellom bokstavene. Tror mitt barn er litt etter hovedheatet i klassen, men har fått tilbakemelding fra lærer om at alt er ok i rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om min førsteklassing er omtrent på samme plass som din! Spennende nå, når de begynner å se sammenhenger mellom bokstavene. Tror mitt barn er litt etter hovedheatet i klassen, men har fått tilbakemelding fra lærer om at alt er ok i rute.

Når det er sagt: De bruker læreverket Zeppelin, og det er IKKE bra for lesetrening. Tror det kan være fint for de som kan en del fra før, men altfor lange og vanskelige ord. Introduksjon av bokstaver de ikke har hatt, bokstaver som ligner i lyd og utseende blir presentert for nært hverandre, bruk av ord som ikke uttales lydrett, samt bruk av ord som vi overhode ikke har i vår dialekt. eks: Å løpe, å huske - der våre barn sier "å springe, å disse". Fint at barna lærer nye ord, men det hadde vært bedre for mestringen med kortere ord der skrift- og lydbilde harmonerer bedre. Noen førsteklasselærere eller foreldre som kjenner boka og er uenig i mine betraktninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing (jente) har nettopp knukket koden. Hun er blandt de yngste i klassen (desemberbarn) så jeg syns hun er kjempeflink! Ikke har vi øvet noe særlig hjemme heller, hun bare bestemte seg for å prøve å lese de bokstavene de har lært på skolen, og så kunne hun lese korte ord på 2-5 bokstaver. Nå etter jul har de begynt med faste leselekser hver uke, så nå går det unna her ;-)

Måtte bare: "knukket koden".............. Hvor i landet kommer du fra som sier "knukket" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvitende......!

Når det er sagt: De bruker læreverket Zeppelin, og det er IKKE bra for lesetrening. Tror det kan være fint for de som kan en del fra før, men altfor lange og vanskelige ord. Introduksjon av bokstaver de ikke har hatt, bokstaver som ligner i lyd og utseende blir presentert for nært hverandre, bruk av ord som ikke uttales lydrett, samt bruk av ord som vi overhode ikke har i vår dialekt. eks: Å løpe, å huske - der våre barn sier "å springe, å disse". Fint at barna lærer nye ord, men det hadde vært bedre for mestringen med kortere ord der skrift- og lydbilde harmonerer bedre. Noen førsteklasselærere eller foreldre som kjenner boka og er uenig i mine betraktninger?

Hei.

Jeg brukte Zeppelin for mine elever i fjor, og jeg var ganske fornøyd... Zeppelin Start begynte jeg med, men den syntes jeg kanskje var litt "treg". Kunne godt tenkt meg at både de store og små bokstavene ble lært samtidig, noe som jeg mener er bortkastet tid (å lære de hver for seg)

Men ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Zeppelin.

Det er jo mye ekstra stoff til både de elevene som er veldig flinke og de som henger litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg brukte Zeppelin for mine elever i fjor, og jeg var ganske fornøyd... Zeppelin Start begynte jeg med, men den syntes jeg kanskje var litt "treg". Kunne godt tenkt meg at både de store og små bokstavene ble lært samtidig, noe som jeg mener er bortkastet tid (å lære de hver for seg)

Men ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Zeppelin.

Det er jo mye ekstra stoff til både de elevene som er veldig flinke og de som henger litt etter.

Ja, jeg ser at de som har kommet langt nok har mye fint ekstrastoff der. Men for en som er litt etter gjennomsnittet, så mangler mestringsoppgavene. De enkle, enstavelsesordene som gir følelsen av å få til. Og tidlig innføres lange setninger som "Ludde snuser på husken" - der både snuse og huske er ord som overhode ikke er i daglig bruk i vår dialekt. "Selskap hos Spøkelsene skrekk" er et helt lite lesemaraton for barn som ikke er helt med på lesninga enda. Og mye bruk av ord som jeg, deg, det, de, som alle er ord hvor uttalen ligger et ulogisk stykke unna skriftbildet. Og i fhd til introdusering av bokstavene, så kommer det en mengde vokaler innledningsvis, som gir få muligheter til å skrive gode og hverdagslige ord. Men det er godt å høre at du synes den funker i leseopplæringa. Jeg er nok for opphengt i det jeg selv lærte på 70-tallet til å klare å se den pedagogiske tanken med en slik framgangsmåte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg brukte Zeppelin for mine elever i fjor, og jeg var ganske fornøyd... Zeppelin Start begynte jeg med, men den syntes jeg kanskje var litt "treg". Kunne godt tenkt meg at både de store og små bokstavene ble lært samtidig, noe som jeg mener er bortkastet tid (å lære de hver for seg)

Men ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Zeppelin.

Det er jo mye ekstra stoff til både de elevene som er veldig flinke og de som henger litt etter.

Nå ble jeg visst engasjert her... I vår Zeppelin introduseres små og store bokstaver samtidig, men jeg forstår heller ikke helt hvorfor de skal lære å skrive de små bokstavene, når de allikevel må avlæres når ungene skal i gang med formskrift. Det blir litt ulogisk for meg, men kan jo ikke annet i å støtte barnet i at det er sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvitende......!

Ja, jeg ser at de som har kommet langt nok har mye fint ekstrastoff der. Men for en som er litt etter gjennomsnittet, så mangler mestringsoppgavene. De enkle, enstavelsesordene som gir følelsen av å få til. Og tidlig innføres lange setninger som "Ludde snuser på husken" - der både snuse og huske er ord som overhode ikke er i daglig bruk i vår dialekt. "Selskap hos Spøkelsene skrekk" er et helt lite lesemaraton for barn som ikke er helt med på lesninga enda. Og mye bruk av ord som jeg, deg, det, de, som alle er ord hvor uttalen ligger et ulogisk stykke unna skriftbildet. Og i fhd til introdusering av bokstavene, så kommer det en mengde vokaler innledningsvis, som gir få muligheter til å skrive gode og hverdagslige ord. Men det er godt å høre at du synes den funker i leseopplæringa. Jeg er nok for opphengt i det jeg selv lærte på 70-tallet til å klare å se den pedagogiske tanken med en slik framgangsmåte :)

ja, men jeg forstår deg jo godt også.. Jeg var vel litt skeptisk til Zepelin i starten... og da kanskje i forhold til de de "svake" eller de som henger litt etter... Men jeg brukte mye tid på disse elevene og jeg laget og fann frem litt andre oppgaver og lesestykker til de. Det er jo MYE i denne lærerveiledningen som han brukes som både konkretiseringsmaterialer osv. Men spørst helt hvordan man griper det ann og hvor mye man fokuseerer på det, tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvitende......!

ja, men jeg forstår deg jo godt også.. Jeg var vel litt skeptisk til Zepelin i starten... og da kanskje i forhold til de de "svake" eller de som henger litt etter... Men jeg brukte mye tid på disse elevene og jeg laget og fann frem litt andre oppgaver og lesestykker til de. Det er jo MYE i denne lærerveiledningen som han brukes som både konkretiseringsmaterialer osv. Men spørst helt hvordan man griper det ann og hvor mye man fokuseerer på det, tror jeg..

*Zeppelin......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår førsteklassing stavet før hun begynte på skolen, men nå leser hun bøker. Foretrekker bøker med mye bilder enda, men leser det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men jeg forstår deg jo godt også.. Jeg var vel litt skeptisk til Zepelin i starten... og da kanskje i forhold til de de "svake" eller de som henger litt etter... Men jeg brukte mye tid på disse elevene og jeg laget og fann frem litt andre oppgaver og lesestykker til de. Det er jo MYE i denne lærerveiledningen som han brukes som både konkretiseringsmaterialer osv. Men spørst helt hvordan man griper det ann og hvor mye man fokuseerer på det, tror jeg..

Takk for svar igjen. Syns det er litt vanskelig å ta dette opp med læreren, fordi jeg er redd for at han skal oppfatte det som kritikk av undervisninga. Og det har jeg ingen som helst grunn til å kritisere. Har på egenhånd funnet fram gode gamle travere fra 70-tallet, bøkene om "Siri, Ole, mor og far", som har ord på maks 5 bokstaver. Humoristiske er de også innimellom. Der leser førsteklassingen i vei med stor glede, mens Zeppelins ord og tekster flere ganger har medført låsing og full stopp. Det er uansett utrolig spennende å se på disse småttingene som begynner å få innsikt i nye mysterier. Det må være givende å være lærer i leseopplæringa - kanskje særlig i forhold til de som strever men som til slutt får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvitende......!

Nå ble jeg visst engasjert her... I vår Zeppelin introduseres små og store bokstaver samtidig, men jeg forstår heller ikke helt hvorfor de skal lære å skrive de små bokstavene, når de allikevel må avlæres når ungene skal i gang med formskrift. Det blir litt ulogisk for meg, men kan jo ikke annet i å støtte barnet i at det er sånn det skal være.

Hehe... Forstår hva du tenker..

Kanskje ikke de skal lære å skrive desse bokstavene på samme måte som de store, men at de blir fortrolige med å lese desse bokstavene også. For det er jo enkelte bøker, ikke bare i norsk, at de begynner å bruke små bokstaver tidlig..

Men enekelte elevar har jo veldig lyst til å lære å skrive med små bokstaver tidlig, etter at de har lært de store, og da er det jo fint at de har lært desse også...

Men min erfaring er at lærerene er veldig ulike når det gjelder det å begynne med formskrift. Noen skriver med små bokstaver til de begynner i 4.-5.-klasse, mens andre begynner alt i 1. - 2. klasse..... Tror det har mye med alderen på lærerene og hva de "alltid" har gjort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uvitende......!

Takk for svar igjen. Syns det er litt vanskelig å ta dette opp med læreren, fordi jeg er redd for at han skal oppfatte det som kritikk av undervisninga. Og det har jeg ingen som helst grunn til å kritisere. Har på egenhånd funnet fram gode gamle travere fra 70-tallet, bøkene om "Siri, Ole, mor og far", som har ord på maks 5 bokstaver. Humoristiske er de også innimellom. Der leser førsteklassingen i vei med stor glede, mens Zeppelins ord og tekster flere ganger har medført låsing og full stopp. Det er uansett utrolig spennende å se på disse småttingene som begynner å få innsikt i nye mysterier. Det må være givende å være lærer i leseopplæringa - kanskje særlig i forhold til de som strever men som til slutt får det til.

Men det er tross alt du som kjenner barnet best og vet hvordan barnet ditt lærer best og hvordan jan eller hun er... Så jeg synest ikke at du burde vært redd for å ta det opp med læreren...

Du kan henvise til de bøkene du har selv, de med max. 5 ord, og spørre læreren om han har noen slike bøker på skolen eller noe..

For det er jo litt stas for eleven å få noen han/hun selv mestrer i lekse, selv om det er fra en annen bok enn zeppelin..

jeg vet ikke hvor mange elver det er i klassen, men om læreren hadde satt av 5-10 min. iløpet av uken til å høre barnet ditt/eleven ifra denne boken, tror jeg at dette hadde vært veldig positivt for eleven.... Det viser at hun/han også kan.....!!

(bare et forslag...)

Læring skjer jo best når foreldre og lærerer er "på lag" om du forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvitende......!

Men det er tross alt du som kjenner barnet best og vet hvordan barnet ditt lærer best og hvordan jan eller hun er... Så jeg synest ikke at du burde vært redd for å ta det opp med læreren...

Du kan henvise til de bøkene du har selv, de med max. 5 ord, og spørre læreren om han har noen slike bøker på skolen eller noe..

For det er jo litt stas for eleven å få noen han/hun selv mestrer i lekse, selv om det er fra en annen bok enn zeppelin..

jeg vet ikke hvor mange elver det er i klassen, men om læreren hadde satt av 5-10 min. iløpet av uken til å høre barnet ditt/eleven ifra denne boken, tror jeg at dette hadde vært veldig positivt for eleven.... Det viser at hun/han også kan.....!!

(bare et forslag...)

Læring skjer jo best når foreldre og lærerer er "på lag" om du forstår...

*lærerene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente i første kan så vidt lese enkle ord som

sol

lim

Lise

Ole

.....osv

Var på foreldremøte i kveld, og på vår skole bruker de en metode som heter Australsk lesemetode. Vi fikk beskjed om ikke å begynne å "lydere" med barne ennå, men lese hele ord sammen med dem mens vi peker på ett og ett ord - slik at de ser hele ordet som et bilde. Etter en stund slik, skal de trekke sammen bokstavene (lydere).

Tredjeklassingen har brukt australs i halvannet år, og det er veldig inspirerende. De deler gruppa i 6, og har stasjoner med ulike aktiviteter i 12 minutter, hvorav den ene er høytlesning for læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare: "knukket koden".............. Hvor i landet kommer du fra som sier "knukket" ;-)

Her i Kristiansand sier vi "knukke" eller kanskje heller "knokke" (med O-lyd) - men jeg skriver det vel ikke:

å knekke - knekker - knakk har knukke (o-lyd)

å ligge - ligger - lå - har lugge/logge (o-lyd)

å sidde - sidder - sadd - har sudde/sodde (o-lyd)

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente i første kan så vidt lese enkle ord som

sol

lim

Lise

Ole

.....osv

Var på foreldremøte i kveld, og på vår skole bruker de en metode som heter Australsk lesemetode. Vi fikk beskjed om ikke å begynne å "lydere" med barne ennå, men lese hele ord sammen med dem mens vi peker på ett og ett ord - slik at de ser hele ordet som et bilde. Etter en stund slik, skal de trekke sammen bokstavene (lydere).

Tredjeklassingen har brukt australs i halvannet år, og det er veldig inspirerende. De deler gruppa i 6, og har stasjoner med ulike aktiviteter i 12 minutter, hvorav den ene er høytlesning for læreren.

De bruker den metoden hos oss også og vi er veldig fornøyde! Nå kunne begge mine lese da de begynte på skolen så det med lydering og trekke sammen til ord har vi ikke terpet noe på. Stasjonene elsker ungene, de synes det er kjempegøy og de har lært masse på det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Førsteklassingen min lærte å lese enkle ord tidlig i høst, nå leser han også lengre ord og setninger og enkle bøker. De har vært gjennom hele alfabetet, men for det meste bare store bokstaver. Ennå har han litt problemer med å få det han leser høyt til å gå "innom hodet", om du forstår, han får ofte ikke med seg det han leser før han evt. gjentar det etterpå.

Jeg har ikke gått særlig inn for å lære ham å lese tidlig, jeg har villet han skal lære det når det er naturlig for ham, og gjerne i takt med resten av gruppen. Selv kunne jeg lese og skrive før jeg begynte på skolen, og jeg synes ikke det fikk positive følger for meg.

Fint at de lærer å lese såpass tidlig i første klasse, for et par år siden var de vel på samme nivå først i annen? Barna synes det er gøy, men på læreren har jeg inntrykk av at det er store individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Måtte bare: "knukket koden".............. Hvor i landet kommer du fra som sier "knukket" ;-)

Jeg er fra Oslo, og snakker også om å ha "knukket koden" - er det så rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...