Gå til innhold

Jeg har verdens slemmeste mor


Olivia.

Anbefalte innlegg

Så lenge du er over 18 år og kan klare deg selv, dvs ikke forvente at foreldrene dine skal betale for deg, så kan du flytte akkurat hvor du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (2 timer siden):

Punkt 1 A i slike saker er å sette opp et realistisk budsjett.

I voksenlivet vil det ofte være ting man kan ha lyst til, men som man må droppe eller utsette, fordi man ikke har råd (ennå).

Hæ hva er det du mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Så lenge du er over 18 år og kan klare deg selv, dvs ikke forvente at foreldrene dine skal betale for deg, så kan du flytte akkurat hvor du vil.

Fordomsfullt fordi jeg skal ha stipend derfor det er rett har som går skole. Det vil ikke være i behov for foreldre eller annet fra noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia. skrev (5 minutter siden):

Fordomsfullt fordi jeg skal ha stipend derfor det er rett har som går skole. Det vil ikke være i behov for foreldre eller annet fra noen. 

Hvis du klarer deg selv økonomisk så er det bare å flytte. Er du over 18 år så kan de ikke nekte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (30 minutter siden):

Hvis du klarer deg selv økonomisk så er det bare å flytte. Er du over 18 år så kan de ikke nekte deg.

Alltid klart selv det jeg vil alltid blitt stoppet. Moterfuckings idioti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 timer siden):

Det er nok tenåringen vår som har kommet tilbake. :) 

Det tror ikke jeg. Språket er helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babette skrev (34 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Språket er helt annerledes.

Enig med deg. Språket og formuleringene er annerledes. Dessuten bodde "tenåringen vår" allerede på hybel og hadde en liten jobb, om jeg ikke husker helt feil. Hun hadde altså allerede flyttet hjemmefra. Dette er nok en "ny" tenåring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia. skrev (12 timer siden):

Hæ hva er det du mener? 

Du vet hva et budsjett er?

Du må finne ut nøyaktig hva du kommer til å få i stipend og evt. fra en kvelds- og helgejobb det er realistisk at du kan få  Så må du anslå de månedlige utgiftene (absolutt alt) og se om det går i pluss.

Hvis du ikke har mulighet for å leie bolig svært rimelig, gjetter jeg på at det blir vanskelig. Husk også at det er slitsomt å jobbe mye ved siden av skolen i perioder med mange prøver og innleveringer. Ting koster også mer enn mange hjemmeboende tror.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia. skrev (På 21.1.2024 den 12.23):

Gammel. Gammel nok til at jeg vil velge selv at jeg vil flytte ut og bo et annet sted i Norge. Jeg trenger ikke at noen betaler for meg fordi skole i Norge er gratis. 

Hvorfor spør du på dol da? Om du er gammel nok og har økonomi til det er det vel bare å flytte, slik svært mange av oss på dol gjorde da vi vi var ferdig med videregående? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (5 timer siden):

Du vet hva et budsjett er?

Du må finne ut nøyaktig hva du kommer til å få i stipend og evt. fra en kvelds- og helgejobb det er realistisk at du kan få  Så må du anslå de månedlige utgiftene (absolutt alt) og se om det går i pluss.

Hvis du ikke har mulighet for å leie bolig svært rimelig, gjetter jeg på at det blir vanskelig. Husk også at det er slitsomt å jobbe mye ved siden av skolen i perioder med mange prøver og innleveringer. Ting koster også mer enn mange hjemmeboende tror.

 

Jeg skjønner at du vil henne vel når du sier dette og ære være for voksenopplæringen, men samtidig tenker jeg - dette kjenner jeg meg ikke igjen i gitt. Jeg kan ikke komme på å ha satt opp et eneste budsjett da jeg var 19 og ny ut i verden på egen hånd, økomomien var jo ikke særlig komplisert. Jeg husker at jeg satte av penger til husleie og strøm for et halvår rett etter at jeg fikk studielånet, sånn at jeg visste at jeg hadde til dette. Den gangen fikk vi jo ikke månedlige utbetaliger fra lånekassen, men én rate i august og én i januar, og pengene skulle vare hele semesteret. Jeg fikk penger av foreldrene mine til pensumbøker ++, de betalte hjemreisene mine og innimellom - når jeg klagde på at jeg var sulten - fikk jeg litt ekstra til mat. Jeg må si jeg raskt lærte at jeg ikke hadde penger til en luksuriøs tilværelse, men husker det som at det egentlig var litt småkult å være blakk. I ettertid tenker jeg at det er god læring i å være blakk, og også godt for ettertiden å ha levd kummerlig med dårlig kvalitet på bopel. Jeg unner alle unge å oppleve det samme faktisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (56 minutter siden):

I ettertid tenker jeg at det er god læring i å være blakk, og også godt for ettertiden å ha levd kummerlig med dårlig kvalitet på bopel. Jeg unner alle unge å oppleve det samme faktisk.

Det er jeg enig med deg i.

Jeg satte heller ikke opp noe budsjett da jeg flyttet på hybel, men jeg synes det blir litt annerledes hvis man flytter uten foreldrenes samtykke og de ikke kommer til å bidra. Mulig jeg misforsto situasjonen. Uansett kan det være greit å ha noen tall for å overbevise denne moren om at det kan være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 timer siden):

Du vet hva et budsjett er?

Du må finne ut nøyaktig hva du kommer til å få i stipend og evt. fra en kvelds- og helgejobb det er realistisk at du kan få  Så må du anslå de månedlige utgiftene (absolutt alt) og se om det går i pluss.

Hvis du ikke har mulighet for å leie bolig svært rimelig, gjetter jeg på at det blir vanskelig. Husk også at det er slitsomt å jobbe mye ved siden av skolen i perioder med mange prøver og innleveringer. Ting koster også mer enn mange hjemmeboende tror.

 

Ja . Får 25000 cirka 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (22 timer siden):

Hvorfor spør du på dol da? Om du er gammel nok og har økonomi til det er det vel bare å flytte, slik svært mange av oss på dol gjorde da vi vi var ferdig med videregående? 

Hæ? Siden jeg ikke får lov siden ikke alle får lov fordi av grunner som er forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia. skrev (8 minutter siden):

Hæ? Siden jeg ikke får lov siden ikke alle får lov fordi av grunner som er forskjellig. 

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener noen ganger, men hvis du er over 18 år så hjelper det ikke om du "ikke får lov", du bestemmer det selv. 

Men du kan ikke ta valg som gjør at du må belage deg på økonomisk støtte fra foreldrene dine uten at de har sagt seg villig til det.

Hvis det økonomiske er i orden så er det bare å flytte, som Kayia skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener noen ganger, men hvis du er over 18 år så hjelper det ikke om du "ikke får lov", du bestemmer det selv. 

Men du kan ikke ta valg som gjør at du må belage deg på økonomisk støtte fra foreldrene dine uten at de har sagt seg villig til det.

Hvis det økonomiske er i orden så er det bare å flytte, som Kayia skriver. 

Ikke hvis foreldrene hennes fortsatt er vergen hennes. Det kan være slik selvom hun er over 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Ikke hvis foreldrene hennes fortsatt er vergen hennes. Det kan være slik selvom hun er over 18.

Det kan jo være. Men jeg hadde regnet med at TS hadde nevnt det, hvis det var tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være. Men jeg hadde regnet med at TS hadde nevnt det, hvis det var tilfelle?

Det virker som det er noe ts ikke vil fortelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (16 minutter siden):

Det virker som det er noe ts ikke vil fortelle

Ja og så nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (27 minutter siden):

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener noen ganger, men hvis du er over 18 år så hjelper det ikke om du "ikke får lov", du bestemmer det selv. 

Men du kan ikke ta valg som gjør at du må belage deg på økonomisk støtte fra foreldrene dine uten at de har sagt seg villig til det.

Hvis det økonomiske er i orden så er det bare å flytte, som Kayia skriver. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...