Storekatta Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Faren min er død, og jeg vil gjerne bruke bunaden min i begravelsen hans. Den har svart liv og svart stakk, med rød kant nede. Capen er svart, med enkle broderier over skuldrene. Skjorta er hvit. Jeg har tenkt å bruke en enkel sølje. Det er ikke vanlig å bruke bunad i begravelser her, men i den delen av landet der fars slekt kommer fra, er det vanlig. Problemet er at en svigerinne har lest i en skikk og bruk-bok at dette er fullstendig feil. Hva synes dere? 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Du gjør selvfølgelig det som du syns er riktig. Jeg er ikke vant til bunad i begravelser, så for meg hadde det vært uaktuelt. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Personlig tenker jeg at bunad er "festdrakt", så jeg ville nok syntes det var rart å stille i bunad i en begravelse. Kommer nok også av at jeg aldri har sett noen med bunad i en slik sammenheng... Siden det er vanlig at folk bruker det der faren din er fra, så er jeg usikker på hva jeg ville gjort... Jeg ville antagelig droppa det i og med at folk flest nok vil synes det er litt rart å bruke bunad i begravelse. 0 Siter
Gjest feberfantasier Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Hvor skal din far begraves, da? Hvis han skal begraves der hans slekt kommer fra er det jo ikke noe problem. Hvis han skal begraves der det er unormalt kan det jo kanskje virke rart, men samtidig vil vel mye av din fars slekt være der, og de vil jo ikke synes det er rart. Kanskje kommer også noen av de i bunad? Gjør som du vil. Selv har jeg aldri sett noen i bunad i en begravelse, men hvorfor ikke? Det er _din_ far. 0 Siter
pekkaline Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Jeg synes nei. Fordi det er mere festdrakt enn sørgedrakt i mine øyne. 0 Siter
morsan Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Kondolerer så mye med tapet av din far. Vedr bruk av bunad så er jeg også blant dem som oppfatter dette mer som en festdrakt, og fra mitt ståsted ville det derfor være unaturlig å bruke det i begravelse. Jeg har også en bunad med mye svart på. Men det er jo du som bestemmer dette, da, og da ville jeg vel tatt med i betraktningen hvor begravelsen skal skje og om det er mange fra "bunadstedet" som kommer osv. men til syvende og sist er det det DU føler er det riktige for DEG. 0 Siter
frosken Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Synes du skal kle deg på den måten som oppleves meningsfylt for deg. Siden det er din far som er død, så er det du som avgjør hva som er korrekt kleskode. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har aldri sett bunad brukt i begravelser og ser vel på det mer som en høytidsplagg enn et sorgplagg og ville nok stusset ja. 0 Siter
Sofline Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Da jeg leste overskriften, tenkte jeg "NEI", men hvis din far hadde syntes det var riktig måte å gjøre det på, synes jeg godt du kan ta på deg bunaden. Gjør det som føles riktig for deg. Kondolerer! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har opplevd bunad i en begravelse én gang. Da var det svigerdatter til avdøde som hadde det. Jeg syntes det var litt merkelig, og ville aldri selv ha brukt det. Men - som Sofline og frosken sier - hvis du synes det er riktig, og din fars familie synes det er riktig, så bruk det! 0 Siter
Gjest trollemora Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Kondolerer. Det er _din_far og du gjør som du vil. Om du har lyst å bruke bunaden din, så gjør du det. Ikke la noen andre bestemme dette. Jeg vet om en dame som brukte bunaden sin i sin manns begravelse, rett og slett fordi mannen hennes alltid syns hun var så fin i bunad. Det er ikke vanlig, men hva betyr vel det? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Kondolerer. Jeg synes du skal gjøre det som føles ok for deg. 0 Siter
Helmi Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Så trist at du har mistet din far! Angående bunad: Jeg synes du skal gjøre som du selv ønsker. Hvis jeg husker riktig, så ble kisten til Halldis Moren Vesaas båret av 6 bunadkledde kvinner. Men jeg tenker litt praktisk også: jeg ville følt at bare det å ta bunaden på en sånn dag krever kanskje for mye ekstrainnsats...og å gå med den, ville jeg følt var tungvint. Så jeg ville nok valgt noe mer "praktisk" enn en bunad. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 22. januar 2008 Skrevet 22. januar 2008 Kondolerer! Jeg syns du skal gjøre det som føles rett for deg jeg! Dersom noen kan finne på å mene noe om det du velger å ha på deg i din fars begravelse, er det definitivt de som bør lære mer om skikk og bruk - ikke du. Klem! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Kondolerer så mye.... Gå som du føler for det! I min bestemors begravelse gikk jeg med sorte army bukser og boots til...Det føltes riktig da..Var mye yngre.. Hadde nok ikke gjort det i dag da men.. ;0) 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Kondolerer. Jeg synes du skal kle på deg du føler at faren din hadde synes var riktig og hvis du ikke vet det så ta på deg det du har lyst til. Jeg "gjorde" mye rart jeg i følge min gamle tante når faren min døde men jeg gjorde det jeg følte var riktig for faren min og det var jo jeg som var den nærmeste til å bestemme. 0 Siter
H@yley Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Synes du skal gjøre det som føles riktig for deg. Jeg har Østfoldbunad, og den har to typer broderier på sjalet. Den ene siden skal brukes til fest og den andre er et sørgebroderi for bruk i begravelse. Var nok derfor ganske vanlig før i tiden å bruke bunad i begravelse. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Jeg hadde syntes det var merkelig om noen kom i begravelse i bunad. Bunad er et fest-plagg, og ikke noe sørge-plagg i mine øyne. 0 Siter
Flaxseed Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har aldri sett bunad brukt i begravelser og ser vel på det mer som en høytidsplagg enn et sorgplagg og ville nok stusset ja. Du ville ha stusset? Hva er det med deg som gjør at du kan stusse over andre? Pass dine egne saker du. 0 Siter
Tweak Skrevet 30. januar 2008 Skrevet 30. januar 2008 Først og fremst, kondolerer. Vet at det er tøft. Var der selv for to år siden, men selv om det for meg kunne vært i går, så har tiden gått og plutselig er det 2008 og ikke 2006 lenger... Verden stopper ikke å gå, en henger med, på en eller annen måte. Man er sterkere enn man tror. Det er sikkert for sent å svare nå, men jeg tenkte på at den kjolen jeg valgte å bruke i min fars begravelse, har jeg ikke orket å bruke igjen, selv om det er en kjole som kler meg kjempebra. Jeg klarer rett og slett ikke å bruke den igjen... Jeg håper at do, om du brukte bunaden din, kan klare å bruke den på festhøytider i fremtiden, uten negative assosiasjoner. En skal minnes de som var en kjær, men det er ikke allid lett. Og enkelte ting skal en ikke nødvendigvis utsette seg selv for. Bunaden skal jo frem til 17 mai... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.