Gjest fordeling av arv Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Vi er midt oppe i et arveoppgjør. Og fordelingen er vi litt "uenige" om. Hvordan er det vanlig å gjøre når man er flere søsken?? vi er 4. 1) allle setter ned på en liste hva de kan tenke seg, om det er flere som ønsker det samme, så trekkes det lodd, 2) det trekkes lodd på hvem som skal velge først hver gang 3) det trekkes en rekkefølge på utvelgelse, som f.eks nr to.. men den som da kommer først, kommer først i køen hver gang.. Kan noen komme med en fornuftig og rettferdig ornding som kan være til hjelp for oss???? 0 Siter
KaVa Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 En litt original variant jeg har hørt om: Man har auksjon om tingene blant de som skal arve. Pengene samles i en pott, som deles likt mellom alle arvtakerne etter auksjonen. Vet ikke om jeg ville valgt denne løsningen, men men... Synes det virker greiest å velge etter tur, trekk om rekkefølgen, om så. 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Vi var 3 søsken da arven etter mamma skulle fordeles, altså tingene. Vi fant frem tre forholdsvis like ting (f.eks. 3 store duker) og om det var sånn at en ville ha en av dem og de andre to ville ha den samme og ingen ville ha den tredje så fikk nr. 1 sin duk, de to andre trakk da lodd om de to gjenværende dukene. Vi avtalte på forhånd at ingen skulle bli sure om de ikke fikk noe de hadde lyst på for alt ble fordelt så likt som mulig. Fungerte veldig greit for oss. 0 Siter
Gjest fordeling av arv Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 En litt original variant jeg har hørt om: Man har auksjon om tingene blant de som skal arve. Pengene samles i en pott, som deles likt mellom alle arvtakerne etter auksjonen. Vet ikke om jeg ville valgt denne løsningen, men men... Synes det virker greiest å velge etter tur, trekk om rekkefølgen, om så. takk for svar.. Greit å få å høre forskjellige måter man gjør det på, så får vi ta silling etterhvert... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Da min far og hans søsken skulle dele boet etter mine besteforeldre - satte de opp liste over de største tingene, og fordelte dem i tre og tre omtrent likverdige ting. Hadde tre kolonner, A, B, C, og for hver ny linje trakk de hver sin lapp. Fkes.: Linje 1: A Sofa Spisestue, B Sofa stue, C sofa loftstue Linje 2: A Spisebord m 6 stoler, B Fremskap, C Buffet Linje 3: A Service hvitt, B service blått, C kaffeservice 0 Siter
Gjest slik kan det gjøres Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 A velger ut fire ting hun synes er ca likeverdige (om det er likeverd mht kroneverdi eller affeksjonsverdi eller en blanding, er opp til A). Så velger B,C og D hver sin av disse tingene i rekkefølge, den som blir igjen går til A. Så velger B ut fire ting, og C,D og A velger hver sin ting av disse, den som blir igjen går til B. Osv osv Etterpå kan man bytte med hverandre, noen har bedre plass, og kan ta i mot en spisestue, mens andre allerede har en gammel spisestue eller vil aldri få plass til den.. Man kan godt lage noen regler på forhånd, feks at man skal tilby de andre søsknene arvestykkene før man kvitter seg med dem (gi bort eller salg), også hvis man kvitter seg med noe noen år frem i tid. Er det ting som krever oppussing / vedlikehold, kan man godt prioritere at den som har kunnskap eller råd til restaurering, arver disse. Synd med ødelagte ting som blir liggende, og senere kastet, hvis noen andre kan ta bedre vare på arvestykkene. 0 Siter
fresja Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 Noen har auksjon der både arvinger og folk ellers kan komme å by. Pengene blir så delt. Det er kanskje mest vanlig når eldre personer uten livsarvinger dør. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 ''1) allle setter ned på en liste hva de kan tenke seg, om det er flere som ønsker det samme, så trekkes det lodd,'' Denne løsningen må da være mest rettferdig. I tillegg synes jeg man kan avtale at hvis en har vunnet en loddtrekning en gang, utelates den fra neste loddtrekning (ikke rettferdig hvis samme person vinner tre ganger og broren ikke vinner en eneste gang). 0 Siter
Sofline Skrevet 23. januar 2008 Skrevet 23. januar 2008 A velger ut fire ting hun synes er ca likeverdige (om det er likeverd mht kroneverdi eller affeksjonsverdi eller en blanding, er opp til A). Så velger B,C og D hver sin av disse tingene i rekkefølge, den som blir igjen går til A. Så velger B ut fire ting, og C,D og A velger hver sin ting av disse, den som blir igjen går til B. Osv osv Etterpå kan man bytte med hverandre, noen har bedre plass, og kan ta i mot en spisestue, mens andre allerede har en gammel spisestue eller vil aldri få plass til den.. Man kan godt lage noen regler på forhånd, feks at man skal tilby de andre søsknene arvestykkene før man kvitter seg med dem (gi bort eller salg), også hvis man kvitter seg med noe noen år frem i tid. Er det ting som krever oppussing / vedlikehold, kan man godt prioritere at den som har kunnskap eller råd til restaurering, arver disse. Synd med ødelagte ting som blir liggende, og senere kastet, hvis noen andre kan ta bedre vare på arvestykkene. ''Man kan godt lage noen regler på forhånd, feks at man skal tilby de andre søsknene arvestykkene før man kvitter seg med dem (gi bort eller salg), også hvis man kvitter seg med noe noen år frem i tid.'' Det ser jeg på som en selvfølge. 0 Siter
Gjest fordeling av arv Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 ''1) allle setter ned på en liste hva de kan tenke seg, om det er flere som ønsker det samme, så trekkes det lodd,'' Denne løsningen må da være mest rettferdig. I tillegg synes jeg man kan avtale at hvis en har vunnet en loddtrekning en gang, utelates den fra neste loddtrekning (ikke rettferdig hvis samme person vinner tre ganger og broren ikke vinner en eneste gang). Det er denne jeg også heller mest mot. Vinner man loddtrekningen på en,, så har den andre førsterette til det andre om vi har likt,,, 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 De jeg kjenner har først forhørt seg om det er noe spesielt noen ønsker. Hvis ingen andre ønsker det, så får vedkommende det. Resten blir delt i hauger tilsvarende antallet som skal ha ting. Haugene skal være nogenlunde like når det gjelder verdi (finansiell og sentimental). Så trekkes det. Etterpå kan man gjerne bytte seg i mellom. Alternativt får man trekke om hver enkelt gjenstand, og heller bytte i etterkant. 0 Siter
Gjest slik kan det gjøres Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 ''Man kan godt lage noen regler på forhånd, feks at man skal tilby de andre søsknene arvestykkene før man kvitter seg med dem (gi bort eller salg), også hvis man kvitter seg med noe noen år frem i tid.'' Det ser jeg på som en selvfølge. Jeg også, det var kanskje derfor jeg ble så skuffet når bestemors barnebunad var solgt til noen andre på Finn, i stedet for at mine barn kunne arve den. Mine medarvinger (kusine) så visst ikke på dette som noen selvfølge.. Jeg ville selvsagt betalt for den, hvis hun ønsket det. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Jeg også, det var kanskje derfor jeg ble så skuffet når bestemors barnebunad var solgt til noen andre på Finn, i stedet for at mine barn kunne arve den. Mine medarvinger (kusine) så visst ikke på dette som noen selvfølge.. Jeg ville selvsagt betalt for den, hvis hun ønsket det. Huff, da skjønner jeg du ble lei deg. Vi har en avtale i familien min om at vi ikke gir bort/selger/kaster arvede ting uten å spørre om andre vi ha det først. 0 Siter
Tweak Skrevet 30. januar 2008 Skrevet 30. januar 2008 Jeg liker nr 1 best, at alle kommer med spesifikke ønsker. Og i tillegg er det greit å ha i tankene hva hver enkelt har gitt den avøde i gave tidligere, at det kan gå tilbake til giveren. "Den vasen gav jeg til min mor i 50 års gave, så den ønsker jeg å ha" Det fungerte veldig fint etter min mormor. Og det som ingen egentlig ville ha, som klær etc. gav vi bort til fretex. Det er ingen grunn til å skulle tjene på alt liksom... Men det er veldig viktig å være åpne når en setter seg ned og går gjennom tingene. Dersom noe har sentimental verdi, så må det ikke forties, men nevnes slik at andre kan ta hensyn. Og unge, i etableringsfasen kan gjerne ha bruk for møbler og julepynt og pene duker. Jeg pyntet mye med min mormors gamle julepynt denne julen, siden jeg ikke hadde noe julepynt fra før. Veldig koselig, synes jeg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.