Gå til innhold

Nav og tannlegejournal

Anbefalte innlegg

Gjest pasietrettigheter
Skrevet

Jeg har grunnet munntørrhet av medisiner fått omfattende tannskader og med den bakgrunn har tannlegen min sendt en søknad til NAV med forespørsel om økonomisk støtte.

Vedlagt søknaden var i tilegg til dokumentasjon om skadene, bekreftelse fra lege på hvilke medisiner jeg bruker, og at jeg har gått regelmessig til tannlege i alle år.

Det var dette NAV ba om i forhold til søknaden.

Sist jeg var hos tannlegen nevner han i en bisetning at Nav har bedt om og fått den fulle journalen min.

I pasienrettighetsloven står flg:

''§ 5-3. Overføring og utlån av journal

Pasienten har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell''

Da lurer jeg på om ikke tannlegejournaler er omfattet av denne loven ?

Videre leser jeg i dagens medisin at Magne Fladby fra NAV sier at det kun unntaksvis skal kreves fullt journalinnsyn. Han sier også at det bare en sjelden gang er behov etter en velbegrunnet vurdering.

Og da lurer jeg på om ikke denne velbegrunnde vurdering burde ha havnet i min postkasse, med forespørsel om innsyn.

I tilegg har jag nylig søkt om uføre, kan jeg da forvente lik behandling fra NAV i forhold til de medisinske journalene mine.

Håper det er noen kloke mennesker som vet noe om dette der ute. For meg virker ikke dette riktig.

Gjest Tannløs
Skrevet

Lykke til...

Jeg fikk nettopp avslag på min søknad, med samme begrunnelse som deg. Munntørrhet.

Det var ikke grunn nok, så lenge munntørrheten ikke kom av sykdom.

Jeg har vært hos tannlegen veldig ofte de siste årene. Det har ikke gått et eneste år ( de siste 7 årene) som regningen har vært under 10. 000 i året. Noen ganger over 20,000 også, men altså, det er ikke nok.

Håper det finnes rettferdighet for noen her i verden iallfall.

Gjest pasientrettigheter
Skrevet

Lykke til...

Jeg fikk nettopp avslag på min søknad, med samme begrunnelse som deg. Munntørrhet.

Det var ikke grunn nok, så lenge munntørrheten ikke kom av sykdom.

Jeg har vært hos tannlegen veldig ofte de siste årene. Det har ikke gått et eneste år ( de siste 7 årene) som regningen har vært under 10. 000 i året. Noen ganger over 20,000 også, men altså, det er ikke nok.

Håper det finnes rettferdighet for noen her i verden iallfall.

Hei

Det var nedslående å høre at du fikk avslag med samme begrunnelse. Men hva i all værden skal de med journalen min hvis årsaken ikke holder mål ? Dette blir forvirrende.

Jeg får jo håpe på respons da tannskadene mine er på veldig store summer.

Takk for svar

Gjest tannløs
Skrevet

Hei

Det var nedslående å høre at du fikk avslag med samme begrunnelse. Men hva i all værden skal de med journalen min hvis årsaken ikke holder mål ? Dette blir forvirrende.

Jeg får jo håpe på respons da tannskadene mine er på veldig store summer.

Takk for svar

Det at de forlanger journalen har ingen ting med det endelige resultaret å gjøre, om du får eller ikke får dekket tannbehandling.

Jounalen er noe de alltid forlang ved en evt søknad.

Gjest paientrettigheter
Skrevet

Det at de forlanger journalen har ingen ting med det endelige resultaret å gjøre, om du får eller ikke får dekket tannbehandling.

Jounalen er noe de alltid forlang ved en evt søknad.

Det forstår jeg ikke. Diagnosen som er oppgitt i søknaden er munntørrhet grunnet medisiner, og hvis da denne diagnosen ikke holder mål, burde de jo bare sendt meg avslaget i posten ??

Hvorfor da ta seg bryet med journalen ?

Gjest tannløs
Skrevet

Det forstår jeg ikke. Diagnosen som er oppgitt i søknaden er munntørrhet grunnet medisiner, og hvis da denne diagnosen ikke holder mål, burde de jo bare sendt meg avslaget i posten ??

Hvorfor da ta seg bryet med journalen ?

De har sine regler å følge. Journal skal følge med.

Det har som sagt ingen ting med om du får eller ikke. Dette blir avgjort når alle nødvendige papirer foreligger.

De etterlyste min også.

Jeg hadde papirer fra tannlege, kjevespesialist, øre nese hals lege. Det hjalp ikke.

Men det er store forskjeller på trygdekontorene. Det er mulig det kontoret du sogner til er lettere å ha med å gjøre.

Jeg har anket, men har nok litt mindre håp denne gangen.

Jeg håper virkelig du får dekket det.

Selv har jeg utgifter på 50-000 .. trenger proteser, og to broer.

Men, i Norge kan man visst få gå tannløs om man ikke har penger, og ikke en sikker diagnose.

Jeg ønsker deg lykke til, og krysser fingrene for deg

Gjest pasientrettigheter
Skrevet

De har sine regler å følge. Journal skal følge med.

Det har som sagt ingen ting med om du får eller ikke. Dette blir avgjort når alle nødvendige papirer foreligger.

De etterlyste min også.

Jeg hadde papirer fra tannlege, kjevespesialist, øre nese hals lege. Det hjalp ikke.

Men det er store forskjeller på trygdekontorene. Det er mulig det kontoret du sogner til er lettere å ha med å gjøre.

Jeg har anket, men har nok litt mindre håp denne gangen.

Jeg håper virkelig du får dekket det.

Selv har jeg utgifter på 50-000 .. trenger proteser, og to broer.

Men, i Norge kan man visst få gå tannløs om man ikke har penger, og ikke en sikker diagnose.

Jeg ønsker deg lykke til, og krysser fingrene for deg

Tannlegeregninga mi er på 60 000 og jeg har tatt opp lån for å dekke det.

Det jeg ikke er helt sikker på om jeg har forstått deg riktig på er hva slags sykdom som må foreligge. Er det en tannsykdom man må ha sikker diagnose på eller er det sikker diagnose på den sykdom som ligger til grunn for at du må ha medisiner som gir munntørrhet (håper du forstår hva jeg mener).

Takk for dine gode lykkeønskninger. Ser visst ut til å trenge dem.

Gjest tannløs
Skrevet

Tannlegeregninga mi er på 60 000 og jeg har tatt opp lån for å dekke det.

Det jeg ikke er helt sikker på om jeg har forstått deg riktig på er hva slags sykdom som må foreligge. Er det en tannsykdom man må ha sikker diagnose på eller er det sikker diagnose på den sykdom som ligger til grunn for at du må ha medisiner som gir munntørrhet (håper du forstår hva jeg mener).

Takk for dine gode lykkeønskninger. Ser visst ut til å trenge dem.

Akkuratt hvilke sykdommer som må ligge til grunn er jeg usikker på.

Vet at de fleste tannkjøtttsykdommer går under her.

Også sjøgren som gir munntørrhet.

Det finnes også andre sykdommer som kan gi støtte.

Vet at de som er organtransplantert får støtte.

tror det står en liste over sikre diragnoser og sykdommer som gir rett på støtte på nav sine sider.

I tillegg kommer de litt mer usikre som det vi har, der det ikke er noen klare regler for om vi får støtte eller ikke.

Men det er bare å håpe, kanskje går det mye lettere for deg enn for meg.

Gjest pasientrettigheter
Skrevet

Akkuratt hvilke sykdommer som må ligge til grunn er jeg usikker på.

Vet at de fleste tannkjøtttsykdommer går under her.

Også sjøgren som gir munntørrhet.

Det finnes også andre sykdommer som kan gi støtte.

Vet at de som er organtransplantert får støtte.

tror det står en liste over sikre diragnoser og sykdommer som gir rett på støtte på nav sine sider.

I tillegg kommer de litt mer usikre som det vi har, der det ikke er noen klare regler for om vi får støtte eller ikke.

Men det er bare å håpe, kanskje går det mye lettere for deg enn for meg.

Takk for svar igjen.

Kan jeg spørre hvor lang saksbehandlingstid det var på søknaden din ?

Gjest tannløs
Skrevet

Takk for svar igjen.

Kan jeg spørre hvor lang saksbehandlingstid det var på søknaden din ?

3 mnd

Anken 6 mnd

Gjest pasientrettigheter
Skrevet

3 mnd

Anken 6 mnd

Ok, takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...