Gå til innhold

Når kan jeg begynne å trene igjen?

Gjest Strusen

Anbefalte innlegg

Gjest Strusen

Hei!

Er en kar på 27 år som har svømt to-tre ganger i uka det siste året. Var uheldig og datt i trappa for en uke siden. Fikk tatt meg for med høyre hånd med det resultat at den fikk seg en kraftig smell. Har full bevegelighet i håndledd, men lillefingeren lar seg ikke løfte max opp. Det ble litt hovent rett etter at dette hadde skjedd, men jeg kjente egentlig ikke noen voldsom smerte. En par dager etter regnet jeg med at det nok ville gå seg til og jeg dro og svømte 1200m, noe jeg antakelig ikke burde gjort :)

Etterfølgende dag var hånden svært hoven på yttersiden(fra lillefingeren og ned mot håndleddet) og ble etter hvert blåsvart, som jeg antar er pga en indre blødning. Hadde også en del smerter. Smurte på Orudis-salve som hjalp en del. Hånden begynner nå å få normal farge og hevelsen er mindre.

Spørsmålet er: Når er det tilrådelig å begynne å trene igjen? Er det hevelsen som gjør at bevegeligheten i lillefingeren ikke er 100%, eller kan det være et brudd? Tenkte kanskje at jeg ville hatt mere smerter dersom det var brudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer på mitt eget innlegg jeg... :) Ble lei av å gå rundt med hånda så jeg var hos legen en tur, hvor det ble konstatert beinbrudd i hånda. Dette ble reponert og gipset. Skal tilbake om en uke hvor det skal vurderes om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strutsen

Svarer på mitt eget innlegg jeg... :) Ble lei av å gå rundt med hånda så jeg var hos legen en tur, hvor det ble konstatert beinbrudd i hånda. Dette ble reponert og gipset. Skal tilbake om en uke hvor det skal vurderes om

...bruddet skal stiftes(ble noe krøll da jeg skriver med venstre hånd - feil signatur også).

Et nytt spm: Hvordan er det mulig å svømme 1200m med beinbrudd og heller ikke ha noen form for smerte? Det er det beinet som ligger opp på håndflaten og går mot knoken på lillefingeren som er knekt. Nå skal jeg ha på gips i 6 uker hvis ikke det må stiftes... Hvordan bør hånden trenes opp etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astroide

...bruddet skal stiftes(ble noe krøll da jeg skriver med venstre hånd - feil signatur også).

Et nytt spm: Hvordan er det mulig å svømme 1200m med beinbrudd og heller ikke ha noen form for smerte? Det er det beinet som ligger opp på håndflaten og går mot knoken på lillefingeren som er knekt. Nå skal jeg ha på gips i 6 uker hvis ikke det må stiftes... Hvordan bør hånden trenes opp etter dette?

Har fått streng beskjed om at det bare er en myte at brudd er så ubegripelig mye vondere enn andre "ufarlige" skader. Ofte kan det visst tom gjøre mindre vondt en bare vanlige støt som bare fører til merker, og av og til gjør det ikke vondt i det hele tatt. Det avgjøres vel av hvor bruddet ligger og hvilket brudd det er. I handa er det jo mye "støtte" rundt som sikkert har gjort at det ikke har vært veldig mye stress på bruddet.

Du får trene opp handa slik som du trener resten av kroppen når det tid kommer. Bare tenke på at handa di starter på scratch, slik at du må tilrettelegge bruken av hånda på en sånn måte at du erkjenner at du starter igjen med 0 styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Slik du beskriver skaden og hvordan du i etterkant har fått mer smerter, vil jeg ikke utelukke at du har fått en brudd-skade. Få tatt ett rtg. bilde. Er det en ukomplisert skade, pleier 4-5 uker være tilstrekkelig før du kan starte opp igjen. Men du kan jo bedrive alternativ trening i denne perioden. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...