Gå til innhold

Filmutdanning hva slags yrkesmulighet finnes?

Anbefalte innlegg

Gjest TheaAlice
Skrevet

De som går på filmskole i Norge, eller utlandet, hva slags muligheter finnes for dem når de er ferdig med studiene?

Må de ha veldig gode karakterer for å få en fot innenfor bransjen, eller er det tilfeldigheter?

Dattera til venninnna mi skal visst begynne på en filmskole i Australia. Jeg er skeptisk og tror ærlig talt at hun blir arbeidsledig.

Hva tror dere?

Skrevet

Tror det går MYE ut på følgende:

- Stå-på-vilje

- rette kontakter

- gode arbeidsprøver/talent (ikke minst)

Skrevet

Når du skal få jobb med film handler det like mye (om ikke mye mer!) om kontakter enn utdanning. Det er mange som utdanner seg med film i Australia. Venninnen din bør tenke på hvor hun vil jobbe etterpå, og hva med, og knytte kontakter tidlig i studietiden for å oppnå det hun vil. Hun må også kunne jobbe ved siden av studiene, for å få best mulig nettverk og erfaring. Utdannelsen alene leder sjelden noe sted.

Skrevet

Jeg tror jeg kjenner et sted mellom 20 og 30 mennesker som har studert film. Av dem vet jeg bare om fire som faktisk jobber med det i dag.

Du må nok være brennende engasjert, talentfull og virkelig stå på for å komme noen vei.

Skrevet

Spørs hva hun skal studere, men det er korrekt at det er noe av det tøffeste man kan velge mtp å gå rett ut i jobb.

Mye av det kan brukes i TV-produksjon også, filmklipper osv osv. Det er endel muligheter men det meste står og faller på om du har talent i tillegg til tilfeldigheter som personer man treffer osv ...

De som lykkes har som regel noe helt spesielt, driv, talent i tillegg til ingen fritid :)

Gjest Klaudia
Skrevet

Er vel litt som med alle andre kunstner yrker. Det må jobbes hardt, men samtidig handler det også om litt flaks og hvilke kontakter du har. Har en kompis som gikk på filmskole i Finnmark. Han jobbet hardt etter studiene og regisserte en del kortfilmer på eget iniativ. Nå har han hatt regien på en stor norsk film som kommer til våren. Dette blir hans debut som filmregissør. Kan nevnes at han har vært heldig med gode kontakter. Bla kjente han mange fra filmmiljøet i hjembyen fra før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...