Gå til innhold

Årets influensa

Anbefalte innlegg

Gjest Trøtting
Skrevet

Har årets influensa kommet? Vet noen ellers hvordan man blir om man får den? Hvor ofte får man influensa? Har hørt at hvis man hadde influensa i fjor, så får man den ikke i år, stemmer det?

Lurer på mye rundt influensa.

fuji1365380447
Skrevet

Kopiert fra folkehelseinstituttet.no:

Influensa er en årlig tilbakevendende infeksjonssykdom som rammer svært mange mennesker. Det er en betydelig årsak til akutt sykdom, og mange av utbruddene gir en markant overdødelighet i befolkningen. Folkehelseinstituttet har ansvar for nasjonal influensaovervåkning i Norge. Formålet er å gi kunnskap om de årlige epidemiene, påvise forekomst av influensavirus i befolkningen og bidra til WHOs internasjonale influensaarbeid. To typer av viruset, Influensa type A og B, gir årlige utbrudd eller epidemier av varierende styrke hos mennesker. Symptomer er feber, muskelsmerter, hodepine, tørrhoste og slapphet. Mageplager er sjeldne, men kan opptre, spesielt hos barn. Sykdommen varer vanligvis syv til ti dager.

Status uke 2/2008: Sporadiske influensatilfeller, lite utbruddsaktivitet

Forekomsten av influensaliknende sykdom har holdt seg lavt fram til nyttår, men sykdomsforekomsten er nå gradvis økende. For landet som helhet er aktiviteten under grensen som er satt for influensautbrudd. I lys av erfaringer fra tidligere sesonger regner vi med en fortsatt gradvis økning de nærmeste ukene.

Tilfeller av laboratorieverifisert influensa er registrert siden oktober, men antallet funn har vært lavt med en økende tendens etter nyttår. Både influensa B- og influensa A(H1)-virus er identifisert, med et klart flertall av A(H1). Virus er funnet i alle deler av landet.

I mange andre europeiske land er influensaaktiviteten også økende og i en del land, særlig sør i Europa, er sesongens utbrudd i gang.

Det dominerende viruset i Norge og i Europa så langt er influensa A H1. Tilbakemelding fra London på noen av de A H1 virusstammene vi har sendt over til karakterisering der, viste stor grad av likhet med den virusstammen som er i vaksinen. Det ser derfor ut til å være godt treff med vaksinen mot det dominerende viruset så langt. Nå er det viktig at de som ønsker å vaksinere seg gjør det så snart som mulig før influensautbruddet kommer dersom de ikke har gjort det allerede i høst.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Jeg fikk ei influensakule i 1990 som slo beina under meg så jævelig at jeg lå dødsjuk i 14 dager! og på tampen av den influensaen fikk jeg lungebetennelse! 1 måned var jeg borte fra jobb! På det værste hvis sambo klirra med noen glass så føltes som om jeg fikk taket i huet! Værste jeg har vært med på! Og siden det har jeg aldri hatt influensa! Så jeg tror på det du sier at man bygger opp antistoffer som gjør at du ikke får det så lett neste gang!

Skrevet

Jeg fikk ei influensakule i 1990 som slo beina under meg så jævelig at jeg lå dødsjuk i 14 dager! og på tampen av den influensaen fikk jeg lungebetennelse! 1 måned var jeg borte fra jobb! På det værste hvis sambo klirra med noen glass så føltes som om jeg fikk taket i huet! Værste jeg har vært med på! Og siden det har jeg aldri hatt influensa! Så jeg tror på det du sier at man bygger opp antistoffer som gjør at du ikke får det så lett neste gang!

Hva er det med deg og punktum, Kåre? Blir det for tamt? Jeg tenker at det kanskje ligner det damer som har oppdaget fordelene med push-up opplever når de vurderer å gå tilbake til gode gamle. Er jeg inne på noe?

Skrevet

Influensaviruset er nytt hvert får (man må vaksineres hvert år for å slippe unna), så du kan godt få det i år selv om du ikke hadde det i fjor.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Hva er det med deg og punktum, Kåre? Blir det for tamt? Jeg tenker at det kanskje ligner det damer som har oppdaget fordelene med push-up opplever når de vurderer å gå tilbake til gode gamle. Er jeg inne på noe?

Spiller det noen rolle? En liten prikk som nesten ikke synes? Det blir vel uvesentligheter?

Skrevet

Spiller det noen rolle? En liten prikk som nesten ikke synes? Det blir vel uvesentligheter?

Jeg blir helt vettskremt når jeg åpner innleggene dine. Jeg tror du skriker til meg. Jeg er litt tander, ser du.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Jeg blir helt vettskremt når jeg åpner innleggene dine. Jeg tror du skriker til meg. Jeg er litt tander, ser du.

Ber om unnskyldning for det da! "ler" Ikke meningen men jeg skriver med hjertet! Ikke bli redd jeg er så snill atte. se nå fiksa jeg et punktum også.!

Gjest !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrevet

Sprøsmålet er vel mer i gata, hva er det med deg og utropstegn Kåre? Sett punktum! Hehe

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Sprøsmålet er vel mer i gata, hva er det med deg og utropstegn Kåre? Sett punktum! Hehe

Kjøtthue! Det er meldinga du skal lese! Hadde jeg bedt om korrrekturlesing hadde jeg bedt om det! Erre mulig! Morn du!

hidi, the scorpion
Skrevet

Kjøtthue! Det er meldinga du skal lese! Hadde jeg bedt om korrrekturlesing hadde jeg bedt om det! Erre mulig! Morn du!

Ikke kalle folk kjøtthue, men jeg er ellers enig med deg! Tull å henge seg opp i bagateller/rettskrivning når man ikke har bedt om det ;(

Det viktigste er vel svaret ;)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Ikke kalle folk kjøtthue, men jeg er ellers enig med deg! Tull å henge seg opp i bagateller/rettskrivning når man ikke har bedt om det ;(

Det viktigste er vel svaret ;)

Unnskyld! Ble bare trekt av at gretne menesker henger seg opp i rettskriving når det er innholdet som er viktig! Beklager utrykket!

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Beklager uttrykket! Tok litt hardt i! Skal prøve disse små punktum og se om de har noen virkning på meg.!

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg liker utroptegn!!

Svar som alltid har punktom er litt tamt.

:-)

Gjest !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrevet

Beklager uttrykket! Tok litt hardt i! Skal prøve disse små punktum og se om de har noen virkning på meg.!

Det var ment som en fleip, fordi noen allerede hadde påpekt bruken av utropstegn - ironisk :)

Men fleipen ble visst ikke mottatt som en fleip, selv om det var lagt til et hehe - for at du skulle forstå det. Men skrevne ting kan jo lett misoppfattes det - og det ble det jo tydelig her.

Bruk så mange utropstegn du gidder for min del.

Skrevet

Sjekk nettsiden til Folkehelseinstituttet, og søk der på Influensa. De er oppdatert til enhver tid, og har dessuten informasjon om hva influensa egentlig er.

Skrevet

Influensaviruset er nytt hvert får (man må vaksineres hvert år for å slippe unna), så du kan godt få det i år selv om du ikke hadde det i fjor.

Njaaeeii. Stemmer ikke helt. Ganske ofte er influensavirusene så like hverandre fra et år til et annet at man i praksis er vaksinert hvis man hadde influensa året før.

Og det håper jeg gjelder i år, for i fjor hadde jeg influensa, og jeg har aldri i mitt voksne liv vært så syk som jeg var da. Vil ikke ha noen reprise i år, ellers tusen takk! :-(

Skrevet

Vet ikke hvordan influensaen er i år, men da jeg og sambo hadde det for noen år siden så satt vi i hver våres stol under dyna og trodde vi skulle dø, klarte så vidt å røre på kroppen og alt var uaktuelt å gjøre de dagene det sto på.

Det var helt jævlig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...