Sofline Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Fortsettelse av min tidligere tråd om hvorfor vi har brukt like mye størm siden juni som vi brukte i hele 2006. Nå har jeg funnet ut at varmtvannet vårt ikke går på strømregningen, men via fjernvarmeregningen. Så hva i all verden kan vi da ha brukt så mye strøm på? Forslag? 0 Siter
mum Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Kanskje det er strømmåleren det er/har vært feil på. Det var forklaringen hoe en kollega som opplevde at regningen ble doblet. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Ring strømleverandøren og hør med dem! Høres jo helt urimelig ut Så forteller du oss hva de sa... 0 Siter
Sør Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Hei, Hvor mye strøm (kWt) er det snakk om? Du kan be elverket sette opp en kontrollmåler, hvis det er berettiget mistanke om at din måler feil. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sofline Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Skrevet 26. januar 2008 Kanskje det er strømmåleren det er/har vært feil på. Det var forklaringen hoe en kollega som opplevde at regningen ble doblet. Vi har tenkt på det, men hvordan finner man ut av det? 0 Siter
Sofline Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Skrevet 26. januar 2008 Ring strømleverandøren og hør med dem! Høres jo helt urimelig ut Så forteller du oss hva de sa... Det blir nok det det ender med, for dette blir mer og mer mystisk. Jeg er litt bekymret for at det har skjedd en feil og at vi blir fakturert for strømforbruket i hele fjor, og ikke kun fra 1. juni da vi flyttet inn. Dumme som vi var leste vi ikke av strømmåleren da vi flyttet inn (vi visste ikke hvor den var). 0 Siter
Sofline Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Skrevet 26. januar 2008 Hei, Hvor mye strøm (kWt) er det snakk om? Du kan be elverket sette opp en kontrollmåler, hvis det er berettiget mistanke om at din måler feil. Med vennlig hilsen Vi har før brukt 8-9 kWh per dag (det samme som el-verket mener vi bør bruke). Nå har forbruket plutselig doblet seg. 0 Siter
Sør Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Vi har før brukt 8-9 kWh per dag (det samme som el-verket mener vi bør bruke). Nå har forbruket plutselig doblet seg. 8 kWt er én liten ovn som står på 8 timer. Eller en varmtvannsbereder i 4 timer. Eller et 500W utendørslys (eller innendørs up-light) i 16 timer i døgnet. Se litt rundt i huset. Husk også at hvis fjorårets måleravlesning ble stipulert, så kan det ligge en stor korreksjon i år? Med vennlig hilsen 0 Siter
mrxx Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Det kan være noen årsaker: Enten har dere et forbruk dere ikke er klar over hvor mye det drar av strøm Dere kan ha feil strømmåler, altså at deres strømmåler måler naboleiligheten, dette er ikke første gangen skjer. Det kan være noe feil med måleren. Har dere en gammeldags måler, (Ferrarismåler, hvor det er en roterende skive), så er det svært sjeldent at disse vise for mye, jeg vet om bare en målertype og den er over 20 år gammel. Men en elektronisk måler kan vise begge veier. Snakk med E-verket, de kan sette opp en seriemåler. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 8 kWt er én liten ovn som står på 8 timer. Eller en varmtvannsbereder i 4 timer. Eller et 500W utendørslys (eller innendørs up-light) i 16 timer i døgnet. Se litt rundt i huset. Husk også at hvis fjorårets måleravlesning ble stipulert, så kan det ligge en stor korreksjon i år? Med vennlig hilsen ''Husk også at hvis fjorårets måleravlesning ble stipulert, så kan det ligge en stor korreksjon i år?'' Hva er stipulert? *uvitende* Vi har begge tenkt så det knaker over hva som kan ha forårsaket det økte strømforbruket. Det eneste jeg kan komme på som vi har her som vi ikke hadde i den gamle leiligheten er spotlight over kjøkkenbenken og på badet. Det er vel 9-10 stk. tilsammen. Sluker de så mye strøm at det kan være det? (Vi er flinke til å slå av lyset.) Oppvarming og varmt vann får vi på en annen regningen, så det er ikke det som sluker strømmen. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 ''Husk også at hvis fjorårets måleravlesning ble stipulert, så kan det ligge en stor korreksjon i år?'' Hva er stipulert? *uvitende* Vi har begge tenkt så det knaker over hva som kan ha forårsaket det økte strømforbruket. Det eneste jeg kan komme på som vi har her som vi ikke hadde i den gamle leiligheten er spotlight over kjøkkenbenken og på badet. Det er vel 9-10 stk. tilsammen. Sluker de så mye strøm at det kan være det? (Vi er flinke til å slå av lyset.) Oppvarming og varmt vann får vi på en annen regningen, så det er ikke det som sluker strømmen. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=Stipulert&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=Stipulert&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Aha... Nei, da var ikke fjorårets måleravlesning stipulert. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Det kan være noen årsaker: Enten har dere et forbruk dere ikke er klar over hvor mye det drar av strøm Dere kan ha feil strømmåler, altså at deres strømmåler måler naboleiligheten, dette er ikke første gangen skjer. Det kan være noe feil med måleren. Har dere en gammeldags måler, (Ferrarismåler, hvor det er en roterende skive), så er det svært sjeldent at disse vise for mye, jeg vet om bare en målertype og den er over 20 år gammel. Men en elektronisk måler kan vise begge veier. Snakk med E-verket, de kan sette opp en seriemåler. Strømmåleren er digital. Jeg kontakter el-verket i morgen, for det må ha skjedd en feil her. Vi bruker definitivt ikke mer strøm her enn vi gjorde der vi bodde før. Det eneste vi har her som vi ikke hadde i den gamle leiligheten er 9-10 spotlight, og de kan da umulig dra nesten 1000 kWh på sju måneder, eller...? (De er sjelden tent -vi er flinke til å slå av lyset.) 0 Siter
Sør Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 ''Husk også at hvis fjorårets måleravlesning ble stipulert, så kan det ligge en stor korreksjon i år?'' Hva er stipulert? *uvitende* Vi har begge tenkt så det knaker over hva som kan ha forårsaket det økte strømforbruket. Det eneste jeg kan komme på som vi har her som vi ikke hadde i den gamle leiligheten er spotlight over kjøkkenbenken og på badet. Det er vel 9-10 stk. tilsammen. Sluker de så mye strøm at det kan være det? (Vi er flinke til å slå av lyset.) Oppvarming og varmt vann får vi på en annen regningen, så det er ikke det som sluker strømmen. Hei, Jeg så nå at det var noe usikkerhet hvorvidt en av avlesningene var gjennomført. Hvis elselskapet ikke har mottatt den, så "gjetter" de, og de gjetter ofte feil. Det betyr at korrigeringen (når de mottar en ordentlig avlesning) kan få forbruket til å virke alt for stort/lite. Hva med å skrive ned avlesningen én gang i uken? Slik at dere kan se hva dere bruker per uke, og se hvor mye det varierer. Og om det passer med regningen. Halogen-spots kan sluke strøm. 10 stk spots kan være 50W hver (det varierer), og det er 500W. Dvs. hvis de er på 2 timer, så blir det 1 kWt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sofline Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Hei, Jeg så nå at det var noe usikkerhet hvorvidt en av avlesningene var gjennomført. Hvis elselskapet ikke har mottatt den, så "gjetter" de, og de gjetter ofte feil. Det betyr at korrigeringen (når de mottar en ordentlig avlesning) kan få forbruket til å virke alt for stort/lite. Hva med å skrive ned avlesningen én gang i uken? Slik at dere kan se hva dere bruker per uke, og se hvor mye det varierer. Og om det passer med regningen. Halogen-spots kan sluke strøm. 10 stk spots kan være 50W hver (det varierer), og det er 500W. Dvs. hvis de er på 2 timer, så blir det 1 kWt. Med vennlig hilsen Takk for grundige svar! Ifølge el-verket ble måleren avlest dagen før vi flyttet inn, men jeg begynner å bli litt redd for at for eksempel feil måler har blitt avlest. 0 Siter
Sør Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Takk for grundige svar! Ifølge el-verket ble måleren avlest dagen før vi flyttet inn, men jeg begynner å bli litt redd for at for eksempel feil måler har blitt avlest. Det er mye som kan ha skjedd. Forsøk å skrive ned målingene uke for uke, og se litt hvordan det går. Hold elverket informert, slik at de også kan se hva som skjer. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sofline Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Det er mye som kan ha skjedd. Forsøk å skrive ned målingene uke for uke, og se litt hvordan det går. Hold elverket informert, slik at de også kan se hva som skjer. Med vennlig hilsen Jeg skal gjøre det. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.