Gå til innhold

Miljøgebyr i storbyene


Anbefalte innlegg

Gjest eg berre spyr
Skrevet

Fra før av har vi bomringen.

Nå er det store planer om flere gebyr for å få oss fryktelige miljøsyndere(les bileiere) til å sette bilen hjemme eller aller helst vrake den for godt.

Eller vil de at vi skal fortsette å kjøpe biler for å få fylt opp den slunkne statskassa, for så å aldri bruke den. Jeg bare lurer jeg.

Planene fremover er store. Økte avgifter i bomringen, skatt på parkering på jobb, veiprising og jeg vet ikke hva. Og det er jo bare vi i storbyene som forurenser så noe så enkelt som å øke årsavgiften for å dele de store byrdene på alle er jo helt uaktuelt for en regjering som på alle andre områder snakker om solidaritet.

Men hva med oss byboere, det er fra før av dyrere å bo i byer da boligprisene ligger langt over bygde norge, skal vi få storbytillegg for å klare byrdene, eller skal vi rett og slett slutte å jobbe slik at vi får tid til å kjøre offentlig kommunikasjon...

lillemegpåtur
Skrevet

Se det litt fra den andre siden av saken, den praktiske og ikke den økonomiske:

- Har du kjørt i en storby en tørr vintermorgen? Hvor mye eksos ligger det i lufta? Færre biler gir uten tvil bedre luft. Man anbefaler jo rett å slett astmatikere å holde seg inne. Og jeg som ikke har astma engang kan fort puste veldig dårlig i slik luft, for å ikke snakke om hodepinen jeg får... Og om flest mulig velger å dele bil med noen andre, eller tar buss, så lider de jo ikke spesielt av den grunn. Og lufta blir bedre!

- "alle" klager over at bil er så dyrt, og bensin er enda dyrere... hvor mye koster et busskort som gjelder fra hjem til jobb for en måned? Og det var jo snakk om å sponse bussen slik at flere valgte den. Og igjen, færre biler, alle og enhver sparer penger på buss, og mindre kø.

- "alle" klager også på all køen, men "alle" skal likevel ha sin egen bil. Da er det jo ikke rart det tetter seg! Er man lei kø så hjelper det jo veldig å kjøre buss, den får jo kjøre i kollektivfelt og lignende, og kommer vertfall "litt" raskere fram, og man kan bare lene seg tilbake og slappe av, man må ikke følge med i køen.

Klart, f eks som min sambo som pendlet Hønefoss-Oslo lenge, sånne som han kan jo så klart kjøre. Men de som bor 4 kvartaler fra jobb og likevel må kjøre, jeg synes de er egoistiske (om de så klart ikke har helseproblemer osv). Klage på kø og dyr bil/bensin skal de, men å velge kollektivt og spare penger eller sykle f eks og bedre helsa, nei det går jo ikke!

Og dere som syter på avgiftene har en tendes til å tenke "jamen viss ingen skal kjøre mer hva med firmabiler osv". Ingen har jo sagt at ALLE skal slutte å kjøre, de bare prøver å oppfordre til å kjøre noe annet enn å bruke masse penger på å stå i kø og lage dårlig luft.

Jeg har ikke lappen, men pga kostnadene for både den og egen bil så har jeg ikke hastverk. Det går jo kollektivt til der jeg trenger det uansett! Er det fint vær går jeg. Så jeg er sikkert feil person til å uttale meg, men jeg ser bare fordelere med at folk faktisk gidder å hjelpe seg selv.

villbringebær
Skrevet

Se det litt fra den andre siden av saken, den praktiske og ikke den økonomiske:

- Har du kjørt i en storby en tørr vintermorgen? Hvor mye eksos ligger det i lufta? Færre biler gir uten tvil bedre luft. Man anbefaler jo rett å slett astmatikere å holde seg inne. Og jeg som ikke har astma engang kan fort puste veldig dårlig i slik luft, for å ikke snakke om hodepinen jeg får... Og om flest mulig velger å dele bil med noen andre, eller tar buss, så lider de jo ikke spesielt av den grunn. Og lufta blir bedre!

- "alle" klager over at bil er så dyrt, og bensin er enda dyrere... hvor mye koster et busskort som gjelder fra hjem til jobb for en måned? Og det var jo snakk om å sponse bussen slik at flere valgte den. Og igjen, færre biler, alle og enhver sparer penger på buss, og mindre kø.

- "alle" klager også på all køen, men "alle" skal likevel ha sin egen bil. Da er det jo ikke rart det tetter seg! Er man lei kø så hjelper det jo veldig å kjøre buss, den får jo kjøre i kollektivfelt og lignende, og kommer vertfall "litt" raskere fram, og man kan bare lene seg tilbake og slappe av, man må ikke følge med i køen.

Klart, f eks som min sambo som pendlet Hønefoss-Oslo lenge, sånne som han kan jo så klart kjøre. Men de som bor 4 kvartaler fra jobb og likevel må kjøre, jeg synes de er egoistiske (om de så klart ikke har helseproblemer osv). Klage på kø og dyr bil/bensin skal de, men å velge kollektivt og spare penger eller sykle f eks og bedre helsa, nei det går jo ikke!

Og dere som syter på avgiftene har en tendes til å tenke "jamen viss ingen skal kjøre mer hva med firmabiler osv". Ingen har jo sagt at ALLE skal slutte å kjøre, de bare prøver å oppfordre til å kjøre noe annet enn å bruke masse penger på å stå i kø og lage dårlig luft.

Jeg har ikke lappen, men pga kostnadene for både den og egen bil så har jeg ikke hastverk. Det går jo kollektivt til der jeg trenger det uansett! Er det fint vær går jeg. Så jeg er sikkert feil person til å uttale meg, men jeg ser bare fordelere med at folk faktisk gidder å hjelpe seg selv.

Du, som alle andre, har lov til å en mening om dette! ;-) Og jeg liker holdningene dine :)

Gjest eg berre spyr
Skrevet

Se det litt fra den andre siden av saken, den praktiske og ikke den økonomiske:

- Har du kjørt i en storby en tørr vintermorgen? Hvor mye eksos ligger det i lufta? Færre biler gir uten tvil bedre luft. Man anbefaler jo rett å slett astmatikere å holde seg inne. Og jeg som ikke har astma engang kan fort puste veldig dårlig i slik luft, for å ikke snakke om hodepinen jeg får... Og om flest mulig velger å dele bil med noen andre, eller tar buss, så lider de jo ikke spesielt av den grunn. Og lufta blir bedre!

- "alle" klager over at bil er så dyrt, og bensin er enda dyrere... hvor mye koster et busskort som gjelder fra hjem til jobb for en måned? Og det var jo snakk om å sponse bussen slik at flere valgte den. Og igjen, færre biler, alle og enhver sparer penger på buss, og mindre kø.

- "alle" klager også på all køen, men "alle" skal likevel ha sin egen bil. Da er det jo ikke rart det tetter seg! Er man lei kø så hjelper det jo veldig å kjøre buss, den får jo kjøre i kollektivfelt og lignende, og kommer vertfall "litt" raskere fram, og man kan bare lene seg tilbake og slappe av, man må ikke følge med i køen.

Klart, f eks som min sambo som pendlet Hønefoss-Oslo lenge, sånne som han kan jo så klart kjøre. Men de som bor 4 kvartaler fra jobb og likevel må kjøre, jeg synes de er egoistiske (om de så klart ikke har helseproblemer osv). Klage på kø og dyr bil/bensin skal de, men å velge kollektivt og spare penger eller sykle f eks og bedre helsa, nei det går jo ikke!

Og dere som syter på avgiftene har en tendes til å tenke "jamen viss ingen skal kjøre mer hva med firmabiler osv". Ingen har jo sagt at ALLE skal slutte å kjøre, de bare prøver å oppfordre til å kjøre noe annet enn å bruke masse penger på å stå i kø og lage dårlig luft.

Jeg har ikke lappen, men pga kostnadene for både den og egen bil så har jeg ikke hastverk. Det går jo kollektivt til der jeg trenger det uansett! Er det fint vær går jeg. Så jeg er sikkert feil person til å uttale meg, men jeg ser bare fordelere med at folk faktisk gidder å hjelpe seg selv.

Men fra den tredje side så ble bomstasjonene opprettet med dette for øyet, det skulle gi mindre trafikk inn til sentrum, og pengene som kom inn skulle i løpet av få år gi oss bedre utbyge veier som skulle sluse trafikken effektivt i gjennom.

Men fagre løfter er kun luft..

Her handler det kun om å få mer penger i statskassa.

Skrevet

Men fra den tredje side så ble bomstasjonene opprettet med dette for øyet, det skulle gi mindre trafikk inn til sentrum, og pengene som kom inn skulle i løpet av få år gi oss bedre utbyge veier som skulle sluse trafikken effektivt i gjennom.

Men fagre løfter er kun luft..

Her handler det kun om å få mer penger i statskassa.

"Statskassen" = penger som går til skoler, velferd, sykehus, lekeplasser, osv.

Vel anvendt, med andre ord.

Du snakker som om Norge var et diktatur, og diktatoren tar "statskassen" til privat forbruk.

Med vennlig hilsen

Gjest eg berre spyr
Skrevet

"Statskassen" = penger som går til skoler, velferd, sykehus, lekeplasser, osv.

Vel anvendt, med andre ord.

Du snakker som om Norge var et diktatur, og diktatoren tar "statskassen" til privat forbruk.

Med vennlig hilsen

I likhet med de fleste andre vanlige arbeidstakere betaler jeg en solid andel av lønna mi i skatt som går til rikets velferd. Og det gjør jeg med glede.

Men hvor går smertepunktet. Når du stadig blir pålagt flere særgebyrer, som skal øremerkes konkrete ting og dette ikke skjer, så er det i mine øyne bare en straffeskatt.

Det som skal gå til den allmene velferd skal vi vel alle spleise på eller har du motforestillinger mot å være med på spleise laget.

Skrevet

I likhet med de fleste andre vanlige arbeidstakere betaler jeg en solid andel av lønna mi i skatt som går til rikets velferd. Og det gjør jeg med glede.

Men hvor går smertepunktet. Når du stadig blir pålagt flere særgebyrer, som skal øremerkes konkrete ting og dette ikke skjer, så er det i mine øyne bare en straffeskatt.

Det som skal gå til den allmene velferd skal vi vel alle spleise på eller har du motforestillinger mot å være med på spleise laget.

Men du har gått på (gratis) skole. Du bruker veier. Du har et velferdssystem. Sykehus står klar til å ta imot deg hvis du blir syk. Ambulansen kommer hvis du skulle falle om.

Alt dette koster.

Miljøgebyr er ikke noe særnorskt. I Storbritannia koster det 80 kr å kjøre inn i London. I Tyskland får man slettes ikke kjøre inn i de store byene hvis man har en bil som forurenser mye.

Med vennlig hilsen

Gjest ja til gebyr og miljøet
Skrevet

Så lenge kolletkivtransporten er godt utbygd synes jeg det er på sin plass med miljøgebyr. Ærlig talt fatter jeg ikke at folk i storbyene gidder å stange i kø i stedet for å slappe av på en buss eller trikk.

Gjest eg berre spyr
Skrevet

Men du har gått på (gratis) skole. Du bruker veier. Du har et velferdssystem. Sykehus står klar til å ta imot deg hvis du blir syk. Ambulansen kommer hvis du skulle falle om.

Alt dette koster.

Miljøgebyr er ikke noe særnorskt. I Storbritannia koster det 80 kr å kjøre inn i London. I Tyskland får man slettes ikke kjøre inn i de store byene hvis man har en bil som forurenser mye.

Med vennlig hilsen

Ja det er riktig at jeg i likhet med alle andre nordmenn nyter godt av velferdsgodene, og jeg betaler da også skatt som går til de felles godene.

Poenget her er jo at en gruppe innvånere betaler en langt høyere andel særskatt til de samme felles godene, og det blir jo feil. Så lenge særskatter ikke er øremerket det de er ment for så blir det jo en skjev fordeling.

Siste bensinskatt økningen som ble vedtatt for noen uker siden med begrunnelse miljø er ikke øremerket miljø. Disse pengene går i den store fellespotten, dvs skole, sykehus ol. Og hvorfor er det slik ?? Hvorfor kan ikke alle særavgiftene som ligger på bileiere, gå til veier og miljøtiltak i forhold til bilkjøring.

Problemet er at da går man i manko andre steder i samfunnet og måtte øke den fellesskatten som vi alle betaler av lønna vår. Og det er ikke populært, da kan man jo tape stemmer.

Nei, da er det bedre å fortsette å melke bilistene, til alle felles formål.

Skrevet

Ja det er riktig at jeg i likhet med alle andre nordmenn nyter godt av velferdsgodene, og jeg betaler da også skatt som går til de felles godene.

Poenget her er jo at en gruppe innvånere betaler en langt høyere andel særskatt til de samme felles godene, og det blir jo feil. Så lenge særskatter ikke er øremerket det de er ment for så blir det jo en skjev fordeling.

Siste bensinskatt økningen som ble vedtatt for noen uker siden med begrunnelse miljø er ikke øremerket miljø. Disse pengene går i den store fellespotten, dvs skole, sykehus ol. Og hvorfor er det slik ?? Hvorfor kan ikke alle særavgiftene som ligger på bileiere, gå til veier og miljøtiltak i forhold til bilkjøring.

Problemet er at da går man i manko andre steder i samfunnet og måtte øke den fellesskatten som vi alle betaler av lønna vår. Og det er ikke populært, da kan man jo tape stemmer.

Nei, da er det bedre å fortsette å melke bilistene, til alle felles formål.

Hva har innvandrere med dette å gjøre?

Det er ingen regel hugget i sten om at penger fra bil, skal gå til bil. Det kan gå til mye annet.

Med vennlig hilsen

Gjest eg berre spyr
Skrevet

Så lenge kolletkivtransporten er godt utbygd synes jeg det er på sin plass med miljøgebyr. Ærlig talt fatter jeg ikke at folk i storbyene gidder å stange i kø i stedet for å slappe av på en buss eller trikk.

De fleste jeg kjenner har en god grunn. Nå er det ikke slik at alle bor og jobber i sentrum.

Når det tar et par timer å reise kollektivt til og fra og 25 minutter med bil er valget enkelt.

I tilegg skal man som de fleste andre få tiden og familien til å passe i hop.

Gjest Eg berre spyr
Skrevet

Hva har innvandrere med dette å gjøre?

Det er ingen regel hugget i sten om at penger fra bil, skal gå til bil. Det kan gå til mye annet.

Med vennlig hilsen

Jeg skrev ikke innvandrere men innvånere, det betyr innbyggere.

Nei det er helt riktig som du har observert at bilavgifter ikke kun går til bil. Og det er hele poenget. Hvorfor skal ikke avgifter til felles goder deles av fellesskapet.

Det er det jeg lurer på ?

Skrevet

De fleste jeg kjenner har en god grunn. Nå er det ikke slik at alle bor og jobber i sentrum.

Når det tar et par timer å reise kollektivt til og fra og 25 minutter med bil er valget enkelt.

I tilegg skal man som de fleste andre få tiden og familien til å passe i hop.

Det forurenser jo ikke mindre av den grunn...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skrev ikke innvandrere men innvånere, det betyr innbyggere.

Nei det er helt riktig som du har observert at bilavgifter ikke kun går til bil. Og det er hele poenget. Hvorfor skal ikke avgifter til felles goder deles av fellesskapet.

Det er det jeg lurer på ?

Fordi avgiften er på de som forurenser (bilistene).

Tante Olga, på 92, med brukket lårhals, bør får slippe å betale piggdekkoblat (pga svevestøv) når hun ikke har vært i en bil de siste 20 årene.

Med vennlig hilsen

Gjest eg berre spyr
Skrevet

Fordi avgiften er på de som forurenser (bilistene).

Tante Olga, på 92, med brukket lårhals, bør får slippe å betale piggdekkoblat (pga svevestøv) når hun ikke har vært i en bil de siste 20 årene.

Med vennlig hilsen

Helt enig så lenge piggdekkavgiften faktisk går til miljørettede tiltak men det gjør den ikke, og hvis den skulle gå til hjemmehjelp til den gamle damen kan hun jo bli med på spleise laget.

Gjest eg berre spyr
Skrevet

Det forurenser jo ikke mindre av den grunn...

Med vennlig hilsen

Nei forurensing er et alvorlig problem og i stedet for å pålegge enda flere straffe gebyrer er det jo en mulighet å bygge ut kollektivteansporten, halvere prisen på offentlig kommunikasjon, belønne arbeidsgivere som motiverer sine ansatte til alternativ transport, og sikkert mye mere.

I Oslo er kollektivtransporten sprengt i rushtiden, så hvis alle disse nye straffeskattene virker så må kapasiteten økes drastisk. Hvorfor ikke legge tilrette først.

Bilistene er allerede hardt nok skattlagt. Nå bør vi få positive virkemidler.

Skrevet

Nei forurensing er et alvorlig problem og i stedet for å pålegge enda flere straffe gebyrer er det jo en mulighet å bygge ut kollektivteansporten, halvere prisen på offentlig kommunikasjon, belønne arbeidsgivere som motiverer sine ansatte til alternativ transport, og sikkert mye mere.

I Oslo er kollektivtransporten sprengt i rushtiden, så hvis alle disse nye straffeskattene virker så må kapasiteten økes drastisk. Hvorfor ikke legge tilrette først.

Bilistene er allerede hardt nok skattlagt. Nå bør vi få positive virkemidler.

Det ene ekskluderer ikke det andre.

Jeg har ikke sagt at jeg er "mot" bedre kollektivtransport.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Se det litt fra den andre siden av saken, den praktiske og ikke den økonomiske:

- Har du kjørt i en storby en tørr vintermorgen? Hvor mye eksos ligger det i lufta? Færre biler gir uten tvil bedre luft. Man anbefaler jo rett å slett astmatikere å holde seg inne. Og jeg som ikke har astma engang kan fort puste veldig dårlig i slik luft, for å ikke snakke om hodepinen jeg får... Og om flest mulig velger å dele bil med noen andre, eller tar buss, så lider de jo ikke spesielt av den grunn. Og lufta blir bedre!

- "alle" klager over at bil er så dyrt, og bensin er enda dyrere... hvor mye koster et busskort som gjelder fra hjem til jobb for en måned? Og det var jo snakk om å sponse bussen slik at flere valgte den. Og igjen, færre biler, alle og enhver sparer penger på buss, og mindre kø.

- "alle" klager også på all køen, men "alle" skal likevel ha sin egen bil. Da er det jo ikke rart det tetter seg! Er man lei kø så hjelper det jo veldig å kjøre buss, den får jo kjøre i kollektivfelt og lignende, og kommer vertfall "litt" raskere fram, og man kan bare lene seg tilbake og slappe av, man må ikke følge med i køen.

Klart, f eks som min sambo som pendlet Hønefoss-Oslo lenge, sånne som han kan jo så klart kjøre. Men de som bor 4 kvartaler fra jobb og likevel må kjøre, jeg synes de er egoistiske (om de så klart ikke har helseproblemer osv). Klage på kø og dyr bil/bensin skal de, men å velge kollektivt og spare penger eller sykle f eks og bedre helsa, nei det går jo ikke!

Og dere som syter på avgiftene har en tendes til å tenke "jamen viss ingen skal kjøre mer hva med firmabiler osv". Ingen har jo sagt at ALLE skal slutte å kjøre, de bare prøver å oppfordre til å kjøre noe annet enn å bruke masse penger på å stå i kø og lage dårlig luft.

Jeg har ikke lappen, men pga kostnadene for både den og egen bil så har jeg ikke hastverk. Det går jo kollektivt til der jeg trenger det uansett! Er det fint vær går jeg. Så jeg er sikkert feil person til å uttale meg, men jeg ser bare fordelere med at folk faktisk gidder å hjelpe seg selv.

Bra svart! Enig med deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...