Gå til innhold

Nikon D40 - problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått nytt kamera - men får ikke sett i skjermen når jeg skal ta bilde - dvs. bildet vises i skjermen ETTER at det er tatt, men ser ingenting i den store skjermen når jeg skal ta bildet - dette må da være galt??

Skrevet

Nei, man kan ikke se bilde før man har knipset det i ett speilreflekskamera. I ett vanlig digitalkamera ser man bilde i skjermen.

Litt upraktisk når man er vant med å se hvordan bilde blir på selve skjermen, men man venner seg fort til det :-)

Gratulerer med ett flott kamera.

Skrevet

Jeg har også Nikon D40x, og reagerte på at jeg ikke så skjermen mens jeg skulle ta bilder. Det er helt rett at det skal være sånn, jeg var nemlig tilbake og spurte om dette i butikken.

Pass på så du får sendt inn den der ekstragreia til Nikon, så de sender deg en ekstern blitz! Det skulle butikken gjøre for meg, men jeg så aldri noe til den der blitzen...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, man kan ikke se bilde før man har knipset det i ett speilreflekskamera. I ett vanlig digitalkamera ser man bilde i skjermen.

Litt upraktisk når man er vant med å se hvordan bilde blir på selve skjermen, men man venner seg fort til det :-)

Gratulerer med ett flott kamera.

''Nei, man kan ikke se bilde før man har knipset det i ett speilreflekskamera. ''

Det er en levning fra fortida, de nyeste speilrefleksene har LiveView, noe som betyr at skjermen kan brukes som søker. Men det er helt riktig at D40 ikke har den muligheten.

Skrevet

På speilrefleks må du se i søkeren og ikke skjermen før du tar bildet. Til forskjell fra kompaktkameraene ser du så å si nøyaktig det samme i søkeren som det som kommer på bildet. Grunnen er at i et speilrefleks står speilet foran bildebrikken før du trykker på utløseren og dermed kan ikke bildebrikken brukes til forhåndsvisning.

Skrevet

''Nei, man kan ikke se bilde før man har knipset det i ett speilreflekskamera. ''

Det er en levning fra fortida, de nyeste speilrefleksene har LiveView, noe som betyr at skjermen kan brukes som søker. Men det er helt riktig at D40 ikke har den muligheten.

At skjermen kan brukes som søker, betyr det at man kan bruke speilreflekskameraet som et vanlig digitalkamera og bare titte på skjermen når man skal ta bilder?

Jeg vurderer å kjøpe speilreflekskamera, men jeg vil ikke ha det hvis jeg må titte inn i "hullet" for å ta bilder. Valget har foreløpig stått mellom Nikon og Canon. Hvilken spesifikasjon skal jeg se etter for å slippe å gjøre det? Hvis du gidder å svare... :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

At skjermen kan brukes som søker, betyr det at man kan bruke speilreflekskameraet som et vanlig digitalkamera og bare titte på skjermen når man skal ta bilder?

Jeg vurderer å kjøpe speilreflekskamera, men jeg vil ikke ha det hvis jeg må titte inn i "hullet" for å ta bilder. Valget har foreløpig stått mellom Nikon og Canon. Hvilken spesifikasjon skal jeg se etter for å slippe å gjøre det? Hvis du gidder å svare... :-)

''At skjermen kan brukes som søker, betyr det at man kan bruke speilreflekskameraet som et vanlig digitalkamera og bare titte på skjermen når man skal ta bilder?''

Riktig. Men jeg for min del foretrekker følelsen av at et speilreflekskamera er noe helt annet enn et ultrazoom eller lommekamera. :-)

Når det gjelder hva slags spesifikasjoner du bør se etter, så er nok de forskjellene på merkene marginale. Selv de "dårligste" speilrefleksene tar bedre bilder enn et godt lommekamera.

Jeg foretrekker Canon fordi jeg liker norske menyer. Kanskje ikke mest for egen del, men for de andre i familien som skal bruke kameraet. Dessuten har jeg hatt Canon fra før og liker måten menyene er bygd opp.

Dine egne kriterier er tydeligvis at du skal kunne bruke skjermen som søker, da er det for Canons del de veldig dyre og nyere modellene eller EOS 450D som er så nytt at jeg ikke er sikker på om det er kommet på markedet enda. Alternativt for Nikon blir det D80 som er i samme prisklasse.

Skrevet

''At skjermen kan brukes som søker, betyr det at man kan bruke speilreflekskameraet som et vanlig digitalkamera og bare titte på skjermen når man skal ta bilder?''

Riktig. Men jeg for min del foretrekker følelsen av at et speilreflekskamera er noe helt annet enn et ultrazoom eller lommekamera. :-)

Når det gjelder hva slags spesifikasjoner du bør se etter, så er nok de forskjellene på merkene marginale. Selv de "dårligste" speilrefleksene tar bedre bilder enn et godt lommekamera.

Jeg foretrekker Canon fordi jeg liker norske menyer. Kanskje ikke mest for egen del, men for de andre i familien som skal bruke kameraet. Dessuten har jeg hatt Canon fra før og liker måten menyene er bygd opp.

Dine egne kriterier er tydeligvis at du skal kunne bruke skjermen som søker, da er det for Canons del de veldig dyre og nyere modellene eller EOS 450D som er så nytt at jeg ikke er sikker på om det er kommet på markedet enda. Alternativt for Nikon blir det D80 som er i samme prisklasse.

Takk for svar!

Så skjermen kan ikke brukes som søker på denne?:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000ZBLo0WlI?ProductID=4aDD4QFHduEAAAEOXktCGhzm&CatalogCategoryID=uETD4QFHcZ8AAAEOA.I03xiL&Selected=Specifications#t_category_tabcontent

Gjest ChiengMai
Skrevet
Skrevet

Det er det kameraet jeg har, og nei, det har ikke LiveView. Men det er et steike godt kamera! :-)

Bra det er et steike godt kamera, for det er det jeg heller mest til... :-)

Skrevet

Dette var til STOR hjelp - tusen takk for hjelpa!

Gjest Gurojenta
Skrevet

Håper du blir fornøyd med kameraet ditt, Nikon er et bra valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...