Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent ser ut til å mene at "kjøtt" er ensbetydende med storfekjøtt.

Vedkommende brukte dette i en setning om at familien sjelden spiste kjøtt, de foretrakk heller kylling og svin....

Jeg har aldri hørt om andre med tilsvarende kjøttdefinisjon. Anyone?

Gjest Astroide
Skrevet

Kjøtt er muskler.

Forøvrig er "kjøtt" for meg kjøtt av pattedyr. Det andre kaller jeg imidlertid feks kyllingkjøtt.

Skrevet

Det er ganske uvanlig å kun putte storfe i kategorien kjøtt ja! ;) Hva er elg, lam, hjort, reinsdyr etc da?

Kjøtt er jo muskler- og det har forsåvidt både landdyr og sjødyr . Man sier jo at "konsistensen på fiskekjøttet var god", foreksempel.

Selv skiller jeg mellom hvitt og rødt kjøtt, og kaller vel egentlig en fisk for en fisk. ;)

Skrevet

Kylling, svin, får, høne, lama osv. er også kjøtt ifølge min definisjon.

Skrevet

Kylling, svin, får, høne, lama osv. er også kjøtt ifølge min definisjon.

Spist noe lama i det siste, da? ;-)

Skrevet

Spist noe lama i det siste, da? ;-)

Nei. Dessverre. Jeg skulle faktisk ha spist det en gang jeg var i Sør-Amerika, men forhåndsbestillingen ble misforstått. "Lama" ble til "lamb". Jeg ble svært skuffet, for lamakjøtt skal visstnok smake nydelig.

Skrevet

Nei. Dessverre. Jeg skulle faktisk ha spist det en gang jeg var i Sør-Amerika, men forhåndsbestillingen ble misforstått. "Lama" ble til "lamb". Jeg ble svært skuffet, for lamakjøtt skal visstnok smake nydelig.

Det var dumt.

Men det er fint å prøve mer 'eksotiske' retter, da:-) Husker en utenlandsk restaurant jeg var på en gang hadde en egen side i menykartet tilegnet eksotiske retter. Midt blant alligator og struts sto det også reinsdyr...;-)

Skrevet

Det var dumt.

Men det er fint å prøve mer 'eksotiske' retter, da:-) Husker en utenlandsk restaurant jeg var på en gang hadde en egen side i menykartet tilegnet eksotiske retter. Midt blant alligator og struts sto det også reinsdyr...;-)

Hehe... Det blir litt komisk for nordmenn som er vant til at reinsdyr males sammen og puttes på boks til en tjuekroning. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Svært så snever definisjon på hva kjøtt er, ja.

Kjøtt er for meg storfe, sau, elg, rein, hjort, geit (som jeg ikke liker), svin, kalkun, kylling, ryper, zebra (som jeg aldri har smakt), hest (som jeg så vidt jeg vet aldri har smakt), struts, kanin .. etesera etesera. Rett og slett muskler fra fugler og pattedyr.

lillemegpåtur
Skrevet

Kjøtt er jo muskler, og alle pattedyr og fugler har jo det. Slangekjøtt er det jo også noen som spiser..

Kan jo nevne at vi på skolen, Hotell og næringsmiddelfag grunnkurset, hadde ulike avdelinger for baking, kokk (Altså alt som har med matlaging og gjøre da), servering, og en som het kjøtt og fisk. Så på den skolen het det tydeligvis kjøtt OG fisk og jeg er egentlig enig i den definisjonen. At vi har kjøtt fra landdyr og sjømat og fisk fra havet.

Skrevet

''Jeg har aldri hørt om andre med tilsvarende kjøttdefinisjon. ''

Ikke jeg heller.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ikke hørt den definisjonen, nei.

Vi kaller alt kjøtt for kjøtt, vi! ;)

Skrevet

Aldri hørt om det jeg heller. Kjøtt er kjøtt for meg, og en spade er en spade. ;)

Skrevet

Kjøtt er kjøtt uansett hvilket dyr det kommer fra for meg. Fisk er fisk, ikke fiskekjøtt ;)

Nei det var en rar måte å si det på ja.

Skrevet

Det er en uvanlig og svært snever begrensning, gitt. Når jeg snkker om kjøtt, inkluderer jeg også fjærkre. Og vilt. Ja, egentlig alt som kommer fra dyr på landjorda.

Man snakker jo om lyst kjøtt og mørkt kjøtt.

Gjest kjøttelsker
Skrevet

Jeg mener å huske at jeg har hørt om noen som hadde den definisjonen tidligere.

Men det kunne ikke falle meg inn å ha samme difinisjon selv, nei :)

Skrevet

Jeg mener å huske at jeg har hørt om noen som hadde den definisjonen tidligere.

Men det kunne ikke falle meg inn å ha samme difinisjon selv, nei :)

''Jeg mener å huske at jeg har hørt om noen som hadde den definisjonen tidligere.''

Det eneste jeg kan komme på der mange og meg selv inkludert mener at "kjøtt" er ensbetydende med ku, er når man snakker om "kjøttdeig". Kommer deigen fra annet dyr, sier man "kyllingkjøttdeig" osv.

Men det skyldes sikkert at det i 'gamle dager' bare var deig fra ku. Og medisterfarse, da;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg mener å huske at jeg har hørt om noen som hadde den definisjonen tidligere.''

Det eneste jeg kan komme på der mange og meg selv inkludert mener at "kjøtt" er ensbetydende med ku, er når man snakker om "kjøttdeig". Kommer deigen fra annet dyr, sier man "kyllingkjøttdeig" osv.

Men det skyldes sikkert at det i 'gamle dager' bare var deig fra ku. Og medisterfarse, da;-)

Ja, da jeg i "gamle dager" jobbet hos slakteren solgte vi kjøttdeig, karbonadedeig og medisterdeig (farse). Både kjøttdeig fra kylling, kalkun og svin er noe som nylig har kommet ut.

Elles har jo alle dyr inkludert mennesker "kjøtt på bena" ;)

Skrevet

Ja, da jeg i "gamle dager" jobbet hos slakteren solgte vi kjøttdeig, karbonadedeig og medisterdeig (farse). Både kjøttdeig fra kylling, kalkun og svin er noe som nylig har kommet ut.

Elles har jo alle dyr inkludert mennesker "kjøtt på bena" ;)

Ja, jeg husker at min mor var innom slaketrbutikken og kjøpte "kjøttdeig" eller "farse" - videre angivelse av type dyr var selvsagt helt unødvendig;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...