Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jeg har en fiks ide om at alle som drar til Egypt, får magesjau. Jeg har så skakkjørte tarmer at jeg får vondt bare tanken, men, jeg har også innsett at jeg noen ganger fordomsfull *rødme* Så, har du vært i Egypt? Fornøyd? Syk? Sånn all inclusive, er det OK eller? Hvordan er været der nå? Er det varmt, kan det bades i havet? He he, nå viser jeg virkelig hvor mye kunnskaper jeg har ;o) *rødmer enda litt mer* 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Vært i Hurghada, noe som bare er en oppkonstruert gressflekk i ørkenen med masse halvferdige byggeprosjekter (kanskje noen er ferdige nå, 5 år etter :-) STOR skuffelse. Kanskje vi dro på feil tidspunkt, i februar. Det var ikke særlig varmt, kanskje 18-20 grader? Det blåste masse, og jeg personlig likte ikke stemningen der. Kun laget for turister, med masse mannlige selgere (så knapt en innfødt på hele oppholdet) Dro til Kongenes Dal og Luxor også, spennende hvis man er opptatt av historie, men Tut Ank Amons grav hadde jeg visst for store forventninger til. :-( Fikk ikke magesjau, men er også veldig forsiktig med hva jeg spiser på slike reiser. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 ..så knapt en innførdt DAME på hele oppholdet, skulle det stå ;-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Vært i Hurghada, noe som bare er en oppkonstruert gressflekk i ørkenen med masse halvferdige byggeprosjekter (kanskje noen er ferdige nå, 5 år etter :-) STOR skuffelse. Kanskje vi dro på feil tidspunkt, i februar. Det var ikke særlig varmt, kanskje 18-20 grader? Det blåste masse, og jeg personlig likte ikke stemningen der. Kun laget for turister, med masse mannlige selgere (så knapt en innfødt på hele oppholdet) Dro til Kongenes Dal og Luxor også, spennende hvis man er opptatt av historie, men Tut Ank Amons grav hadde jeg visst for store forventninger til. :-( Fikk ikke magesjau, men er også veldig forsiktig med hva jeg spiser på slike reiser. Dette er mer sånn type ferie at vi bor på ett stort hotellområde, og har full avslappning fra ankomst til avreise. Guttungen skal være i fokus, og han vil bade, bade og så bade litt mer ;o) Vi skal være skikkelige sydenturister nemlig. Jeg er alltid forsiktig meg maten, både innenlands og utenlands pga den idiotiske magen min, men så har jeg denne fikse ideen om at alle blir syke der nede da. Varmemessig så er det 20 grader der nå, det er det også på Gran Canaria etter som jeg så. Er i slutten av mars som er aktuelt for oss. 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201506647' post='3790763] Dette er mer sånn type ferie at vi bor på ett stort hotellområde, og har full avslappning fra ankomst til avreise. Guttungen skal være i fokus, og han vil bade, bade og så bade litt mer ;o) Vi skal være skikkelige sydenturister nemlig. Jeg er alltid forsiktig meg maten, både innenlands og utenlands pga den idiotiske magen min, men så har jeg denne fikse ideen om at alle blir syke der nede da. Varmemessig så er det 20 grader der nå, det er det også på Gran Canaria etter som jeg så. Er i slutten av mars som er aktuelt for oss. Vi var der i juli '05. Samme sted som mij. Jeg likte hotellet, som hadde 7 herlige bassenger hvis jeg ikke husker feil.. Både vi barn og voksne likte oss veldig godt på hotellområdet, veldig hyggelig stemning, og veldig god mat. Ingen av oss var dårlige, men så holdt vi oss unna salater og det man vanligvis unngår når man er i syden. Vi tok for sikkerhets skyld IDOFORM som forbyggende. Jeg vil absolutt anbefale dere å dra dit om dere ønsker å ha et fint badeopphold på hotellet. Men jeg må ærlig innrømme og si at ingen av oss likte oss særlig utenfor hotellet. Vi dro til et nærliggende tettsted et par ganger (der hadde de også Mc Donalds). Vi kunne se fattigdom og rikdom ligge side ved side. Blankpolerte fortau side om side med grusvei. Egypterne er veldig innpåslitne. Mulig vi var ekstra nervøse og skjøre fordi det to dager før vi reiste smalt en bombe på et hotellområde i Sharm El Sheik, som bare var 20 mil unna Hurgada. At vi derfor følte oss litt utrygge også. Men vi hadde ellers en fin (men het) tur til Luxor, Dronningenes dal, båttur på Nilen osv. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Vi var der i juli '05. Samme sted som mij. Jeg likte hotellet, som hadde 7 herlige bassenger hvis jeg ikke husker feil.. Både vi barn og voksne likte oss veldig godt på hotellområdet, veldig hyggelig stemning, og veldig god mat. Ingen av oss var dårlige, men så holdt vi oss unna salater og det man vanligvis unngår når man er i syden. Vi tok for sikkerhets skyld IDOFORM som forbyggende. Jeg vil absolutt anbefale dere å dra dit om dere ønsker å ha et fint badeopphold på hotellet. Men jeg må ærlig innrømme og si at ingen av oss likte oss særlig utenfor hotellet. Vi dro til et nærliggende tettsted et par ganger (der hadde de også Mc Donalds). Vi kunne se fattigdom og rikdom ligge side ved side. Blankpolerte fortau side om side med grusvei. Egypterne er veldig innpåslitne. Mulig vi var ekstra nervøse og skjøre fordi det to dager før vi reiste smalt en bombe på et hotellområde i Sharm El Sheik, som bare var 20 mil unna Hurgada. At vi derfor følte oss litt utrygge også. Men vi hadde ellers en fin (men het) tur til Luxor, Dronningenes dal, båttur på Nilen osv. Det er bading som står i fokus, det har guttungen erklært ) Idoform virker ikke på meg, jeg tar sterke tarmbakterier (snille basiller), så det kan jeg jo ta med meg. Jeg kan forsåvidt starte en kur med det før vi reiser, det er sikkert lurt, for jeg har så forbaska skjøre tarmer. Jeg ser for meg at jeg skal slappe av en uke, bade, sløve, kose med guttungen. Så kan vi heller ta en dag inn til sentrum, ser at de fleste hotell tilbyr buss. Poenget med turen er at vi skal ha tid til hverandre, ikke nødvendigvis så mange opplevsler, men tid og ro. Takk for tips ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201506647' post='3790763] Dette er mer sånn type ferie at vi bor på ett stort hotellområde, og har full avslappning fra ankomst til avreise. Guttungen skal være i fokus, og han vil bade, bade og så bade litt mer ;o) Vi skal være skikkelige sydenturister nemlig. Jeg er alltid forsiktig meg maten, både innenlands og utenlands pga den idiotiske magen min, men så har jeg denne fikse ideen om at alle blir syke der nede da. Varmemessig så er det 20 grader der nå, det er det også på Gran Canaria etter som jeg så. Er i slutten av mars som er aktuelt for oss. Om bading og typisk sydenferie er det viktigste, og ikke historien og kulturen du kan få med deg på utflukter til Luxor m.m., ville jeg heller valgt Kanariøyene. 0 Siter
flowy Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jeg var i Sharm El Sheikh i begynnelsen av januar for noen år siden og elsket det. Det var varmt og godt, men litt kjølig om kvelden. Vi badet i sjøen og det var kanskje 22-23 grader. Var på utflukt til Sinai-fjellet (der Moses mottok de ti bud) og det var helt fantastisk. MEN.. Jeg ble syk, selv om jeg var forsiktig og hadde tatt vaksine mot turistdiaré på forhånd. I slutten av mars er det sikkert varmt og godt. 0 Siter
Speak Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Snuppa og jeg var der i mai i fjor. Kjempedeilig. Vi tok noen tabletter daglig for å holde orden på magen. Det fungerte i hvertfall utmerket. Ikke noe problem i det hele tatt, og vi spiste all mat overalt. (T.o.m. salat på en uterestaurant.) Der vi var hadde de ikke strender, men badebrygge. Livet i vannet var fantastisk, så du må ha med dykkemaske/snorkel. (Sharm El Sheik) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Om bading og typisk sydenferie er det viktigste, og ikke historien og kulturen du kan få med deg på utflukter til Luxor m.m., ville jeg heller valgt Kanariøyene. En utflukt blir det kanskje, men det har mye og si for valget at hotellanlegget er passende for oss. Kanariøyene har jeg ikke funnet noe som frister. Det er mye som er oppbestilt, naturlig nok. Dette er impulstur, og var egentlig ikke planlagt. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jeg var i Sharm El Sheikh i begynnelsen av januar for noen år siden og elsket det. Det var varmt og godt, men litt kjølig om kvelden. Vi badet i sjøen og det var kanskje 22-23 grader. Var på utflukt til Sinai-fjellet (der Moses mottok de ti bud) og det var helt fantastisk. MEN.. Jeg ble syk, selv om jeg var forsiktig og hadde tatt vaksine mot turistdiaré på forhånd. I slutten av mars er det sikkert varmt og godt. Vaksine, er det lurt og ta? Var du lenge dårlig? Jeg ble matforgiftet på en tur til Mallorca for mange år siden, så man er jo aldri helt sikker. Jeg fikk salmonella da, og var syk i nesten ett år. Har du selv noen mistanke om hva som var årsaken? Huff, jeg har store problemer med frykten for matforgiftning, men jeg prøver og ikke la det hemme meg for mye. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Snuppa og jeg var der i mai i fjor. Kjempedeilig. Vi tok noen tabletter daglig for å holde orden på magen. Det fungerte i hvertfall utmerket. Ikke noe problem i det hele tatt, og vi spiste all mat overalt. (T.o.m. salat på en uterestaurant.) Der vi var hadde de ikke strender, men badebrygge. Livet i vannet var fantastisk, så du må ha med dykkemaske/snorkel. (Sharm El Sheik) Valget står mellom hotell med badebrygge, eller strand. Snorkling hørtes spennendes ut! Husker du hva de tablettene het? Kjøpte du dem hjemme? 0 Siter
flowy Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201513026' post='3790858] Vaksine, er det lurt og ta? Var du lenge dårlig? Jeg ble matforgiftet på en tur til Mallorca for mange år siden, så man er jo aldri helt sikker. Jeg fikk salmonella da, og var syk i nesten ett år. Har du selv noen mistanke om hva som var årsaken? Huff, jeg har store problemer med frykten for matforgiftning, men jeg prøver og ikke la det hemme meg for mye. Ja, den vaksinen ble jeg anbefalt å ta av legen. Den beskytter mot 60-70% av turistdiareene. Det er en drikkevaksine som du tar hjemme to ganger et par uker før du reiser. Smaker fersken! :-) Du kan sikkert bare ringe legen og si at du skal til Egypt, så får du resept. Legger ved en link. http://www.helsenett.no/reisemedwap/dukoral.shtml Jeg har to mistanker til hvorfor jeg ble syk. Jeg spiste kyllingfilet på stranden en kveld. Den var kamuflert i masse saus, så det var vanskelig å se om den var skikkelig stekt. Jeg fikk også servert te i en gullsmedbutikk. Den var pisslunka og sikkert laget på springvann. Tror kanskje at vannet ikke var kokt. Jeg var syk i tre dager. Reiselederen sa at hvis vi merket ubehag, måtte vi gå til apoteket med en gang. Der fikk jeg litt forskjellige piller som hjalp. Vi holdt oss på hotellet disse tre dagene, siden jeg ville være i nærheten av en ordentlig do. :-) Skjønner at du er redd for å bli syk. Det har jeg også blitt etter dette. Jeg orker nesten ikke tanken på å reise til "utrygge" land. Var i Venezuela i fjor og ble syk der også. Ikke noe gøy! 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Ja, den vaksinen ble jeg anbefalt å ta av legen. Den beskytter mot 60-70% av turistdiareene. Det er en drikkevaksine som du tar hjemme to ganger et par uker før du reiser. Smaker fersken! :-) Du kan sikkert bare ringe legen og si at du skal til Egypt, så får du resept. Legger ved en link. http://www.helsenett.no/reisemedwap/dukoral.shtml Jeg har to mistanker til hvorfor jeg ble syk. Jeg spiste kyllingfilet på stranden en kveld. Den var kamuflert i masse saus, så det var vanskelig å se om den var skikkelig stekt. Jeg fikk også servert te i en gullsmedbutikk. Den var pisslunka og sikkert laget på springvann. Tror kanskje at vannet ikke var kokt. Jeg var syk i tre dager. Reiselederen sa at hvis vi merket ubehag, måtte vi gå til apoteket med en gang. Der fikk jeg litt forskjellige piller som hjalp. Vi holdt oss på hotellet disse tre dagene, siden jeg ville være i nærheten av en ordentlig do. :-) Skjønner at du er redd for å bli syk. Det har jeg også blitt etter dette. Jeg orker nesten ikke tanken på å reise til "utrygge" land. Var i Venezuela i fjor og ble syk der også. Ikke noe gøy! Linken virket ikke, men jeg kan søke det opp, jeg tror jeg vet hvilken du mener. Jeg er fryktelig forsiktig, til tider er jeg for forsiktig (slik at jeg ikke rører noe omtrent), det gjelder og finne den gyldne middelvei da. Jeg har med meg en del medisiner mot diare i utgangspunket, da jeg går fast dem daglig. Nå blir det vel i hovedsak på hotellet vi spiser, og de er vel redd for dårlig reklame og holder vel en hvis standard, eller? Det er via Startour, så det finnes vel en reiseleder en eller annen plass om det skulle skje og vi trenger råd. En skikkelig do er jo ganske så greitt og ha om man blir dårlig ja ;o) 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201510779' post='3790807] Det er bading som står i fokus, det har guttungen erklært ) Idoform virker ikke på meg, jeg tar sterke tarmbakterier (snille basiller), så det kan jeg jo ta med meg. Jeg kan forsåvidt starte en kur med det før vi reiser, det er sikkert lurt, for jeg har så forbaska skjøre tarmer. Jeg ser for meg at jeg skal slappe av en uke, bade, sløve, kose med guttungen. Så kan vi heller ta en dag inn til sentrum, ser at de fleste hotell tilbyr buss. Poenget med turen er at vi skal ha tid til hverandre, ikke nødvendigvis så mange opplevsler, men tid og ro. Takk for tips ) Da vil jeg anbefale dere å dra :-) 0 Siter
Speak Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201513100' post='3790862] Valget står mellom hotell med badebrygge, eller strand. Snorkling hørtes spennendes ut! Husker du hva de tablettene het? Kjøpte du dem hjemme? Jeg kjøpte dem på apoteket. Tror bare de har en type som er forebyggende. Men husker dessverre ikke navnet. I tillegg kjøpte jeg noen for akutt diare. Men de har jeg altså fortsatt liggende:-) Snorklingen var virkelig fantastisk. Det vrimlet av fisk i alle farger og fasonger. Jeg så også en murene som var ute og svømte. Kjempespennende!!! 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Da vil jeg anbefale dere å dra :-) Jeg har så lyst på en uke med sambo og guttungen, bare oss, ro og fred. Han har hatt en syk mamma hele sitt liv, han er snart 7 år, så vi setter veldig pris på noen slike stunder sammen. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jeg kjøpte dem på apoteket. Tror bare de har en type som er forebyggende. Men husker dessverre ikke navnet. I tillegg kjøpte jeg noen for akutt diare. Men de har jeg altså fortsatt liggende:-) Snorklingen var virkelig fantastisk. Det vrimlet av fisk i alle farger og fasonger. Jeg så også en murene som var ute og svømte. Kjempespennende!!! Sikkert imodium for akutt diare, jeg spiser ca 6 av dem om dagen nå, en operasjon herpet tarmene mine. Jeg får heller spise 8 da, om jeg skulle få diare ;o) Høres jo fantastisk ut! Nå er jeg nesten sikker, men jeg bør vel vente til sambo kommer hjem, han får få en liten medbestemmelsesrett han også ;o) 0 Siter
flowy Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201515286' post='3790899] Linken virket ikke, men jeg kan søke det opp, jeg tror jeg vet hvilken du mener. Jeg er fryktelig forsiktig, til tider er jeg for forsiktig (slik at jeg ikke rører noe omtrent), det gjelder og finne den gyldne middelvei da. Jeg har med meg en del medisiner mot diare i utgangspunket, da jeg går fast dem daglig. Nå blir det vel i hovedsak på hotellet vi spiser, og de er vel redd for dårlig reklame og holder vel en hvis standard, eller? Det er via Startour, så det finnes vel en reiseleder en eller annen plass om det skulle skje og vi trenger råd. En skikkelig do er jo ganske så greitt og ha om man blir dårlig ja ;o) Er helt sikker på at hotellet har bra standard. Reis, kos dere og nyt tida sammen. :-) 0 Siter
Speak Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201516542' post='3790942] Sikkert imodium for akutt diare, jeg spiser ca 6 av dem om dagen nå, en operasjon herpet tarmene mine. Jeg får heller spise 8 da, om jeg skulle få diare ;o) Høres jo fantastisk ut! Nå er jeg nesten sikker, men jeg bør vel vente til sambo kommer hjem, han får få en liten medbestemmelsesrett han også ;o) Ja, han må vel få et ord med i laget han også:-) Vi var mest på hotellet/"stranda" som hørte til hotellet. Men vi tok også en utflukt hvor vi red kameler + spiste kveldsmat med beduiner. Fin opplevelse:-) Så ble det en ettermiddag med shopping i det de kalte gamlebyen. Også spennende. Å spise ute var veldig billig, så jeg er glad at jeg ikke valgte all inclusive:-) En dag spiste vi lunsj sammen med en annen mamma + jenta hennes. Type kinamat. Barna fikk barnemenyer og vi voksne en lunsjrett + en brus til hver. Prisen var i underkant av 100,- for alle 4. Men det var dessverre ikke mange restauranter. Jeg må jo også tilbake for å oppleve pyramidene, men en 8 times busstur (hver vei) var ikke veldig fristende så lenge vi skulle være der i 1 uke. God tur:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.