Gå til innhold

Nå trenger jeg seriøst seriøse innspill

Anbefalte innlegg

Gjest mamarosa
Skrevet

Min datter på 17 er gravid. Hun har panikk for å bli for fort voksen og har nesten gjort det slutt med kjæresten. Hun sier hun vil ta abort. Jeg er redd hun vil angre, og har sagt jeg stiller opp mer enn 100% dersom hun beholde barnet. Selvfølgelig også dersom hun velger abort. Jeg vet ikke hvor mye jeg har å si i dette valget, men hun er ganske bestemt. Jeg kjøpte en stor bukett tulipaner til henne og sa at jeg støtter henne uansett, og at jeg er _veldig_ glad i henne.

Skrevet

La henne bestemme, og støtt henne uansett. Ikke la dine meninger komme til uttrykk!

Det vil helt sikkert komme innlegg nå som sier at det er forferdelig å ta liv, at hun vil få et grusomt voksenliv om hun tar abort osv. Vær bare klar over at mange av oss som tok abort da vi var på den alderen, aldri har angret.

Det finnes ingen fasit på et så vanskelig spørsmål, her er det individuelle løsninger som teller.

Skrevet

Finnes det ikke rådgivere el? Hun burde sikkert snakke med nøytrale personer, for å klare å ta en veloverveid beslutning.

Lykke til! Du høres forresten ut som en innmari god mor :))

Skrevet

Da har du gjort det du kan gjøre - du støtter henne uansett - flott!

Du kan eventuelt spørre henne forsiktig om hun kan tenke seg å snakke med Amathea (www.amathea.no) før hun tar en endelig avgjørelse.

Skrevet

La henne bestemme, og støtt henne uansett. Ikke la dine meninger komme til uttrykk!

Det vil helt sikkert komme innlegg nå som sier at det er forferdelig å ta liv, at hun vil få et grusomt voksenliv om hun tar abort osv. Vær bare klar over at mange av oss som tok abort da vi var på den alderen, aldri har angret.

Det finnes ingen fasit på et så vanskelig spørsmål, her er det individuelle løsninger som teller.

Enig med deg, det er ikke å ta liv når man tar abort tidlig. Det er å ta et frø... Men jeg er jo glad jeg slapp, da, jeg kom ikke i den situasjonen. Men så var det også vanskligere før.

Skrevet

Jeg synes at dere begge, kanskje individuelt, skal snakke med de på helsestasjonen. Be om videre hjelp og råd der. Du er god som støtter uansett valg.

Skrevet

Enig med deg, det er ikke å ta liv når man tar abort tidlig. Det er å ta et frø... Men jeg er jo glad jeg slapp, da, jeg kom ikke i den situasjonen. Men så var det også vanskligere før.

Å ta abort er jo en vanvittig tung avgjørelse, men personlig var det allerede fødte liv - mitt liv - det mest avgjørende argumentet for min del.

Prevensjon kan ikke bli predikert nok!

Skrevet

Jeg syns du gjør det rette slik du gjør det. Ikke press henne til det ene eller andre! En abort i tenårene kan være et sårt minne å leve med, men det er ikke det samme som å angre på avgjørelsen!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det høres ut som du har gjort alt det rette for din datter! Å presse henne vil ikke hjelpe, men la henne gjerne prate med en nøytral tredje-person før eventuell abort.

Lykke til begge to! Flott at du støtter henne hundre prosent uansett valg, det er vel det eneste vi som foreldre kan gjøre...;)

Skrevet

Du høres ut som en utrolig god mor :-)

Jeg synes du må la henne ta dette valget selv, og ikke prøve å påvirke henne i den ene eller andre retningen. Husk at dersom hun senere føler at hun lot seg påvirke for mye av deg kan hun bære nag til deg resten av livet, og kanskje klandre deg for at ting ikke ble som det skulle.

Hun kunne kanskje trengt en helt nøytral person å prate med?

Lykke til ihvertfal :)

Skrevet

Du høres ut som en snill og god mor :-)

Det beste er vel at du støtter henne uansett avgjørelse ho tar. Kanskje en prat på helsestasjon med helsesøster?..

Skrevet

Du har gjort det du kan, det er ene og alene datteren din sitt valg. Ikke press henne til noe som helst, men gjør som du har gjort - la henne vite at du er der for henne uansett hvilket valg hun tar. Og _aldri_ bebreid henne for det valget hun tok om hun velger abort.

Skrevet

Så flink du er!!!

På Amatea (alternativer til abort-ettellerannet) fikk en av mine venninner masse god hjelp!

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes du skal støtte henne i hennes valg om å ta abort og ikke gjøre noen forsøk på å overtale henne til å beholde det.

Gjest Havelar
Skrevet

Jeg syns du skal støte henne 100% i hennes avgjøresle om abort. Hun har jo bestemt seg. Ikke gjør det vanskeligere med å mase om at dere (sammen) skal beholde noe barn. Det er kun hennes beslutning. Valget om abort er nok mye enklere å leve med i framtiden enn valget om å beholde et uønsket barn når man er 17. Ikke gjør det vanskelig for henne.

Det er ikke slik at man skal angre og ha det forferdelig resten av livet hvis man har tatt en abort.

Skrevet

Jeg synes du har gjort det rette!! Du virker som en flott mor og jeg tror nok om jenter som er kommet seg i den situasjonen i den alderen.. om de fikk velge.. ville valgt din reaksjon fra en mor!! Alt godt til dere begge:)

fuji1365380447
Skrevet

Jeg ble gravid da jeg var 17 år - og jeg fortalte det ikke til min mor. Ikke fordi jeg var redd for at hun skulle bli sint, men fordi jeg var så innmari sinna på meg selv for å ha vært uforsiktig, at jeg bare ville "rydde opp" i problemet selv.

Senere fikk hun vite at jeg hadde tatt abort, og vi snakket om saken. Men min følelse som 17 åring, var at jeg ikke hadde så lyst til å snakke med min mor om dette. Jeg syntes at det var OK at hun viste om det, men jeg hadde ikke lyst til å snakke så mye med henne om hvordan jeg følte det.

Noen ganger er det nok at foreldre bare ER der. Det er ikke sikkert at du behøver å hjelpe henne - men bare vis at du er der for henne og støtter henne i hennes avgjørelse.

Gjest for noen er abort det rette
Skrevet

Jeg ble gravid som 17 åring og ville ta abort. Kjæresten min overtalte meg til å beholde barnet. Selv om det har gått bra med mor og barn i etterkant og "Barnet" nå er en flott og selvstendig ungdom som har flyttet hjemmefra har jeg ofte angret på at jeg ikke tok abort.

Ikke press henne til å beholde barnet hvis hun ikke vil. Det er også et tap å miste friheten og planene for framtiden.

Persille1365381127
Skrevet

Det eneste du skal tenke på er at dette er HENNES valg, ikke ditt. Du skal ikke mene noe om hva som er rett eller galt - hun MÅ velge dette selv, uten påvirkning fra deg.

Om hun velger feil som resultat av din påvirkning (uansett hvilket valg hun tar) - så har dere et alvorlig problem senere.

Greit, hun er bare 17 - men dette må hun faktisk ta ansvar for å bestemme selv, og du må la henne gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...