Gjest brand new day Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Ja, det virker lindrende på revmatiske plager, ihvertfall. Har lest at det er mer smertstillende enn andre legemidler, men selv har jeg ikke peiling. De må gi fingeravtrykk hver gang de vil hente en dose, så det er jo like strengt som de narkomane som får metadon etc, Syns dette burde innføres i Norge også..Det har jo vist seg at det også er svært effektivt på en del nevrologiske sykdommer. bla. MS. Det er nok individuelt hvor godt det virker på den enkelte, på lik linje som andre medisiner. Men, skulle jo tro at det var verdt å prøve..??.. Jeg ville iallefall ha prøvd, om jeg fikk muligheten til det, uten å risikere fengselsstraff... 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Nei, det er klart. Skulle ønske de fikk bedre hjelp og støtte, og i myyye lengre perioder! De er mennesker, som har familie og venner, som også lider av misbruket ,( Det er sant. De pårørende lider veldig også. Det er løgn, bedrag, skuffelser, brutte løfter osv. Mange oppdager jo at den narkomane tar med seg gjenstander og selger disse for å finansiere misbruket sitt. Jeg tror det å være pårørende til en narkoman er sterkt undervurdert. 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Her må man virkelig tenke nøye over hva man gir mennesker med smerter...! Tror ikke det er mange som har lyst til å hallusinare litt Hallusinasjoner forekommer blant de fleste rusmidler, avhengig av mengde og styrke. Helt ærlig så synes jeg ikke det er verre å gi cannabis til folk med reumatiske plager, enn å gi morfinpiller til de som måtte trenge det. Synes det blir to ulike ting, men samtidig så har det jo en sammenheng. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Syns dette burde innføres i Norge også..Det har jo vist seg at det også er svært effektivt på en del nevrologiske sykdommer. bla. MS. Det er nok individuelt hvor godt det virker på den enkelte, på lik linje som andre medisiner. Men, skulle jo tro at det var verdt å prøve..??.. Jeg ville iallefall ha prøvd, om jeg fikk muligheten til det, uten å risikere fengselsstraff... Enig med deg, såfremt det ikke medfører psykiske problemer, det er vel ikke en ønskelig bivirkning...? 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Enig med deg, såfremt det ikke medfører psykiske problemer, det er vel ikke en ønskelig bivirkning...? Hva som er et problem for én, trenger ikke nødvendigvis være hovedproblemet for en annen. Hvis en person har fryktelige smerter, vil ikke vedkommende i alle tilfeller bry seg om de hallusinerer litt fra eller til. Eller, det vet jeg forresten ingenting om, var bare en tanke. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Det er sant. De pårørende lider veldig også. Det er løgn, bedrag, skuffelser, brutte løfter osv. Mange oppdager jo at den narkomane tar med seg gjenstander og selger disse for å finansiere misbruket sitt. Jeg tror det å være pårørende til en narkoman er sterkt undervurdert. Det tror jeg også! Jenter/gutter som selger kroppen sin. Bare tanken på at en av mine barn skulle ende slik, får hårene til å reise seg! 0 Siter
Gjest Brand new day Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Enig med deg, såfremt det ikke medfører psykiske problemer, det er vel ikke en ønskelig bivirkning...? Vel... Når det gjelder kroniske smerter, alvorlige sykdommer +++ så har jo det i seg selv en tendes til å gi psykiske problemer for veldig mange. Men, selvsagt ikke alle.. Når det gjelder bruk av marihuana, så vet ikke jeg spesielt mye om hvor stor mengde som skal til for å evt gi psykiske problemer. Men, jeg tror ikke det gir psykiske problemer om man bruker dette ved behov. Det er jo ikke snakk om å innta flere jointer pr dag. Det var nevnt hallusinasjoner her, så svaret mitt vil vel være at: JA, jeg tror jeg foretrekker å se Rosa Elefanter enn å ha de store smertene, dobbelt syn, tåkesyn etc etc.. Om en Rosa Elefant skulle komme opp i synsfelte så vet jeg iallefall at han ikke er reell :-) Men, tror uansett ikke at man begynner å hallisunere av å røyke marihuana en gang i blandt, altså på de dårligeste dagene. så man må da passe på selv å ikke misbruke dette.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Kanskje de etterhvert kan få det i tablettform. Det burde vel ikke være så vanskelig? Ikke alle med smerter som har lyst til å begynne å røyke Det finnes i tablettform og heter Marinol 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 De fleste med kroniske smerter er avhengig av andre sterke medikamenter, så at de blir (mer) narkomane av å røyke er bare tull. Selv har jeg en tante som er meget hardt rammet av leddgikt. Hun har store smerter konstant.Hun er avhengig av sine smertestillende,og ligger i perioder med morfin pumpe. Og plaster. Hun røyker inni mellom,og føler det hjelper henne. Men marihuana er ikke bra for alle. Mange blir paranoide og ødelagt i nervene etter en periode. Så bra eller ikke bra,jeg synes det er veldig vanskelig. Faren kan jo være at de som får det lovlig vil selge det videre. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Vel... Når det gjelder kroniske smerter, alvorlige sykdommer +++ så har jo det i seg selv en tendes til å gi psykiske problemer for veldig mange. Men, selvsagt ikke alle.. Når det gjelder bruk av marihuana, så vet ikke jeg spesielt mye om hvor stor mengde som skal til for å evt gi psykiske problemer. Men, jeg tror ikke det gir psykiske problemer om man bruker dette ved behov. Det er jo ikke snakk om å innta flere jointer pr dag. Det var nevnt hallusinasjoner her, så svaret mitt vil vel være at: JA, jeg tror jeg foretrekker å se Rosa Elefanter enn å ha de store smertene, dobbelt syn, tåkesyn etc etc.. Om en Rosa Elefant skulle komme opp i synsfelte så vet jeg iallefall at han ikke er reell :-) Men, tror uansett ikke at man begynner å hallisunere av å røyke marihuana en gang i blandt, altså på de dårligeste dagene. så man må da passe på selv å ikke misbruke dette.. Ja, det er jo isåfall noe pasient og lege sammen må finne ut. Har selv kroniske smerter, men har ikke lyst til å se rosa elefanter, tror jeg hadde fått skikkelig panikk...;( Ville selvfølgelig ikke dømme noen med et annet syn 0 Siter
Gjest Brand new day Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Ja, det er jo isåfall noe pasient og lege sammen må finne ut. Har selv kroniske smerter, men har ikke lyst til å se rosa elefanter, tror jeg hadde fått skikkelig panikk...;( Ville selvfølgelig ikke dømme noen med et annet syn hehe.. Syns det hørtes komisk ut jeg.. tror jeg hadde fått en bra god latter om jeg hadde sett noe sånt ja.. Jeg har selv veldig mye kroniske smerter, jeg klarer selvfølgelig å leve med de.. Men, jeg tenkte mer på, sånn jeg har forstått det, så mener noen at marihuana påvirker noe i hjernen, som videre gjør at f.eks MS pasienter får en langt bedre hverdag, samtidig sånn jeg har forstått det så har denne virkningen ført til at de ikke har så ofte forverringer.. Men, vet selvsagt ikke om det er tilfelle..Men, for å si det på en litt annen måte da, så hadde jeg nok foretrekt å hallisunere en gang i blandt enn å f.eks bli 100% hjelpetrengende. Så altså, hvis den effekten kan føre til langt færre forverrelsesperioder, og redusere alvorlighets graden ved attakk, så ville jeg tatt sjangsen på å prøve. Selv om det da kunne føre til at jeg i perioder måtte se Rosa Elefanter ja. :-) Men, merk deg at jeg vet IKKE om teoriene stemmer, dette er noe jeg bare har hørt. OG legg merke til at, jeg hadde IKKE brukt det for å dempe smerter, men for å kunne leve et relativt normalt liv, uten å måtte ha hjelp til absolutt alt fra morgen til kveld.. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Skrevet 30. januar 2008 hehe.. Syns det hørtes komisk ut jeg.. tror jeg hadde fått en bra god latter om jeg hadde sett noe sånt ja.. Jeg har selv veldig mye kroniske smerter, jeg klarer selvfølgelig å leve med de.. Men, jeg tenkte mer på, sånn jeg har forstått det, så mener noen at marihuana påvirker noe i hjernen, som videre gjør at f.eks MS pasienter får en langt bedre hverdag, samtidig sånn jeg har forstått det så har denne virkningen ført til at de ikke har så ofte forverringer.. Men, vet selvsagt ikke om det er tilfelle..Men, for å si det på en litt annen måte da, så hadde jeg nok foretrekt å hallisunere en gang i blandt enn å f.eks bli 100% hjelpetrengende. Så altså, hvis den effekten kan føre til langt færre forverrelsesperioder, og redusere alvorlighets graden ved attakk, så ville jeg tatt sjangsen på å prøve. Selv om det da kunne føre til at jeg i perioder måtte se Rosa Elefanter ja. :-) Men, merk deg at jeg vet IKKE om teoriene stemmer, dette er noe jeg bare har hørt. OG legg merke til at, jeg hadde IKKE brukt det for å dempe smerter, men for å kunne leve et relativt normalt liv, uten å måtte ha hjelp til absolutt alt fra morgen til kveld.. Og jeg er helt enig med deg! Men husk at smerter også kan virke forkrøplende, for å si det sånn, så noen ville kanskje brukt dem for å lindre lidelsen. Har egentlig ikke noen mening om saken i den ene eller andre retning Selv ville jeg gjøre mye for å lindre smertene mine, men å se lyserøde elefanter, tror jeg ville blitt for mye gitt! Ellers har ikke jeg som legperson noen innvendinger, ønsker bare det beste for mine medmennesker 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.