Gå til innhold

Nardil

Gjest Melancholy

Anbefalte innlegg

Gjest Melancholy

Hei

Jeg har tidligere brukt Nardil, med god effekt en periode, men så ble jeg dårligere igjen. Da jeg trappet ned ble jeg litt bedre igjen.

Jeg har lest litt på nett, og jeg ser at man trapper ned til 15-30 mg som vedlikeholdsdose. Det var vel rundt der jeg ble litt bedre igjen. Trappet ned fort videre, og da ble jeg dårligere igjen. Jeg responderer ikke på andre antidepressiva, antipsykotika, litium eller Lamictal. Trappet ned ganske fort, så da holdt ikke den gode effekten så lenge. Kunne det vært en idé å prøve igjen, og ligge på 15-30 mg en periode?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298018-nardil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som en meget god ide.

Nardil er blant de beste AD som finnes.

Etter et søk på nettet finner jeg lite info om Nardil. Den står ikke i Felleskatalogen og jeg ser at den ikke er registrert i Norge.

Hvorfor er den ikke det når den tydeligvis funker veldig bra for noen?

Jeg har prøvd alle mulige AD og er villig til å prøve (nesten) alt. Jeg har vurdert Cymbalta, men kanskje Nardil kunne vært noe for meg? Jeg har slitt med en moderat/alvorlig depresjon i mange år og har hatt bare kortvarig (noen mnd) effekt av Fontex. Ellers ingen effekt av de ca. 10 ADene jeg har prøvd. Prøver ut Cipralex nå, men ingen effekt.

Hva skal til for å få Nardil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298018-nardil/#findComment-2407734
Del på andre sider

Gjest Melancholy

Etter et søk på nettet finner jeg lite info om Nardil. Den står ikke i Felleskatalogen og jeg ser at den ikke er registrert i Norge.

Jeg har prøvd alle mulige AD og er villig til å prøve (nesten) alt. Jeg har vurdert Cymbalta, men kanskje Nardil kunne vært noe for meg? Jeg har slitt med en moderat/alvorlig depresjon i mange år og har hatt bare kortvarig (noen mnd) effekt av Fontex. Ellers ingen effekt av de ca. 10 ADene jeg har prøvd. Prøver ut Cipralex nå, men ingen effekt.

Et søk på Nardil på google.no gir mange treff.

Ble vel avregistrert fordi det er en del stygge bivirkninger, og man har en kostholdsliste man må holde seg til. Er ganske gammel også (fra 50- eller 60-tallet tror jeg).

Du må ha prøvd alle grupper av antidepressiva. Efexor og Remeron er et krav.

For å få Nardil må det søkes hos Legemiddelverket (går garantert gjennom), og det må søkes NAV for å få refusjon. Tar to måneder tror jeg, og i løpet av den perioden må du legge ut selv. Et glass på 100 stk koster 600-650 kroner. Disse pengene får du tilbake når søknaden blir godkjent.

Her er matlisten:

Avoid the following foods, beverages, and medications while taking Nardil and for 2 weeks after stopping it:

Beer (including alcohol-free or reduced-alcohol beer)

Caffeine (in excessive amounts)

Cheese (except for cottage cheese and cream cheese)

Chocolate (in excessive amounts)

Dry sausage (including Genoa salami, hard salami, pepperoni, and Lebanon bologna)

Fava bean pods

Liver

Meat extract

Pickled herring

Pickled, fermented, aged, or smoked meat, fish, or dairy products

Sauerkraut

Spoiled or improperly stored meat, fish, or dairy products

Wine (including alcohol-free or reduced-alcohol wine)

Yeast extract (including large amounts of brewer's yeast)

Yogurt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298018-nardil/#findComment-2407754
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

søk på fenelzin

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298018-nardil/#findComment-2407996
Del på andre sider

søk på fenelzin

Jeg får ikke noe resultat i Felleskatalogen ved å søke på det heller, men har googlet det og fått endel info. Ser ut til at det ikke er helt riktig for meg å bruke den for jeg ser at det er vanlig med vektøkning og det kan jeg ikke risikere fordi jeg har en spiseforstyrrelse... Dessuten synes jeg det virker litt voldsomt å legge om hele kostholdet... :-/ Orker ikke så masse bivirkninger nå altså!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298018-nardil/#findComment-2409582
Del på andre sider

Annonse

Et søk på Nardil på google.no gir mange treff.

Ble vel avregistrert fordi det er en del stygge bivirkninger, og man har en kostholdsliste man må holde seg til. Er ganske gammel også (fra 50- eller 60-tallet tror jeg).

Du må ha prøvd alle grupper av antidepressiva. Efexor og Remeron er et krav.

For å få Nardil må det søkes hos Legemiddelverket (går garantert gjennom), og det må søkes NAV for å få refusjon. Tar to måneder tror jeg, og i løpet av den perioden må du legge ut selv. Et glass på 100 stk koster 600-650 kroner. Disse pengene får du tilbake når søknaden blir godkjent.

Her er matlisten:

Avoid the following foods, beverages, and medications while taking Nardil and for 2 weeks after stopping it:

Beer (including alcohol-free or reduced-alcohol beer)

Caffeine (in excessive amounts)

Cheese (except for cottage cheese and cream cheese)

Chocolate (in excessive amounts)

Dry sausage (including Genoa salami, hard salami, pepperoni, and Lebanon bologna)

Fava bean pods

Liver

Meat extract

Pickled herring

Pickled, fermented, aged, or smoked meat, fish, or dairy products

Sauerkraut

Spoiled or improperly stored meat, fish, or dairy products

Wine (including alcohol-free or reduced-alcohol wine)

Yeast extract (including large amounts of brewer's yeast)

Yogurt

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298018-nardil/#findComment-2409583
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...