Gå til innhold

Forhandle pensjonsavtale....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gå over til det private næringsliv. Under intervjuet sa de at det var muligheter for å forhandle seg frem til en god pensjonsavtale. Vel- det er et område jeg ikke har mye peiling på. Har alltid jobbet i det offentlige og blitt trukket mine 2%.

Så- trenger tips til sider hvor jeg kan lese mer om dette. Eller om noen av dere vet noe om det og kan forklare meg. HVA ligger i en god pensjonsavtale (årslønnen min vil være på 400000+), og hvilke argumenter skal man bruke? Har aldri vært oppdatert på dette feltet og stiller blankt, noe jeg ikke bør gjøre hvis jeg skal forhandle på egne vegne selvfølgelig.

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Debra.

Persille1365381127
Skrevet

Det er ikke egentlig noe hokus pokus :)

Men, pengene settes jo inn et sted - jeg bruker forsikringsselskapet, men du kan jo be om å bruke et selskap du har en god avtale med som gir deg god avkastning f.eks.

Og du kan forhandle om høyere prosent, altså mer enn de 2 prosentene de offentlige tilbyr.

Det hele handler om å sitte igjen med mest mulig når du blir pensjonist - så det du må tenke på/søke etter, er egentlig hva som er den beste sparemetoden, hva som gir best avkastning - og hvor mye du ønsker å sitte igjen med.

Skrevet

Det er ikke egentlig noe hokus pokus :)

Men, pengene settes jo inn et sted - jeg bruker forsikringsselskapet, men du kan jo be om å bruke et selskap du har en god avtale med som gir deg god avkastning f.eks.

Og du kan forhandle om høyere prosent, altså mer enn de 2 prosentene de offentlige tilbyr.

Det hele handler om å sitte igjen med mest mulig når du blir pensjonist - så det du må tenke på/søke etter, er egentlig hva som er den beste sparemetoden, hva som gir best avkastning - og hvor mye du ønsker å sitte igjen med.

ok? så poenget er at dette er "istedet for" høyere lønn? som de setter inn i et f.eks forsikringsselskap el lignende?

Persille1365381127
Skrevet

ok? så poenget er at dette er "istedet for" høyere lønn? som de setter inn i et f.eks forsikringsselskap el lignende?

Nja, det er et gode i tillegg til lønn. På samme måte som mer ferie, trening i arbeidstiden, gratis aviser, rabatt på butikker osv.

Man kan nok bruke det som et "i stedet for" også - men det vil ikke ha veldig stor effekt iom at man ikke snakker veldig store summer på kort sikt.

Skrevet

Dette synes jeg er litt pussig. Jeg jobber i en privat bedrift. Vi er jo pålagt å ha pensjonssparing (OTP), MEN dette må være likt for alle ansatte. Det er ikke lov til individuelle sparinger. Men bedriften kan altså bestemme størrelsen på sparingen. Minimum 2% av lønna over 1G og maks 8% tror jeg. 2% og 4% er det vanligste.

Vi bruker Nordea som er ganske store på dette, og de følger nok lover og regler på området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...