Gå til innhold

NHD: Bra alternativ til Cipramil/-lex?

Anbefalte innlegg

Gjest balansegang

Jeg er en oppegående og sensitiv kvinne i 40-årene. Jeg har det siste halvannet år gått på Cipramil. Problemet med dette er at jeg "mister" taket i de dypere følelsene mine, de dypere lagene i meg. Jeg lever liksom mer på overflaten. Medisinene får meg til å føle at jeg ikke lever ordentlig. Jeg gråter aldri, får ingen orgasme, mister min kreativitet. Jeg opplever at jeg ikke har kontakt med det beste og mest ekte i meg selv.

Det var enda verre da jeg tok 1/1 tbl, så det siste halvåret har jeg etter samråd med legen kun brukt 1/2 tbl daglig, Jeg responderer såpass bra på liten dose at det er tilstrekkelig til å hjelpe meg mot de opprinnelig plagene mine, - men de ovennevnte ulempene er der fortsatt. (Forsøkte også en periode med Cipralex, men ble altfor trøtt av det).

Har nå valgt å seponere helt i en periode for å se hvordan jeg har det nå. Føler straks at jeg er levende igjen, og det er så godt å endelig være i kontakt med meg selv (de positive sidene)! Men samtidig får jeg jo tilbake de gamle symptomene: blir deprimert/ apatisk (enkelte dager), eller over-engstelig (med snev av paranoide følelser), eller over-irritabel til tider. Dette var de tre årsakene til at jeg opprinnelig ba om medisiner. For å se om livet mitt kunne bli litt bedre.

Min lege og jeg skal nå drøfte om jeg skulle prøve et annet medikament, som demper de negative symptomene men uten at jeg får denne følelsen av å miste kontakt med det beste i meg selv. (Eller er det en uunngåelig bivirkning?) Jeg har inntrykk av at fastlegen min ikke kjenner like godt til alle SSRI preparatene, og jeg lurer derfor på hva du ville ha foreslått å forsøke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298058-nhd-bra-alternativ-til-cipramil-lex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...