Gå til innhold

Noen låste seg inn i leiligheten min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...mens jeg lå og sov i morges.

Jeg våknet av at noen låste opp døra og åpnet den, og jeg ble litt sjokkert for samboeren min var absolutt ikke ventet hjem. Jeg lå og lyttet litt, men hørte ikke mer. Så hørte jeg det gikk noen rundt i leiligheten ovenpå, og jeg trodde dermed at jeg hadde hørt feil og at det var ovenpå noen hadde låst seg inn.

Da jeg senere stod opp så jeg derimot at døra ikke var låst. Jeg er 100% sikker på at den var låst da jeg la meg.

Antakelig er det ikke annet en vaktmesteren som har låst seg inn i feil leilighet eller lignende, men jeg synes dette er litt ubehagelig. Samboeren min mener vi bør ringe utleieren å kreve ny lås med mindre vaktmesteren (som vi ikke har telefonnummeret til) kan bekrefte at det var ham og kommer med en unnskyldning. Hva synes dere?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg hadde definitivt snakket med vaktmesteren, og spurt om det var vanlig fremgangsmåte...!?

Man kan jo ikke låse seg inn hos noen uten avtale, så jeg hadde forlangt en forklaring, ja.

Skrevet

Det må ha vært ekkelt. Uff. Jeg synes du skal snakke med utleier og forhøre deg om det har vært en form for rutine du eventuelt ikke har fått med deg. Jeg husker jeg glemte at det skulle komme noen for å fikse varmekablene her en gang. Jeg sto midt i gangen og kledde på meg, skvatt verre. Heldigvis lo vi begge av det etterpå.

Skrevet

Jeg hadde definitivt snakket med vaktmesteren, og spurt om det var vanlig fremgangsmåte...!?

Man kan jo ikke låse seg inn hos noen uten avtale, så jeg hadde forlangt en forklaring, ja.

Problemet er at vi ikke har telefonnummeret til vaktmesteren. Alt må gå gjennom utleieren, men jeg ringer dem i morgen. Tungvint...

Skrevet

Det må ha vært ekkelt. Uff. Jeg synes du skal snakke med utleier og forhøre deg om det har vært en form for rutine du eventuelt ikke har fått med deg. Jeg husker jeg glemte at det skulle komme noen for å fikse varmekablene her en gang. Jeg sto midt i gangen og kledde på meg, skvatt verre. Heldigvis lo vi begge av det etterpå.

Jeg tror neppe det er noen form for rutine at vaktmesteren låser seg inn i leilighetene med jevne mellomrom uten å si fra på forhånd.

Skrevet

oowææ,så ekkelt!

omtrent like ekkelt som å høre hun ustabile dama i leiligheten over meg,plutselig stille seg til å rope ut gjennom vindu sitt "halloooooo,er det noen der?" "hvem er dere?" "hallooooooo" midt på natten! med skikkelig mørk og skummel stemme.

hørte det godt siden sv.roms vindu er rett over meg...

da fikk jeg frysninger gitt!

Skrevet

Jeg tror neppe det er noen form for rutine at vaktmesteren låser seg inn i leilighetene med jevne mellomrom uten å si fra på forhånd.

Ikke jeg heller.

Skrevet

oowææ,så ekkelt!

omtrent like ekkelt som å høre hun ustabile dama i leiligheten over meg,plutselig stille seg til å rope ut gjennom vindu sitt "halloooooo,er det noen der?" "hvem er dere?" "hallooooooo" midt på natten! med skikkelig mørk og skummel stemme.

hørte det godt siden sv.roms vindu er rett over meg...

da fikk jeg frysninger gitt!

He he :-)

Skrevet

Hjelpes meg! Jeg hadde sankket med vaktmesteren så fort det lar seg gjøre. Ny lås dersom det ikke var han som var innom!

Skrevet

Å fy, sånt er ekkelt. Jeg er enig med samboeren din: Få bekreftet at det virkelig var vaktmester. Var det ham, be om at de gir beskjed neste gang, for ikke å skremme vettet av beboer(e) og for å respektere privatlivets fred (det er drøyt å låse seg inn uten beskjed), og var det ikke vaktmester, be om ny lås.

Gjest helt feil
Skrevet

Mener dette var helt uhørt selv om det skulle være vaktmester. Hva i all værden skal han inn til folk å gjøre hvis dette ikke er avtalt.

Sjekk snarest, er det vaktmesteren så send inn klage. Er det ikke det så bytt lås i dag.

Skrevet

Det er i alle fall ingen tvil om at du må undersøke hva dette er. Snakk med utleier først og be om å få snakke med vaktmesteren.

Det er jo ingen som skal luske rundt i leiligheten din uten tillatelse.

Dette er lite koselig.

Gjest inntrengere
Skrevet

Jeg ville bare ha skiftet lås, jeg, uten å si fra til huseier. Så når jeg flyttet derfra, kunne jeg forklare hvorfor (pga noen låste seg inn der).

Jeg fikk selv skiftet lås en gang, men det var fordi jeg oppdaget at husvertinnen (en eldre dame) i blant låste seg inn. Hun ble pottesur da jeg skiftet låsen, men jeg holdt på mitt. Hun fikk ikke nøklene dit før jeg flyttet et år senere.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville bare ha skiftet lås, jeg, uten å si fra til huseier. Så når jeg flyttet derfra, kunne jeg forklare hvorfor (pga noen låste seg inn der).

Jeg fikk selv skiftet lås en gang, men det var fordi jeg oppdaget at husvertinnen (en eldre dame) i blant låste seg inn. Hun ble pottesur da jeg skiftet låsen, men jeg holdt på mitt. Hun fikk ikke nøklene dit før jeg flyttet et år senere.

Jeg hadde blitt skikkelig irritert om en leietaker skiftet lås uten å gi beskjed, i hvertfall om leietakeren ikke umiddelbart sendte meg nøkkel til den nye låsen.

Skrevet

I Borettslaget på NRK er det nettopp det som er rutinen. Men Narvestad er Driftsleder (jeg antar det skal ha stor forbokstav), ikke noen alminnelig vaktmester.

Og jeg tror dette tilfellet er nokså enestående.

Skrevet

I Borettslaget på NRK er det nettopp det som er rutinen. Men Narvestad er Driftsleder (jeg antar det skal ha stor forbokstav), ikke noen alminnelig vaktmester.

Og jeg tror dette tilfellet er nokså enestående.

Hehe... man vet jo aldri. :-)

Skrevet

Nå har jeg snakket med utleieren. Hun mente det var rengjøringsfolk som skulle inn i naboleiligheten å gjøre rent (naboen har nettopp flyttet og her i Danmark er det ofte profesjonelle som tar seg av rengjøringen) som hadde låst seg inn feil sted. Det har skjedd før. Det er nå visstnok bestilt nummerskilt til dørene så det ikke skjer igjen.

Skrevet

Det koster jo penger å skifte lås, og det ville jeg ikke betalt for hvis det viste seg at en tidligere beboer fortsatt hadde en nøkkel. Vi har en spesiell type sikre nøkler som bare kan kopieres gjennom bestilling hos utleieren, så det ville vært de som hadde gjort en dårlig jobb hvis de ikke hadde krevd inn alle nøklene ved fraflytting. Mysteriet er imidlertid oppklar nå.

Gjest inntrengere
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig irritert om en leietaker skiftet lås uten å gi beskjed, i hvertfall om leietakeren ikke umiddelbart sendte meg nøkkel til den nye låsen.

Hvis årsaken til at leietaker skiftet lås, var (som i mitt tilfelle) at du som utleier gikk inn i leiligheten uten etter avtale, så var det faktisk du som gjorde noe ulovlig.

Jeg forlangte selvfølgelig ikke at utleier skulle betale låsen. Jeg sa jeg spanderte denne nye låsen på dem.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg overså at det var huseier som hadde låst seg inn, da er det jo mer forståelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...