Gå til innhold

Listeria


Gjest Gravid og litt engstelig

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og litt engstelig

Jeg er gravid i uke 23. Gleder meg veldig over denne graviditeten da jeg tidligere har hatt to spontanaborter. Må likevel si at jeg til tider bekymrer meg til det slitsomme over alt jeg spiser. Dette gjelder listeria. Fikk servert en is her om dagen hos noen jeg var hos. Slik saft/krem is. Heter vel kanskje smoothie? Er generelt ikke så glad i is, men spiste en liten porsjon. Så etterpå på lokket på isen at den var italiensk... Ble kjempe redd da jeg vet de ikke pasturiserer all melka til is der. En annen is ble også satt frem. Den var fra Hennig Olsen. Etter hvert kom jeg til å tenke på at denne isen jeg spiste av kanskje også egentlig var Hennig Olsen, men bare italiensk oppskrift. Så ikke på merket, men det er kanskje mest sannsynlig? Søkte litt på isen deres og fant noe is med lignende emballasje i deres utvalg. Kan jeg føle meg trygg på at isen ikke inneholder listeria uansett om den er norsk eller italiensk? Hørte også de som serverte den sa den hadde stått en stund i kjøleskapet, ikke i fryseren. Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at jeg skal ha fått noen bakterier som babyen i magen min tar skade av? Av ren nysgjerrighet: Hvorfor i all verden driver de ikke å pasteuriserer melkeprodukter i slike land som Italia? Har folk der disse bakteriene i seg allerede og er immune eller må gravide og andre utsatte grupper der holde seg unna slik mat? Må ellers si at jeg mener å ha holdt meg unna absolutt alt på denne listen over hva som er farlig for gravide å spise, og også det vi kan spise, men bør være forsitkige med. I tillegg lar jeg være å spise det jeg selv innbiller meg/ er usikker på om vi kan spise. Begynner å bli ganske snevert i matveien etterhvert. Men prøver jo å spise mest mulig sunt og variert for babys skyld. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg har ikke oversikt over produksjonsdetaljene for italiensk is. Jeg tror egentlig at de bruker pasteurisert melk i produkter som selges på det internasjonale markedet, selv om jeg vet at EU tillater upasteurisert melkeprodukter i bl.a. osteproduksjon. Det er i alle fall en klar regel for norske melkeprodukter at de skal pasteuriseres. Jeg kan egentlig ikke gi deg noe mer beroligende opplysninger enn at det er tross alt meget sjelden i Norge. Det diagnostiseres kun ca 20 tilfeller per år i hele landet. Det beste rådet jeg kan gi at du burde kanskje diskutere dette med din gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...