Gå til innhold

småkryp i matskapet

Anbefalte innlegg

Gjest småkryp
Skrevet

Jeg har plagdes og plages fortsatt av småkryp i skapene på kjøkkenet.

Det er et veldig gammelt kjøkken.

småkrypene er tynne, lange (nesten som en kort negl) gjennomsiktig og leddet.

Har trodd de kom fra mjølposer, men nå mjøl,sukker osv i tette tupperware bokser.

skapene er prøvd støvsugd og vasket (uavhengig av hverandre)

Puttet en liten bit toblerone pakket inn i folien sin i skapet for 3 dager siden, nå har jeg nettopp spist en bit og sitter igjen med et av krypene i håndflaten og kanskje et eller flere i magen:(

Hva i h.... skal jeg gjøre?

Er jeg nødt til å rive kjøkkeninredningen?

(skal det til sommeren), men det er lenge å ha besøk av krypene.

Tips?

Forsikring? (kjøkken fra 1958) ordentlig treverk:)

hidi, the scorpion
Skrevet

Sølvkre, heter de besøkende;)

De er søte og ufarlige, men vi liker dem ikke så personlig nært. Først: kast alt av mel/sukkerprodukter i skapet, rengjør med sterk blanding vann/klorin, la stedet bli _helt_ tørt før du setter inn nye varer....

Sjekk jevnlig stedet for kryp!

Lykke til ;)

Gjest småkryp
Skrevet

Sølvkre, heter de besøkende;)

De er søte og ufarlige, men vi liker dem ikke så personlig nært. Først: kast alt av mel/sukkerprodukter i skapet, rengjør med sterk blanding vann/klorin, la stedet bli _helt_ tørt før du setter inn nye varer....

Sjekk jevnlig stedet for kryp!

Lykke til ;)

Ja du har nok rett i at det er sølvkre.

Trodde disse dyra likte våte steder sånn at man derfor ikke skulle vaske bort dem.

Da skal jeg prøve med klorvann. takk for svar!

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja du har nok rett i at det er sølvkre.

Trodde disse dyra likte våte steder sånn at man derfor ikke skulle vaske bort dem.

Da skal jeg prøve med klorvann. takk for svar!

De foretrekker fuktige steder, ja, så sjekk områdene rundt at det ikke er vått noen steder....

Gjest småkryp
Skrevet

De foretrekker fuktige steder, ja, så sjekk områdene rundt at det ikke er vått noen steder....

Gruer til utbygginga i sommer og hva som vil avsløres der:(

Det kan nok være fukt i denne boligen ja for her er det ingenting gjort verken på kjøkken eller bad siden 50 tallet. På badet er det ikke farlig å se at det ikke er som det skal.

Vi skal heldigvis få nytt bad og kjøkken i sommer:)

Vet at det er en ventil i skapet på kjøkkenet, kanskje lurt å "plombere" den?

hidi, the scorpion
Skrevet

Gruer til utbygginga i sommer og hva som vil avsløres der:(

Det kan nok være fukt i denne boligen ja for her er det ingenting gjort verken på kjøkken eller bad siden 50 tallet. På badet er det ikke farlig å se at det ikke er som det skal.

Vi skal heldigvis få nytt bad og kjøkken i sommer:)

Vet at det er en ventil i skapet på kjøkkenet, kanskje lurt å "plombere" den?

Tror ikke det nytter å plombere den ventilen, nei. Det er ikke sikkert at det er mye råteskader, sølvkre er som alle andre uinviterte (skade) dyr, de tilpasser seg lett!

Sørg bare for at alle oppbevaringssteder for mat er knusktørre!

Lykke til;)

Gjest knertene
Skrevet

Hadde samme problem med mitt kjøkken fra 1969.

For 1,5 år siden fikk vi nytt kjøkken og siden har det ikke vært slike smådyr her :o)

Kanskje de liker seg i det gamle treverket i eldre kjøkken??

Skrevet

Hvis det er sølvkre, som sagt lenger ned i tråden, du har i kjøkkenet så bør du gjenta behandlingen mot dem etter ca 14 dager. Jeg hadde på badet og fikk Antisimex til å spraye mot dem. Da fikk jeg vite at de legger egg, derfor kunne de dukke opp igjen etter et par uker. Hva de sprayet med aner jeg ikke, men det tørket opp og la igjen et slags hvitt pulver. Jeg ble anbefalt å vente lengst mulig med å vaske vekk pulveret etterpå.

http://www.anticimex.no/default.asp?objectid=1143

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...