Gå til innhold

Engstelig for alt mulig - unormalt?

Anbefalte innlegg

Gjest NatalieM

De siste par årene har jeg blitt mer og mer engstelig for alt som skjer rundt meg. Jeg er sykmeldt og for det meste hjemme, og tenker mye på hvilke fæle ting som kan skje når jeg går ut av huset. Skal jeg kjøre bil er jeg redd for å havne i en ulykke, er redd for at det skal hende samboeren min noe, går alltid i kriseberedskap føler jeg . Det er kjempeslitsomt! Merker at jeg helst vil la være å gjøre noe annet enn å sitte hjemme, her føler jeg meg trygg. Heldigvis tvinger jeg meg ut ganske ofte. Men er ingen kjempesosial type heller, jeg er nok en grublende enstøing..... Det kan da ikke være normalt å være så bekymret hele tiden??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298254-engstelig-for-alt-mulig-unormalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er "normalt"? det er jo relativt vanskelig å definere. For deg er det nok normalt å bekymre seg, men for meg, så er dette nærmest helt uhørt..

Men, du burde absolutt prøve å legge bekymringene til side, for det gjør bare vondt værre om du engster deg så mye. nevner psykosomatiske lidelser. Altså, om du ikke tar tak i bekymringene dine, så kan du etterhvert få fysiske/kroppslige symptomer/lidelser om du da ikke allerede har fått det..

Der er uansett hjelp å få, og desto tidligere du tar tak i det, jo fortere kommer du deg.

Vil anbefale deg å ta opp dette med fastlegen din, så vil du kunne få en henvisning til psykolog eller psykiater og evt medisiner.

Lykke til og god bedring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...