Gjest Piani Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg er en kvinne på 34 år som er veldig avhengig av fingrene mine i jobben. Fra tid til annen oppstår det problem med at høyre pekefinger blir veldig smertefull. Dette kan beskrives som en varme følelse, eller som at jeg nettopp har slått fingeren hardt mot et eller annet. Den er også noe synlig rød og kanskje littegrann hoven. Det er særlig fingertuppen og området rundt negleroten som er vond. Jeg kjenner også noe smerte ved håndroten på den siden som tommel og pekefinger sitter. Selv om jeg er proffesjonelt avhengig av fingrene mine, kvier jeg meg noe for å gå til lege med dette - da det for andre sikkert høres ut som et miniatyr problem.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298280-vond-finger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Smerten i pekefingeren KAN være neglrot-betennelse; ofte er det veldig ømt i forhold til hvor mye som sees av hevelse og rødhet. Viktig at huden får være i ro; minst mulig såpe, vann og klem mot området. Noen har erfart av smøring 2-3 ganger per døgn med Ibux gel kan hjelpe. En sjelden gang skyldes betennelsen bakterien, og en antibiotika-kur må vurderes. Smerten i håndleddet høres kanskje mer ut som en belastningslidelse; kan være både senebetennelse eller leddsmerte. Dersom du klarer å kjenne deg frem til et ømt område, kan du også her bruke nevnte gel, eventuelt Ibux i tablettform. Særlig dersom du har murrende/verkende smerter kan dette hjelpe. Prøv også om du kan avlaste finger og håndledd; litt andre grep(håndstillinger, eventuelt en håndledd-skinne. Teiping av pekefinger kan også forsøkes, om det lar seg gjøre med yrket ditt. Dersom problemet ikke roer seg, synes jeg du skal kontakte fastlegen for videre utredning og behandling. Ikke vær redd for at problemet er for lite; alle mennesker er avhengig av gode fingre og håndledd. Prøv å finn ut om noen i familien din har artrose; leddslitasje. I tilfelle bør du ta ekstra vare på de små leddene; ikke utsette de for kulde, og unødvendig tøffe belastninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298280-vond-finger/#findComment-2412358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.