Gå til innhold

Skal jeg bytte navn?

Anbefalte innlegg

Agata1365381002
Skrevet

Altså, mitt etternavn er et sen- navn, ikke blant de 20 vanligste. Det er mitt pikenavn, jeg byttet aldri etternavn da jeg var gift. Min mor har et sjelden pikenavn, det er færre en 20 personer i Norge som heter det. Det er et fint norsk navn, ikke vanskelig å uttale eller skrive.

Nå ønsker min mor å ta tilbake sitt pikenavn, men vil gjerne ha meg med. Å bruke min mors navn som mellomnavn er ikke aktuelt, det må bli enten mitt sen- navn eller min mors navn. Navnebyttet er helt greit for min far.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vakler veldig.... Jeg er i 40- årene og har alltid hett det samme, blir det ikke veldig forvirrende å skulle bytte? Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har byttet navn i godt voksen alder! Går det greit å venne seg til et nytt navn? Hvor lang tid tok det før du følte deg komfortabel med det nye navnet?

Åååååå, jeg blir sprø av å tenke på det! Nå må jeg snart ta en beslutning.

PS, ungene mine har faren sitt etternavn, så det medfører ingen endringer for dem.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg tok pappas navn som mellomnavn (vanlig navn, men ikke sen-navn) og mammas pikenavn som slektsnavn da jeg var i 20-årene, og jeg har aldri angret. Her i kommunen hvor jeg bor er jeg den eneste med dette etternavnet, syns det er litt artig.

Skrevet

Jeg liker ikke så godt -sennavn, så jeg synes du skal bytte. Det er synd at enkelte sjeldne etternavn holder på å dø ut, delvis fordi kvinnene har giftet seg vekk fra dem!

AneM1365380603
Skrevet

Du må tenke over hva som er mest riktig for deg, hva du egentlig ønsker. Glem din mors ønske. Så bør du også vurdere om det er verdt å miste et navn du har hatt i så mange år. Det kan bli vanskelig å få tak i deg, hvis f eks gamle venner prøver å få kontakt.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har byttet etternavn som voksen. Det overrasket meg hvor kort tid det tok før det nye navnet var blitt meg, bare et par uker. Det som var slitsomt, var å få nytt pass, alle id-kort og å informere alle nødvendige instanser.

Jeg har aldri angret på at jeg byttet.

Men det som er viktigst er hva du ønsker. Du skal ikke bytte etternavn bare for å glede din mor. Om du gjør det, vil det sikkert bli verre for deg å bli komfertabel med det nye navnet.

Skrevet

I forhold til jobb og forbindelser og kjente og folk du har møtt en gang osv., er det håpløst å bytte navn. Hvis du synes det du heter i dag er kjipt kan du jo bytte, men hvis du har vært fornøyd ville jeg ikke bytte hvis jeg var deg.

Agata1365381002
Skrevet

Takk for gode svar!

Når det gjelder min mor, så vil hun gjerne at jeg bytter navn, men jeg har også lyst til det - ikke bare for å glede henne. Navnet er sjeldent og har nå dødd ut i vår familie. De andre som heter det er ikke i familie/ slekt med oss. Jeg synes det er synd at navnet ikke lever videre i vår familie, og har samtidig gode følelser for navnet og har alltid likt det. Så det er ikke bare for å please min mor:-)

Jeg tenker videre....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...