filiokus81 Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Innvolverer dere de minste i huslige plikter? Hva gjør de i så fall? Storesøster her er 2,5 år, og gjør vel egentlig ingenting sånn som det er nå.... Bortsett fra å henge på plass yttertøy og sko, kanskje. Her må jeg beskjemmet innrømme at vi er noen rotehoder hele gjengen, så det blir til at rotet hoper seg opp i løpet av dagen og så tar jeg et lite skippertak etter at ungene er i seng for kvelden for å holde hodet sånn noenlunde over vannet. Mannen er ikke så verst på oppvask og klesvask, men resten av det som må gjøres hjemme (i tillegg til at jeg også vasker opp og vasker klær) er det stort sett jeg som tar. At jeg har permisjon nekter jeg å ta med i beregningen ettersom minsta er en ganske krevende baby som både holder meg mye våken om natten samt krever nærmest uavbrutt underholdning og oppmerksomhet på dagtid. ) Hvordan er fordelingen hos dere? 0 Siter
Gjest nikkot Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Vi er begge i full jobb, så jeg krever å få hjelp av gubben til husarbeid. Barna (12 og 7 år) er kjempeflinke til å hjelpe til, den eldste av barna ser hva som må gjøres å gjør det, flinkere enn gubben. Det jeg gjør selv er, å sette over vaskemaskina, vaske vinduer og skifte gardiner. Det andre får jeg god hjelp til. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Skrevet 31. januar 2008 Hm, denne kulle egentlig på Foreldre-Småbarn. Jaja. ) 0 Siter
pekkaline Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Min mann har mye overtid i jobben sin og derfor veldig sliten for tiden. Det er mine barn som hjelper meg i huset. Jeg er bare hjemme for tiden, men trenger hjelpen jeg kan få. Tøyet er det jeg som styrer. Jenta mi på ni har i mange år hatt ansvar for at sko står greit og at gangen er tålig ryddig. Flink til det. Og hun tar hjem post hver dag. De noe eldre guttene mine tar søppeldunkene til veien hver uke, rydder oppvaskmaskinen og ordner selv sengen og rommene sine.Jeg får hjelp til det jeg spør om, men de er ikke __alltid_ like villige... Jeg er takknemlig for det de gjør 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 De store på 12,5 år og 10 år må holde rommene sine i orden, de må av og til tømme oppvaskmaskinen, rydde og dekke på bordet. Hun på 5 må i likhet med de store ta av bordet etter seg. Rydde rommet selv må hun også. Den minste på 2,5 år har ingen faste plikter, men hun er flink til å dekke på bordet, skrelle løk og hvitløk, ta i oppvaskmaskinen etter seg, kaste søppel i bosset og å hjelpe meg med å tømme oppvaskmaskinen. Hun er ofte "sliten" når leker skal ryddes, så der har jeg en kamp framfor meg 0 Siter
Liliaceae Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Eldstejenta hjelper ganske mye til. Dvs. rydder eget tøy, tar ansvar for egne ting og eget rom. Mellomste kan gjøre små oppgaver som hun får beskjed om, men klarer ikke å "se" hva som skal gjøres. Så oppgavene må hun få beskjed om å gjøre, og synes det er kjempegøy om jeg tar tiden på henne f.eks. Minste på snart 2 rydder egne sko på plass og lue, votter og skjerf i skuffen sin. Ellers tar hun ut av oppvaskmaskinen (ting fra bestikkurven etter at jeg har tømt den for skarpe gjenstander), rydder ting hun får beskjed om og vil gjerne klare seg selv. Kle på selv, smøre mat selv (!), hente ting selv, rydde på plass etc.. 0 Siter
Åsemor Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Vi lever i et rotehus og jeg er alltid glad for å høre at andre også har det sånn. Hun på snart 3 gjør ikke så mye nei. Av og til hjelper hun meg å ta inn og ut av vaskemaskin og tørketrommel, samt brette håndklær. Ofte legger hun på plass klær sammen med meg. Hun dekker sjelden på, men har hørt om jevnaldrede som gjør det. Mannen her mener at jeg skal ta en mye større del siden jeg har permisjon, men jeg går vel ikke helt med på det jeg heller... Jeg prøver å rydde litt innimellom, også er det jeg som har det fulle ansvaret for klesvask. Resten er det nok han som gjør. Dvs lager mat, vasker opp, rydder kjøkken, rydder og støvsuger resten av huset. Det hender jeg får ånden over meg, men det er igrunn sjelden. 0 Siter
Jølsen Skrevet 31. januar 2008 Skrevet 31. januar 2008 Unger burde hjelpe til hjemme fra den dagen de lærer å gå. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Skrevet 1. februar 2008 De store på 12,5 år og 10 år må holde rommene sine i orden, de må av og til tømme oppvaskmaskinen, rydde og dekke på bordet. Hun på 5 må i likhet med de store ta av bordet etter seg. Rydde rommet selv må hun også. Den minste på 2,5 år har ingen faste plikter, men hun er flink til å dekke på bordet, skrelle løk og hvitløk, ta i oppvaskmaskinen etter seg, kaste søppel i bosset og å hjelpe meg med å tømme oppvaskmaskinen. Hun er ofte "sliten" når leker skal ryddes, så der har jeg en kamp framfor meg Det siste der kjenner jeg til. Jeg fikk senebetennelse i skulderen rundt nyttår, og da var (og er) det mye jeg ikke kan gjøre pga av det. Storesøster (2,5) har siden dette ofte erklært at "jeg KLARER ikke mamma, jeg har bare så vondt i armen!" ) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Skrevet 1. februar 2008 Vi lever i et rotehus og jeg er alltid glad for å høre at andre også har det sånn. Hun på snart 3 gjør ikke så mye nei. Av og til hjelper hun meg å ta inn og ut av vaskemaskin og tørketrommel, samt brette håndklær. Ofte legger hun på plass klær sammen med meg. Hun dekker sjelden på, men har hørt om jevnaldrede som gjør det. Mannen her mener at jeg skal ta en mye større del siden jeg har permisjon, men jeg går vel ikke helt med på det jeg heller... Jeg prøver å rydde litt innimellom, også er det jeg som har det fulle ansvaret for klesvask. Resten er det nok han som gjør. Dvs lager mat, vasker opp, rydder kjøkken, rydder og støvsuger resten av huset. Det hender jeg får ånden over meg, men det er igrunn sjelden. Flink mann du har da! Ønsker meg litt mer av de genene der i min jeg også. Ellers er det alltid kjekt med andre rotehus ja, hehe. 0 Siter
KaVa Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Hos oss er det mannen min som tar de tyngste takene i huset: Han vasker både hus og klær. Jeg lager som regel maten (bortsett fra i det siste, når han har vært hjemmeværende husfar :-). 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Plikter hadde vel ingen av dem da de var 2,5 år, men de var kanskje ivrigere da enn nå på å hjelpe til... He-he. Nå er de 7 og 5, og pliktene er å henge opp jakker og sette på plass sko og legge på plass luer/votter når de kommer hjem. Matboks skal ut av sekken og opp på benken. Middagsbordet dekker de hver dag de er hjemme. Etter middag rydder alle sin tallerken, glass og sitt bestikk bort til oppvaskmaskina, samt at alle må ta minst 2 fellesting. Ved leggetid henter de klær til neste dag selv, og de må legge skitne klær i skittentøysdunken. Også skal de rydde 10 ting på rommet/på loftsstua/på badet før de legger seg. De hjelper også til med andre ting, f.eks. å kutte salat, støvsuge, legge inn klær osv., men det er ikke noe de må, de kan. Jeg tror det er smart at alle har en jobb i husholdningen, at alle bidrar og opplever sin tilstedeværelse som viktig. Jeg tror også at vi foreldre må være flinkere til å vise ungene hva som faktisk skjer i et hjem, at ikke mat kommer inn i kjøleskapet av seg selv, at ikke gulv forblir rene i alle evighet uten at noen gjør noe med dem osv. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Vi bruker søndagsformiddagen når ungene er hos meg til å ta en ryddesjau i huset vårt. Vi setter oss nes etter frokost og lager liste over det som skal gjøres, også skriver Storebror opp navnet på den som har ansvar for å utføre det i kolonnene nedover, samt at vi alle tre tegner et smilefjes i den siste kolonna når plikten er utført. Store ting som sstøvsuging av hele kåken, gulvvask o.l. har jeg ansvaret for, noen ting gjør vi alle tre - f.eks rydde stua eller gangen, noen ting gjør ungene sammen - f.eks rydde kjellerstua. Storebror (snart 9)har ansvaret for å fikse buret til hamsteren sin og gi den mat og vann, gå ut med søppel og papiravfall, rydde litt på rommet sitt og re opp senga si. Lillesøster (4) vasker bordene, rer opp senga si, rydder lekene på rommet sitt og hjelper meg med å henge opp klesvask og tømme oppvaskmaskina. Når ungene er ferdige med sine ting, går de gjerne ut på lekeplassen og leker med venner, slik at jeg skal få støvsugd ferdig i fred. Og når alt er ferdig, pleier vi å gjøre noe hyggelig sammen - bake og invitere naboer eller familie på boller og kaffe, går en tur, drar på besøk til noen eller bare er ute sammen med venner. Det funker utrolig bra, og huset er helt shina på under 2 timer. Til daglig har Storebror ansvar for å gå ut med søppel, samt å passe på at ikke gulvet i kjellerstua er oversvømt med lego (Lillesøster har gjerne lekekamerater inne som kan finne på å ødelegge byggverkene hans!) Han kan også sette på en maskin med klesvask hvis jeg ber han om det. Lillesøster hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskina og legge inn reine klær i skapene Jeg synes det er viktig at de lærer seg at alle må bidra til fellesskapet i et hjem. Og jeg synes faktisk de er veldig flinke. . 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Jeg er hjemmeværende,så naturlig nok faller det meste på meg. Snuppen på 4,5 må vanne blomster,slippe ut hundene,mate kattene,rydde rommet sitt,hjelper med å vaske opp,vaske salat,poteter til middag,dekke bord og rydde bort sitt eget bestikk etter mat. Han vasker doen og hjelper med å tørke støv. Støvsuge hjelper han også til med avogtil. Så hans fremtidlige kone blir nok fornøyd:0) Mannen vasker tøy,jeg henger opp, bretter det og legger det på plass.Ellers er han veldig flink til å hjelpe når jeg spør han om noe.Han er en racer til å vaske gulvene! :0) Veldig flink til å lage mat (noe jeg hater..) Jeg tørker støv,støvsuger og vasker møblene hver dag.. Gulvene vaskes annenhver dag.... Prisen å betale for å ha mange dyr... 0 Siter
filiokus81 Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Skrevet 1. februar 2008 Vi bruker søndagsformiddagen når ungene er hos meg til å ta en ryddesjau i huset vårt. Vi setter oss nes etter frokost og lager liste over det som skal gjøres, også skriver Storebror opp navnet på den som har ansvar for å utføre det i kolonnene nedover, samt at vi alle tre tegner et smilefjes i den siste kolonna når plikten er utført. Store ting som sstøvsuging av hele kåken, gulvvask o.l. har jeg ansvaret for, noen ting gjør vi alle tre - f.eks rydde stua eller gangen, noen ting gjør ungene sammen - f.eks rydde kjellerstua. Storebror (snart 9)har ansvaret for å fikse buret til hamsteren sin og gi den mat og vann, gå ut med søppel og papiravfall, rydde litt på rommet sitt og re opp senga si. Lillesøster (4) vasker bordene, rer opp senga si, rydder lekene på rommet sitt og hjelper meg med å henge opp klesvask og tømme oppvaskmaskina. Når ungene er ferdige med sine ting, går de gjerne ut på lekeplassen og leker med venner, slik at jeg skal få støvsugd ferdig i fred. Og når alt er ferdig, pleier vi å gjøre noe hyggelig sammen - bake og invitere naboer eller familie på boller og kaffe, går en tur, drar på besøk til noen eller bare er ute sammen med venner. Det funker utrolig bra, og huset er helt shina på under 2 timer. Til daglig har Storebror ansvar for å gå ut med søppel, samt å passe på at ikke gulvet i kjellerstua er oversvømt med lego (Lillesøster har gjerne lekekamerater inne som kan finne på å ødelegge byggverkene hans!) Han kan også sette på en maskin med klesvask hvis jeg ber han om det. Lillesøster hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskina og legge inn reine klær i skapene Jeg synes det er viktig at de lærer seg at alle må bidra til fellesskapet i et hjem. Og jeg synes faktisk de er veldig flinke. . Det der hørtes jo nesten kjekt ut, hehe. Planleggingsmøte var smart, den ideen skal jeg adoptere tror jeg. Og å ha en fast dag når ting skal skje er sikkert også en god idé. Takk for tips! 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Vi bruker søndagsformiddagen når ungene er hos meg til å ta en ryddesjau i huset vårt. Vi setter oss nes etter frokost og lager liste over det som skal gjøres, også skriver Storebror opp navnet på den som har ansvar for å utføre det i kolonnene nedover, samt at vi alle tre tegner et smilefjes i den siste kolonna når plikten er utført. Store ting som sstøvsuging av hele kåken, gulvvask o.l. har jeg ansvaret for, noen ting gjør vi alle tre - f.eks rydde stua eller gangen, noen ting gjør ungene sammen - f.eks rydde kjellerstua. Storebror (snart 9)har ansvaret for å fikse buret til hamsteren sin og gi den mat og vann, gå ut med søppel og papiravfall, rydde litt på rommet sitt og re opp senga si. Lillesøster (4) vasker bordene, rer opp senga si, rydder lekene på rommet sitt og hjelper meg med å henge opp klesvask og tømme oppvaskmaskina. Når ungene er ferdige med sine ting, går de gjerne ut på lekeplassen og leker med venner, slik at jeg skal få støvsugd ferdig i fred. Og når alt er ferdig, pleier vi å gjøre noe hyggelig sammen - bake og invitere naboer eller familie på boller og kaffe, går en tur, drar på besøk til noen eller bare er ute sammen med venner. Det funker utrolig bra, og huset er helt shina på under 2 timer. Til daglig har Storebror ansvar for å gå ut med søppel, samt å passe på at ikke gulvet i kjellerstua er oversvømt med lego (Lillesøster har gjerne lekekamerater inne som kan finne på å ødelegge byggverkene hans!) Han kan også sette på en maskin med klesvask hvis jeg ber han om det. Lillesøster hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskina og legge inn reine klær i skapene Jeg synes det er viktig at de lærer seg at alle må bidra til fellesskapet i et hjem. Og jeg synes faktisk de er veldig flinke. . ''Vi bruker søndagsformiddagen når ungene er hos meg til å ta en ryddesjau i huset vårt.'' Høres morro ut. På søndager har vi stor familiemiddag med mat, vin og likør. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Nå er vi bare to i huset, eg og sønnen vår på snart 17 år. Vi har (i grove trekk) følgende arbeidsfordeling: Han roter, og eg rydder! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Nå er vi bare to i huset, eg og sønnen vår på snart 17 år. Vi har (i grove trekk) følgende arbeidsfordeling: Han roter, og eg rydder! * LOL* Sånn var det hjemme hos meg også, fatter ikke at moderen orket... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 * LOL* Sånn var det hjemme hos meg også, fatter ikke at moderen orket... Så da var det du som rota og ho som rydda altså? Nei, det er ett helvete...:-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Så da var det du som rota og ho som rydda altså? Nei, det er ett helvete...:-) Jeg var ( og er?) en bortskjemt liten pike som aldri trengte gjøre noen ting.. Hadde både min mor og far rundt fingeren.. ;0) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.