Gjest datanerd Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har lyst å jobbe med data. Men hva kan jeg bli? Jeg har lyst å bli data-ekspert, eller bare kunne sitte foran pc-en å jobbe med diverse. Jeg trives foran dataen(ja, jeg er ellers svært aktiv, trener og går tur hver dag), tiden går fort der. Kan være fra alt til internett til programvare. Hva kan jeg jobbe med? Hva slags utdanning kan jeg ta? 0 Siter
Gjest Gurojenta Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Du kan jo jobbe foran en PC uten å være dataekspert, så du bør prøve å finne ut hva du har lyst til. Innen IT-utdanning er det nok rene programmerere som sitter mest foran skjermen og jobber. Men dette kan være veldig tungt og slitsomt og man må ha talent for programmering om man skal bli virkelig god. Systemutvikler kan du jo også blir, men det er mye mer jobbing vekk fra selve maskinen da. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Å "jobbe med data" blir omtrent det samme som å si at du vil "jobbe på kontor" når du blir stor... Først må du tenke på hva du vil drive (spesifikt), og hva du er god på - og så kan du tenke på om pc'n er et verktøy du kan bruke til det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Data brukes vel stort sett overalt omtrent nå. Selv min gamle mor som jobbet i vaskeri brukte data på jobben de siste årene. ) Så du må nok finne ut litt mer spesifikt hva du vil jobbe med, "jeg vil jobbe med data" er alt for generelt. 0 Siter
KaVa Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Da finner du en skole som tilbyr informatikk. Det finnes mange skoler som tilbyr dette - f.eks de tre handelshøyskolene (Oslo, Bergen og Bodø). 0 Siter
Gjest Programmerer og systemutvikler Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Du kan jo jobbe foran en PC uten å være dataekspert, så du bør prøve å finne ut hva du har lyst til. Innen IT-utdanning er det nok rene programmerere som sitter mest foran skjermen og jobber. Men dette kan være veldig tungt og slitsomt og man må ha talent for programmering om man skal bli virkelig god. Systemutvikler kan du jo også blir, men det er mye mer jobbing vekk fra selve maskinen da. Altså - systemutvikling og programmering er ikke to forskjellige ting. De flyter ofte helt eller delvis sammen. Systemutvikling er imidlertid i seg selv mer overordnet, og innvolverer mer arkitektur, men man gjør veldig lite uten at man sitter foran en datamaskin. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Det er egentlig ganske enkelt nå for tiden: Hvis du vil skaffe deg en kompetanse det er stor etterspørsel etter, og som det bare blir færre og færre som kan, så er C og C++ programmering tingen. Nesten ingen av de som kommer ut fra IT-høyskolene for tiden kan noe annet enn Java, .NET og denslags, og det er en økende mangel på C/C++-programmerere og folk med kompetanse på et litt lavere nivå. Men du må ha en stor interesse for dette for å lære deg det, da det er ganske mye tyngre saker enn Java og de aller mest abstraherte høynivåspråkene. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 ''Jeg har lyst å bli data-ekspert, eller bare kunne sitte foran pc-en å jobbe med diverse.'' Det er utrolig mye du kan bli innenfor data, tror nok du må tenke litt over hva slags retning du egentlig kan tenke deg. Når jeg tenker data-ekspert, så tenker jeg en som bygger og reparerer PC eller driver support, men det blir kanskje litt snevert tenkt. Å sitte foran PC'en og jobbe kan være alt fra programmerer til sekretær. :-D 0 Siter
Gjest Gurojenta Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Altså - systemutvikling og programmering er ikke to forskjellige ting. De flyter ofte helt eller delvis sammen. Systemutvikling er imidlertid i seg selv mer overordnet, og innvolverer mer arkitektur, men man gjør veldig lite uten at man sitter foran en datamaskin. Det henger selvsagt sammen, men ofte er dette to ulike retninger man velger når man tar utdannelsen. Ikke alle steder selvsagt, men enkelte steder velger man vei hallveis i studiet. 0 Siter
Gjest Gurojenta Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Det er egentlig ganske enkelt nå for tiden: Hvis du vil skaffe deg en kompetanse det er stor etterspørsel etter, og som det bare blir færre og færre som kan, så er C og C++ programmering tingen. Nesten ingen av de som kommer ut fra IT-høyskolene for tiden kan noe annet enn Java, .NET og denslags, og det er en økende mangel på C/C++-programmerere og folk med kompetanse på et litt lavere nivå. Men du må ha en stor interesse for dette for å lære deg det, da det er ganske mye tyngre saker enn Java og de aller mest abstraherte høynivåspråkene. ''Men du må ha en stor interesse for dette for å lære deg det, da det er ganske mye tyngre saker enn Java og de aller mest abstraherte høynivåspråkene.'' Blir C og C++ sett på som tyngre? Personlig synes jeg jo C++ er mye enklere og logisk å lære seg enn f.eks Java. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Det henger selvsagt sammen, men ofte er dette to ulike retninger man velger når man tar utdannelsen. Ikke alle steder selvsagt, men enkelte steder velger man vei hallveis i studiet. Du tenker på systemering, tenker jeg. En systemerer er ikke det samme som systemutvikling. Systemutviklingsprosjekter har gjerne både systemerere og systemutviklere. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 ''Men du må ha en stor interesse for dette for å lære deg det, da det er ganske mye tyngre saker enn Java og de aller mest abstraherte høynivåspråkene.'' Blir C og C++ sett på som tyngre? Personlig synes jeg jo C++ er mye enklere og logisk å lære seg enn f.eks Java. Det er mulig du synes det, men det er egentlig ikke noe som kan diskuteres. C og C++ ER mer komplekst, og ligger på et lavere nivå, enn Java. At noen synes C er enklere enn Java blir det samme som at noen synes at Lisp er enklere enn C: De er vant til én verden, og synes en litt annerledes verden er veldig annerledes og evt. vanskelig. (Selvsagt uten sammenlikning mellom Lisp og C/Java forøvrig.) For å bare ta TO eksempler: Pekere. Dette er noe som får javaprogrammerere til å klø seg i hodet når de skal forsøke seg på C++. Minnehåndtering: Riktignok er dette ikke så bra i Java som mange vil ha det til (Garbage Collection), men det ER automatisk. I C++ må du i mye større grad styre dette selv. I språk som C og C++ har du mulighet til å gjøre mye "farlig" (i kodesammenheng), mens Java tradisjonellt sørger for at du har mye mindre frihet til å skrive "skadelig" kode. Fordelen er selvsagt at C og C++ er mye raskere og mer effektivt enn Java, men det er ikke for ingenting at Java i løpet av de siste årene nesten har tatt over fullstendig som undervisningspråk i programmerinsfag. 0 Siter
Gjest Programmerer og systemutvikler Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Det henger selvsagt sammen, men ofte er dette to ulike retninger man velger når man tar utdannelsen. Ikke alle steder selvsagt, men enkelte steder velger man vei hallveis i studiet. What he said. (mer eller mindre) 0 Siter
Gjest Gurojenta Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Du tenker på systemering, tenker jeg. En systemerer er ikke det samme som systemutvikling. Systemutviklingsprosjekter har gjerne både systemerere og systemutviklere. Det er selvsagt systemerer jeg mente ja. 0 Siter
Gjest Gurojenta Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Det er mulig du synes det, men det er egentlig ikke noe som kan diskuteres. C og C++ ER mer komplekst, og ligger på et lavere nivå, enn Java. At noen synes C er enklere enn Java blir det samme som at noen synes at Lisp er enklere enn C: De er vant til én verden, og synes en litt annerledes verden er veldig annerledes og evt. vanskelig. (Selvsagt uten sammenlikning mellom Lisp og C/Java forøvrig.) For å bare ta TO eksempler: Pekere. Dette er noe som får javaprogrammerere til å klø seg i hodet når de skal forsøke seg på C++. Minnehåndtering: Riktignok er dette ikke så bra i Java som mange vil ha det til (Garbage Collection), men det ER automatisk. I C++ må du i mye større grad styre dette selv. I språk som C og C++ har du mulighet til å gjøre mye "farlig" (i kodesammenheng), mens Java tradisjonellt sørger for at du har mye mindre frihet til å skrive "skadelig" kode. Fordelen er selvsagt at C og C++ er mye raskere og mer effektivt enn Java, men det er ikke for ingenting at Java i løpet av de siste årene nesten har tatt over fullstendig som undervisningspråk i programmerinsfag. Ja, det er vel smak og behag vil jeg tro. Noen år siden jeg lærte dette nå, så kan ikke basere mine meninger på annet enn opplevelsene mine ved å lære de ulike språkene. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 1. februar 2008 Skrevet 1. februar 2008 Ja, det er vel smak og behag vil jeg tro. Noen år siden jeg lærte dette nå, så kan ikke basere mine meninger på annet enn opplevelsene mine ved å lære de ulike språkene. Det er smak og behag ja, og ikke så rent lite religiøst Men verden er relativt enkelt inndelt ennå: Til applikasjonsutvikling er det C++ som gjelder, fordi det tross alt finnes på alle platformer (selv om det ikke er platformuavhengig). Til enterprise websystemer, portaler og andre systemer som ikke kjører lokalt på en arbeidsstasjon, så er .NET (med alt det innebærer) og Java det som gjelder. Personlig liker jeg Java som språk, men etter min mening er det egentlig ikke brukbart til så mye annet enn små applikasjoner. Det er fortsatt altfor tungt i enterprise-sammenheng. Gode gamle C bruker man jo ikke lenger til særlig annet enn skripting og småprogrammer, i tillegg til å skrive operativsystemer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.