Gå til innhold

Hvor lang permisjon har man rett på ved dødsfall

Anbefalte innlegg

Gjest permisjon og regler
Skrevet

En venninne jobber i en bedrift med flere utenlandske arbeidstakere. En muslimsk jente ønsket permisjon da en tante i Pakistan døde og skulle begraves. problemet var at hun trengte to måneder på hele prosessen.

Har man rett til å ta seg fri så lenge? Og hva når Onkel i Pakistan dør, skal hun ta seg fri like lenge da?

Hva sier loven?

Fortsetter under...

Skrevet

Det finnes ingen lovbestemt rett til fri til begravelse. Slike rettigheter kan være del av en tariffavtale eller andre ordninger på arbeidsplassen, men det varierer altså fra arbeidsplass til arbeidsplass. Bedriften jeg arbeider i har ikke tariff, men praktiserer opptil to dager ulønnet permisjon ved begravelser i nær familie.

Gjest permisjon og regler
Skrevet

Det finnes ingen lovbestemt rett til fri til begravelse. Slike rettigheter kan være del av en tariffavtale eller andre ordninger på arbeidsplassen, men det varierer altså fra arbeidsplass til arbeidsplass. Bedriften jeg arbeider i har ikke tariff, men praktiserer opptil to dager ulønnet permisjon ved begravelser i nær familie.

Men om personen har familie i utlandet , hva da? Må de ekstra dagene tas fra et annet sted?

Skrevet

2 mnd?! Trodde de skulle i jorda så fort som mulig jeg?

Uansett vil nok ingen arbeidsgiver gi deg fri med lønn i 2 mnd, kanskje neppe uten lønn heller med mindre du er sykemeldt da.

Skrevet

Men om personen har familie i utlandet , hva da? Må de ekstra dagene tas fra et annet sted?

Tja, du kan jo være heldig og få permisjon uten lønn, men det er helt opp til arbeidsgiver. Hvis du ikke får innvilget dette må du vel egentlig velge mellom å si opp jobben eller la være å delta i begravelsen. To måneder er jo mye lenger enn det man trenger bare for å delta i en begravelse, uansett hvor i verden.

Om jeg var arbeidsgiver ville jeg kanskje gitt to dager permisjon, og forlangt at resten skulle tas av feriedager. Og når det ikke var mer feriedager igjen å ta av, så ville jeg forventet at arbeidstakeren var tilbake på jobb.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kommunalt regulativ i min jobbkommune sa den tida jeg jobba der at man hadde rett på fri begravelsesdagen + eventuelle reisedager. Men dette er vel egentlig ikke en lovbestemt rett du har, tror jeg. Og så fort som de begraver folk i Asia så rekker ho nok uansett ikke frem til noen begravelse...

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke dette er lovregulert.

Der jeg jobber får du fri én dag til begravelser i nær familie, trenger du mer, eller begravelsen er i fjern familie/i vennekretsen, får du en dags permisjon uten lønn, evt. må du ta feriedag/avspasering.

Ved dødsfall i den aller nærmeste familie kan en få noe mer permisjon, men dette behandles skjønnsmessig, tror jeg. Mange får jo også sykmelding i en slik situasjon.

Skrevet

Vanlig praksis er vel fri på begravelsesdagen pluss evt en reisedag i hver ende - alt ettersom hvor nær forbindelsen er. I tillegg kan man vel i det offentlige tilkjenne inntil 10 arbeidsdager velferdspermisjon som det er opptil leder å innvilge. Evt permisjon uten lønn, men det er vel begrensa hvor lenge man kan få det også.

Skrevet

For oss som ikke er organisert så har vi faktisk ikke krav på fri i det hele tatt. Men det vanlige er at de fleste bedrifter innvilger en dag fri med lønn. Dette går under velferdspermisjoner. Dette gjelder kun dersom noen i den nærmeste familien dør. (Dvs. rett opp/ned. Altså foreldre, besteforeldre, barn, barnebarn + svigerforeldre.)

Skrevet

Vi får fri med mlønn en dag i forbindelse med død, en dag i forbindelse med begravelse + evt reisetid. Jeg fikk vel samlet tre dager da min far døde.

Nå får vi faktisk også fri med lønn for å gå i begravelse til "hvem som helst", men bare inntil et par timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...