Gå til innhold

Dere som lager kaffe latte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange grader varmere dere melken opp til? Jeg har holdt meg til 60 grader og lurer på om det er rett.

Også har jeg hørt at man må få kaffen til å renne sakte gjennom for at den skal bli sterk nok, så jeg prøver å varme den opp på litt svak varme, men likevel når den først koker så renner alt igjennom med en gang. Kansje jeg er utålmodig og har for høy varme likevel?

Skrevet

hva slags kaffe bruker dere? Jeg kjøpte half and half italiensk og franskbrent espresso.

Jeg har lyst til å lære å lage en perfekt latte....

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil skal melken varmes til 75 grader. Når det gjelder kaffen er det viktig at den ligger "beint". Altså at det er flatt på toppen så kaffen ikke renner gjennom bare på den ene siden. Så har det noe å si hvor godt sammenpresset kaffen er. Det skal være tett.

Skrevet

Det med varmen på vannet når det gjelder selve kaffen, det skal være vaaarmt! Koke tror jeg. Men noe av poenget er trykket. Trykket som skapes der vannet treffer kaffen (eller noe sånt) skal være på x antall bar. Dette må du søke deg frem til for dette husker jeg ikke.

JEg vet ikke hvilken kaffemaskin du har, men jeg tror du må ha en dyr en om det er hjemmetrakter det er snakk om. Det er mye dill for å få til en perfekt latte.

Gjest Elextra
Skrevet

Har du husket å presse kaffen godt sammen? Det finnes egne "stempler" for det, ellers får man gjøre så godt man kan med en skje e.l.

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil skal melken varmes til 75 grader. Når det gjelder kaffen er det viktig at den ligger "beint". Altså at det er flatt på toppen så kaffen ikke renner gjennom bare på den ene siden. Så har det noe å si hvor godt sammenpresset kaffen er. Det skal være tett.

Den skal være tett og ligge jevnt, ok. Det skal etterstrebes!:-)

Skrevet

Det med varmen på vannet når det gjelder selve kaffen, det skal være vaaarmt! Koke tror jeg. Men noe av poenget er trykket. Trykket som skapes der vannet treffer kaffen (eller noe sånt) skal være på x antall bar. Dette må du søke deg frem til for dette husker jeg ikke.

JEg vet ikke hvilken kaffemaskin du har, men jeg tror du må ha en dyr en om det er hjemmetrakter det er snakk om. Det er mye dill for å få til en perfekt latte.

Jeg har bare en vanlig bialetti-kanne som jeg setter på kokeplata.

Skrevet

Har du husket å presse kaffen godt sammen? Det finnes egne "stempler" for det, ellers får man gjøre så godt man kan med en skje e.l.

Har brukt en kopp til å presse kaffen sammen med, men tror jeg må ha et sånt stempel.

Skrevet

Jeg setter plata på fullt, og synes det funker bra. Liker også den kaffeblandingen du har kjøpt, har ofte blandet den med litt blå java også. Ellers så liker jeg den blandingen de bruker på Rooster kaffebar på Oslo S.

Når det gjelder melken så pleier jeg å varme den opp til nesten kokepunkt. Kjenner på "kannen" at den er varm nok, og så dytter jeg "stemplet" i melkeskummeren noen ganger opp og ned mens kaffen varmes opp.

Jeg lager forresten kaffen min med ekstra lett melk, da kan jeg innbille meg at den er sunn, til og med tilsatt vitamin D!

Skrevet

En mokkakanne, slik du har, lager ikke espresso. Du skal _ikke_ stampe kaffen i en slik kanne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...