Gjest Kayia Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Ettersom jeg vil ha rillebrett så blir det metallservant. ) Og da skåner jeg jo benkeplaten en god del også. Å olje benkeplata en gang i året må jeg jo uansett ettersom jeg har heltre plate fra før. ) Der du skjærer og arbeider er det ikke noe problem sjø, men akkurat rundt vasken er det sårbart. Min venninnes erfaring er at det rett og slett er umulig å holde det fint der - det gikk ikke mange månedene før det var store sorte partier i treet der. Tror du må belage deg på månedlig oljing og årlig nedsliping jeg! ;o) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Corean er jo bare griselekkert da! Om jeg skulle skifte nå ville jeg fått lagd både vask og benk i corean i ett stykke. Så nettopp en baderomsinnredning som var lagd i ett stykke - presist og lekkert! Ja, det har vi på badet ). 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Skjønner. Liker du porselen da? En venninne har treplate og dobbel porselenvask på kjøkkenet - slettes ikke dumt. (Men ps- ps - platen hennes ble veldig fort stygg rundt vasken altså, og hun angrer at hun la det... Du må være superflink til å behandle den Lillemus!) Porselen på kjøkkenet ville jeg ikke hatt. Porselen er jo veldig sårbart, og vil fort knuse om man mister et tungt glass eller en kasserolle oppi. Orker ikke skjøre ting! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Ja, det har vi på badet ). Den misunner jeg dere! Hvit eller? Kjøpte dere via leverandør eller fikk dere den laget? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Den misunner jeg dere! Hvit eller? Kjøpte dere via leverandør eller fikk dere den laget? Vi har nesten-hvit. Dobbelvask bestilt fra leverandør etter mål. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Porselen på kjøkkenet ville jeg ikke hatt. Porselen er jo veldig sårbart, og vil fort knuse om man mister et tungt glass eller en kasserolle oppi. Orker ikke skjøre ting! Nei porselen er et veldig solid materiale og tåler hard bruk. Det tåler også tidens tann veldig godt, og blir ikke matt eller ripete heller. Tenk bare på hvor skjelden (if ever) man hører om knuste toalett eller vasker på bad - det tåler langt mer enn man tror! Så det er nok mer et estetisk spørsmål. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Nei porselen er et veldig solid materiale og tåler hard bruk. Det tåler også tidens tann veldig godt, og blir ikke matt eller ripete heller. Tenk bare på hvor skjelden (if ever) man hører om knuste toalett eller vasker på bad - det tåler langt mer enn man tror! Så det er nok mer et estetisk spørsmål. Jeg har mange ganger sett sprekker i eldre porselensvasker på bad, og har fått høre at det er fordi man har mistet glass o.l. i vasken.... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Vi har nesten-hvit. Dobbelvask bestilt fra leverandør etter mål. Høres lekkert ut! Tegnet dere selv eller? Det er definitivt mitt valg både for bad og kjøkken neste gang! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Høres lekkert ut! Tegnet dere selv eller? Det er definitivt mitt valg både for bad og kjøkken neste gang! Nei, baderomsmøbelleverandøren (langt ord!) skisserte for oss, etter våre anvisninger. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har mange ganger sett sprekker i eldre porselensvasker på bad, og har fått høre at det er fordi man har mistet glass o.l. i vasken.... Tja, de blir ikke så fine etter en tids bruk de i stål heller, selv om de er sikkert er mer støtsikre dersom harde ting faller nedi. Sikkert mulig å få skikkelig svar på dette via forhandlere? Har ingen erfaring annet enn fra sidelinjen til min veninne - og fra egne bad og toaletter der jeg aldri har opplevd skade tross hard bruk. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Skrevet 4. februar 2008 Der du skjærer og arbeider er det ikke noe problem sjø, men akkurat rundt vasken er det sårbart. Min venninnes erfaring er at det rett og slett er umulig å holde det fint der - det gikk ikke mange månedene før det var store sorte partier i treet der. Tror du må belage deg på månedlig oljing og årlig nedsliping jeg! ;o) Min kjære har tilsvarende heltre med nedfelt vask oppe og etter 10 år er den fremdeles like fin. ) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Min kjære har tilsvarende heltre med nedfelt vask oppe og etter 10 år er den fremdeles like fin. ) Så spørs det kanskje hvor mye han har brukt den? (Var han ikke veldig mye ute og reiste..?) 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Skrevet 4. februar 2008 Så spørs det kanskje hvor mye han har brukt den? (Var han ikke veldig mye ute og reiste..?) Den var en del i bruk da, han hadde jo samboer som var hjemme mens han var på sjøen også. ) Men passer man på å tørke av rundt så er det nok ikke noe stort problem. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Den var en del i bruk da, han hadde jo samboer som var hjemme mens han var på sjøen også. ) Men passer man på å tørke av rundt så er det nok ikke noe stort problem. ''Men passer man på å tørke av rundt så er det nok ikke noe stort problem'' Min erfaring er at største problemet ikke er søl, men fuktige ting som blir stående på benken. Setter du f.eks. fra deg et glass rødvin, som har litt søl under stetten, blir det garantert en "evig" flekk om glasset blir stående over natten. Også andre ting vil sette flekker som ikke går bort. Stort sett må man være påpasselig med ikke å sette fra seg noe som helst over litt tid, som ikke er garantert helt tørt. Ellers må man også være påpasselig med at tre er sårbart for varme, en må aldri finne på å sette en varm gryte eller plate rett på treverket. Hehe, jeg har visst nesten kuppet tråden din med alle svarene mine. Men er litt engasjert i dette fordi det ikke er lenge siden jeg gjorde samme vurderinger selv (for andre gang i løpet av fem år). 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Skrevet 4. februar 2008 ''Men passer man på å tørke av rundt så er det nok ikke noe stort problem'' Min erfaring er at største problemet ikke er søl, men fuktige ting som blir stående på benken. Setter du f.eks. fra deg et glass rødvin, som har litt søl under stetten, blir det garantert en "evig" flekk om glasset blir stående over natten. Også andre ting vil sette flekker som ikke går bort. Stort sett må man være påpasselig med ikke å sette fra seg noe som helst over litt tid, som ikke er garantert helt tørt. Ellers må man også være påpasselig med at tre er sårbart for varme, en må aldri finne på å sette en varm gryte eller plate rett på treverket. Hehe, jeg har visst nesten kuppet tråden din med alle svarene mine. Men er litt engasjert i dette fordi det ikke er lenge siden jeg gjorde samme vurderinger selv (for andre gang i løpet av fem år). ''Min erfaring er at største problemet ikke er søl, men fuktige ting som blir stående på benken. Setter du f.eks. fra deg et glass rødvin, som har litt søl under stetten, blir det garantert en "evig" flekk om glasset blir stående over natten.'' Nettopp derfor skal jeg ha en kum og rillebrett! ) Våte ting kan man jo bare sette ned i kummen. Har klart å få en stygg flekk på trebenken jeg har fra før, utrolig hvor ekkel nektariner kan bli når de ligger i 14 dager i sommervarmen... ;o) Ellers er benkeplata like fin den, etter halvannet år med alt mulig stående på benken. 0 Siter
calendula Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Tror muligens en kum + rillebrett blir løsningen etter å ha kikket litt på nettet. Men denne var knallstilig da: http://www.lino.no/marmorin/bilder/marmorin_foniks800.jpg Sånne hjørner er en mare å holde rent- styr unna! 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 Sånne hjørner er en mare å holde rent- styr unna! Akkurat - ingen fare uansett, blir ikke lagt så mye penger i ny vask på kjøkkenet her uansett. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.