Gå til innhold

diabetes 2


Gjest halvorsen

Anbefalte innlegg

Gjest halvorsen

Jeg fikk i våres diagnosen diabetes 2. Grunnlaget var blodsukkerverdi på 6,8 og sukker i urinen. Min mor har også diabetes 2. Den første måneden målte jeg boldsukker hver morgen og før middag. Verdi om morgene var 5 - 6, og før middag 4 - 5. Jeg har også målt ca 2 timer etter måltid, og da har verdien vært oppe i 7,5. Jeg er en mann på 38 år og veide på det tidspunkt 110 kg. Den vekten har jeg pleid å ha på våren, men med mitt arbeid samt fritidsaktiviteter pleier jeg å gå ned til i underkant av 100 kg tidlig på sommeren, for så å legge på meg igjen utover vinteren. Jeg har alltid hatt ett sundt kosthold, men jeg har nok endret noe på dette etter diagnosen, men IKKE fanatisk.

I ferien i sommer spiste jeg en stor middag med mye is til dessert. 2 til 3 timer senere målte jeg blodsukkeret og da var dette 12. Dette var ved 11 tiden om kvelden. Neste morgen var verdien 5,2.

Det jeg lurer på er hva som er "normale" verdier?? Jeg bruker ikke noen tabletter eller sprøyter. Hvor høyt kan blosukkeret komme (etter f.eks. stor middag) på personer som ikke har diabetes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du må kontakte din lege på nytt. blir bare nervøs av all blodsukkermålingen.?Da jeg fikk vite at jeg hadde Dia. hadde jeg B S over 8 og sukker i urinen.Etter mange år med senkende Tbl. bruker jeg nå litt insulin. Sunes dine verdier var hjempefine. Du får nok svar fra vår spesialist på nettet. men du har ingen grunn til og fortvile over dette. hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halvorsen

Synes du må kontakte din lege på nytt. blir bare nervøs av all blodsukkermålingen.?Da jeg fikk vite at jeg hadde Dia. hadde jeg B S over 8 og sukker i urinen.Etter mange år med senkende Tbl. bruker jeg nå litt insulin. Sunes dine verdier var hjempefine. Du får nok svar fra vår spesialist på nettet. men du har ingen grunn til og fortvile over dette. hilsen fra

Nei, jeg er IKKE fortvilet!! Jeg er heller i tvil OM jeg har diabetes eller ikke. Jeg synes diagnosen stilles enkelt, men det er mulig jeg tar feil. Jeg er ikke doktor, så jeg infinner meg med det han forteller meg. Problemet er at jeg liksom ikke får svar på det jeg sør om når jeg er hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaaler

Hei

Normale blodsukkerverdier er vanligvis mellom 4 (3,5) og 8 mmol/l. Det er fastende om morgenen at verdiene vil være lavest mens verdien 1 til 2 timer etter mat kan komme opp i 8 og av og til noe høyere.

Dine blodsukkerverider er jo i øyeblikket nær perfekte.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er IKKE fortvilet!! Jeg er heller i tvil OM jeg har diabetes eller ikke. Jeg synes diagnosen stilles enkelt, men det er mulig jeg tar feil. Jeg er ikke doktor, så jeg infinner meg med det han forteller meg. Problemet er at jeg liksom ikke får svar på det jeg sør om når jeg er hos han.

Det at du kan få blodsukkerverdier over 8 er vel et klart bevis på at du har diabetes. Mener å ha huske at ikke-diabetikere har et blodsukker mellom 4 og 8. Får man høyere - da er man diabetiker. Ser det på meg og mannen min - jeg har dia.2 - og f.eks. etter et måltid med mye søtt kan jeg raskt komme opp i 12-13 i blodsukker - mens hans kanskje er oppe i 7.....

Hos meg er det vektavhengig - det kan jo være slik med deg også. Når jeg er veier ca. 10 kg mindre enn det jeg gjør i dag er blodsukkeret mitt tilnærmet normalt og jeg kan spise alt jeg vil av is og snop. Men når vekten går opp - da får jeg plunder med blodsukkerreguleringen.

Så du er nok en type-2'er, men som kanskje føler deg bedre når du veier litt mindre?? (dvs. mindre ubehag pga blodsukker).

Ta kontakt med diabetessykepleier på sykehuset i nærheten av deg - da får du skikkelig god hjelp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...