Gå til innhold

MS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er utpreget egoisme og krevende personlighet noe som ofte følger med sykdommen MS? Jeg kjenner tre som lider av MS, og alle er blitt så krevende at jeg ikke lenger orker å ha så mye med dem å gjøre. Jeg har hatt venner og bekjente med andre alvorige sykdommer som likevel har greid å interessere seg for sine kjære og verden utenfor, men altså ikke disse tre. Er det bare tilfeldigheter eller er det noe som hører med til sykdommen?

Gjest helt normale mennesker det vel?
Skrevet

Jeg kjenner to med MS som er helt "normale" hyggelige mennesker med masse omsorg for andre, så der har du nok bare vært uheldig.... Men MS rammer jo svært forskjellig også, symptomene og alvorlighetsgraden varierer mye fra person til person.

Skrevet

Jeg tror ikke MS forandrer personligheten til folk, men noen blir redde i nedgangstider tror jeg og trenger mer omsorg enn folk vanligvis gjør i dag. Jeg kjenner to stykker med ms og de er veldig forskjellige på reaksjonen, den ene er nok ganske lik det sier.

Skrevet

MS rammer veldig forskjellig, så det er umulig å gi et svar som gjelder for alle. Men for noen rammer det hjernen, dvs den kognitive fungeringen, noe som sikkert kan medføre personlighetsendringer. Jeg vet at de i mange tilfeller utfører nevropsykologiske tester, for bl.a. å avsøre fungering.

Gjest mor hadde det
Skrevet

Nå ja, ms _kan_ forandre personligheten til folk, så mye er helt sikkert.

Noen kan bli svært krevende, så det grenser til det psykotiske.

Skrevet

Nå ja, ms _kan_ forandre personligheten til folk, så mye er helt sikkert.

Noen kan bli svært krevende, så det grenser til det psykotiske.

Har merket på endel med MS at de fort kan forvandle seg til monstre.

Gjest trolline
Skrevet

Behøver ikke å ha MS...for å være egoistisk og krevende.Det fins

nok av friske mennesker...som har samme problemer.

Skrevet

Slik som deg? jfr all dritten du kom med mot meg i BH-størrelsetråden.

"var mora di ku?"

"het hun Dagros?"

Gjest mor hadde det
Skrevet

Dette er IKKE et angrep på folk med MS. Men - noen som har ms, ER vanskelige.

Skrevet

Slik som deg? jfr all dritten du kom med mot meg i BH-størrelsetråden.

"var mora di ku?"

"het hun Dagros?"

Det var en helt vanlig kommentar fra min side. Du får klemme skikkelig til! Ha ha :-)

Skrevet

Fra http://www.multippelsklerose.no/

Kognitiv svikt hos MS-pasienter er i stor grad et skjult fenomen. En del MS-pasienter klager på hukommelsesproblemer eller problemer med å gjøre to ting samtidig. Men de fleste er ikke klar over hvilke følger problemene kan få i deres liv.

Familien har ofte lite forståelse for de kognitive følgene, noe som fører til bekymringer i hverdagen hjemme.

Kognitive problemer kan gi seg uttrykk på ulikt vis fra person til person. Her er en kort liste over noen tegn:

* Du kommer oftere i konflikt med andre, og oftere i konflikt med personer som du ikke pleier å være i konflikt med.

* Du opplever at du har et "ord på tunga", men at du ikke får det fram. Det kan skje flere ganger om dagen.

* Du føler deg ofte trøtt og irritert, har problemer med å konsentrere deg over en lenger periode og blir lett forstyrret.

* Andre anklager deg for ikke å lytte til dem eller svare dem.

* Det føles vanskelig å løse problemer, f.eks. å installere et teknisk apparat, noe du ikke hadde problemer med tidligere.

* Du merker at du glemmer oftere, har problemer med å finne fram i nye omgivelser og føler deg usikker når du sykler eller kjører bil.

* Du kommer for sent til avtaler gang etter gang.

* Du har problemer med å følge "den røde tråden" i en fortelling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...