Gå til innhold

Bør jeg begynne på jobb igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer på videregående og er nå 50% sykemeldt. Har diagnosen Bipolar 2 fra før, men er litt usikker på om jeg bare er veldig sliten eller deprimert nå, eller kanskje begge deler. Jeg hadde feber i nesten 2 måneder, samtidig som jeg jobbet fullt, fordi det er så vanskelig å få vikarer, så utslitt ble jeg nok i alle fall.

Uansett så har jeg fått vikarer, men siden disse ikke er utdannet lærere, krever de/skolen at jeg likevel legger alle planer, er med og planlegger timene og gjør alt rettearbeidet siden vikarene ikke har rettet stiler før. Jeg føler meg nå mere sliten enn noensinne, siden vikarene mine egentlig bare er i timene og elevene klager over at de ikke lærer noe, at det er masse uro i klassen, at den ene vikaren ikke snakker norsk (han er fransk) osv.

Jeg vet nå verken ut eller inn, lurer på om jeg bare skal gå tilbake til full jobb, siden jeg ikke klarer å slappe av uansett. Jeg klarer nesten ikke å tenke, Jeg har ikke feber lenger, men er stadig veldig slapp og orker nesten bare å ligge i sengen. Samtidig har jeg uendelig dårlig samvittighet overfor elevene, og føler det er nesten like mye stress å være borte som å faktisk ha mine egne timer. Jeg er desuten sint på meg selv for at jeg ikke orker, og føler meg i det hele tatt veldig lei, sliten og forvirret.

Hva synes dere? Vil det være bedre for meg å bare gå tilbake til full jobb igjen eller bør jeg være sykemeldt en stund til?

Har noen noen andre råd?

Hva mener dere? Bør jeg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298624-b%C3%B8r-jeg-begynne-p%C3%A5-jobb-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kan du trenge 100 % sykemelding en periode.

Det er grenser for hvor mye vi kan presse oss, og når du har gått på jobb i lengre tid mens du var syk vil kroppen til slutt si stopp.

Det å kunne gå 50 % når en ikke er god kan være positivt for mange, men når jobben likevel krever større arbeidsmengde og det ender med dårlig samvittighet kan det være bedre å prøve å få koble helt av fra jobben, og heller prøve å bygge seg opp igjen.

Helsen er viktigere enn jobben, og det skal ikke være ditt problem om de ikke har bra nok vikarer.

Jeg vet at dette er lettere å si enn å gjøre, men jeg håper du kan klare å sette grenser for deg selv. Ingen er tjent med at du kjører deg helt ned.

villbringebær

Jeg syns du skal gå til legen din og si det som du er at nå orker du ikke mer, og så skal du sykemelde deg 100% ihvertfal i 2 uker!!

Jeg vet VELDIG godt hva du snakker om!! Det kunne vært jeg som skrev det innlegget... Men nå handler ikke dette om meg, men om deg. Ville bare fortelle at jeg skjønner godt situasjonen din.

Det er helt hårreisende at man skal måtte bruke sykemeldingen sin til å skaffe egne vikarer og gjøre vikarers arbeid!!!!! Du får si til skolen at konsekvensene av det er at du nå er heltdssykemeldt, og så får du la ledelsen ved skolen ta det ansvaret som de faktisk har: skaffe dugelige vikarer, holde elevene orientert om situasjonen din (fortelle dem at dette IKKE er din feil eller ditt ansvar!) og sette inn arbeidskraft til å rette, planlegge osv.hvis vikarene er så udugelige at de ikke kan få det til!

*Ja nå ble villbringebær sint her på dine vegne gitt!*

Jeg syns du skal gå til legen din og si det som du er at nå orker du ikke mer, og så skal du sykemelde deg 100% ihvertfal i 2 uker!!

Jeg vet VELDIG godt hva du snakker om!! Det kunne vært jeg som skrev det innlegget... Men nå handler ikke dette om meg, men om deg. Ville bare fortelle at jeg skjønner godt situasjonen din.

Det er helt hårreisende at man skal måtte bruke sykemeldingen sin til å skaffe egne vikarer og gjøre vikarers arbeid!!!!! Du får si til skolen at konsekvensene av det er at du nå er heltdssykemeldt, og så får du la ledelsen ved skolen ta det ansvaret som de faktisk har: skaffe dugelige vikarer, holde elevene orientert om situasjonen din (fortelle dem at dette IKKE er din feil eller ditt ansvar!) og sette inn arbeidskraft til å rette, planlegge osv.hvis vikarene er så udugelige at de ikke kan få det til!

*Ja nå ble villbringebær sint her på dine vegne gitt!*

Tusen takk, det hjelper virkelig med litt støtte:) Skal til lege på tirsdag igjen og diskutere situasjonen. Vet at jeg ikke klarer å ha det sånn som jeg har det nå særlig lenge, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...