Gå til innhold

Hva er egentlig (fysiologisk) beredskap?

Anbefalte innlegg

1. Hva betyr det eller hvordan defineres det innenfor psykiatri/psykologi. Skjønner såpass at det har med muskelspenninger å gjøre, men forstår ikke helt.

Både fysioterapauten (psykomotorisk) og psykologen snakker om det, og skal nok spørre de og, men spør nå her først.

Blant annet snakker fysioterapauten om ulik beredskap i ulike stillinger (sitte,stå, ligge på rygg/mage).

2. Er mer aktiv nå, noe som gir ganske mye mer angst, og det kan visst og ha sammenheng med at beredskapen øker? Er dette et vanlig/kjent fenomen? Synes alle andre forteller om mindre angst ved økt fysisk aktivitet, har bare opplevd motsatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298676-hva-er-egentlig-fysiologisk-beredskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fnugget

Når man starter en trening, eller går tur, så skjer det ting i kroppen som ligner på beredskapsprosessen man får ved opplevd fare eller angst; musklene spenner seg, frekvensen på pusting øker noe som igjen fører til at får økt svetteprosduksjon og deretter angst.

Det de mener med beredskap er vel de overlevelsestrategier kroppen har for flukt; noe vi mennesker alltid har hatt i tilfelle det skulle oppstå en fare. Det er en komplisert prosess som jeg ikke har helt innsikt i, men kroppen endrer seg fysiologisk hvis hjernen gjenkjenner noe som "fare". Dette er jo egentlig ment som et forsvar ved en reell fare, men noe som også skjer ved angst.

Noe av det første som skjer er at kroppen får behov for å kvitte seg med avfallstoffer, musklene knyter seg, hjertet jobber hurtigere, respirasjon øker, pulsen øker, blodtrykket blir høyere; man blir klargjort for flukt.

Dette er min delvise og mangefulle kunnskap om dette. Psyken har forklart det til meg men har ikke vært helt "med" når han har gjort det. Regner med at det står en del om det på nettet.

Gjest Mohikaneren

Og det vil si..?

At nervesystemet ditt er klart for fight/flight respons ganske ofte.....

At kroppen er "klar" for å kjempe eller flykte. Selv når det ikke er grunn for det. At du ikke er "avslappet".

Let på det autonome nervesystemet, så finner du sikkert masse.

Gjest Jente31

Når man starter en trening, eller går tur, så skjer det ting i kroppen som ligner på beredskapsprosessen man får ved opplevd fare eller angst; musklene spenner seg, frekvensen på pusting øker noe som igjen fører til at får økt svetteprosduksjon og deretter angst.

Det de mener med beredskap er vel de overlevelsestrategier kroppen har for flukt; noe vi mennesker alltid har hatt i tilfelle det skulle oppstå en fare. Det er en komplisert prosess som jeg ikke har helt innsikt i, men kroppen endrer seg fysiologisk hvis hjernen gjenkjenner noe som "fare". Dette er jo egentlig ment som et forsvar ved en reell fare, men noe som også skjer ved angst.

Noe av det første som skjer er at kroppen får behov for å kvitte seg med avfallstoffer, musklene knyter seg, hjertet jobber hurtigere, respirasjon øker, pulsen øker, blodtrykket blir høyere; man blir klargjort for flukt.

Dette er min delvise og mangefulle kunnskap om dette. Psyken har forklart det til meg men har ikke vært helt "med" når han har gjort det. Regner med at det står en del om det på nettet.

''Det de mener med beredskap er vel de overlevelsestrategier kroppen har for flukt; noe vi mennesker alltid har hatt i tilfelle det skulle oppstå en fare.''

''kroppen endrer seg fysiologisk hvis hjernen gjenkjenner noe som "fare". Dette er jo egentlig ment som et forsvar ved en reell fare, men noe som også skjer ved angst.''

Noe slikt tenkte jeg også på da jeg leste innlegget, men du fant ordene :-)

Annonse

Gjest fnugget

''Det de mener med beredskap er vel de overlevelsestrategier kroppen har for flukt; noe vi mennesker alltid har hatt i tilfelle det skulle oppstå en fare.''

''kroppen endrer seg fysiologisk hvis hjernen gjenkjenner noe som "fare". Dette er jo egentlig ment som et forsvar ved en reell fare, men noe som også skjer ved angst.''

Noe slikt tenkte jeg også på da jeg leste innlegget, men du fant ordene :-)

;o)

Er visst en komplisert prosess dette, og kunne tenkt meg å lære mer om den. Er jo litt interessant. Men har ikke hatt ork til å gjøre det.

Hvordan går det med det nå forresten??

klem

At nervesystemet ditt er klart for fight/flight respons ganske ofte.....

At kroppen er "klar" for å kjempe eller flykte. Selv når det ikke er grunn for det. At du ikke er "avslappet".

Let på det autonome nervesystemet, så finner du sikkert masse.

Takk!

Takk for forklaring! Atar at problemet er at systemet mitt ikke går tilbake igjen etterpå, at det er derfor uroen henger i.

Gjest fnugget

Takk for forklaring! Atar at problemet er at systemet mitt ikke går tilbake igjen etterpå, at det er derfor uroen henger i.

Kan du ha GAD med innslag av panikkanfall? Bare noe som slo meg. Jeg sliter med generalisert angstlidelse samt panikkanfall i perioder, og da er det som beredskapet aldri roer seg, om du skjønner.

Gjest Jente31

;o)

Er visst en komplisert prosess dette, og kunne tenkt meg å lære mer om den. Er jo litt interessant. Men har ikke hatt ork til å gjøre det.

Hvordan går det med det nå forresten??

klem

Interessant og komplisert tema, ja.

Her går det i bølgedaler - men totalt sett synes jeg det går den riktige veien. Sakte men sikkert.

Håper du har det ok. Klem :-)

Kan du ha GAD med innslag av panikkanfall? Bare noe som slo meg. Jeg sliter med generalisert angstlidelse samt panikkanfall i perioder, og da er det som beredskapet aldri roer seg, om du skjønner.

Tror ikke det! Har historie med panikkanfall, men veldig skjeldne. Skjelnere enn årlig. Og ikke noe som tyder på GAD tror jeg. Mer kroppslig uro enn engstelse.

Men takk for innspill!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...