Gå til innhold

Kan man finne navnet på et barn?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Om man vet hvilken kirke barnet er døpt i, hvilken dato og navn på foreldrene - kan man finne ut hva barnet ble døpt da?

Gjest Gurojenta
Skrevet

Ja, det vil jeg da tro. Denne informasjonen finner du jo i kirkebøker.

Skrevet

Alle kan ikke det. Tenk på folk som har byttet navn eller hele identiteten sin av personlige grunner. Tenk om hvem som helst kunne finne fødselsnavnet deres. Da hadde jo alt vært nytteløst.

Persille1365381127
Skrevet

Men er de tilgjengelige på nett?

Persille1365381127
Skrevet

Alle kan ikke det. Tenk på folk som har byttet navn eller hele identiteten sin av personlige grunner. Tenk om hvem som helst kunne finne fødselsnavnet deres. Da hadde jo alt vært nytteløst.

Det er jo derfor jeg spør da - jeg klarte ikke å finne ut av det selv :)

Skrevet

Det er jo derfor jeg spør da - jeg klarte ikke å finne ut av det selv :)

Det jeg mener er at ikke hvem som helst kan finne ut hva barnet er døpt i bøker o.l dersom det er grunner til at dette ikke skal vises.

Skrevet

Jeg vil tro det står i kirkebøkene hvem som blir døpt og når. Jeg ser her at vi får kirkepost, et blad, og der står det oversikt over dåpsbarn, giftemål osv.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg vil tro det står i kirkebøkene hvem som blir døpt og når. Jeg ser her at vi får kirkepost, et blad, og der står det oversikt over dåpsbarn, giftemål osv.

Menighetsbladet ja - de er jo på nett! Takk :)

Skrevet

Kirkebøkene er stengt for innsyn i 60 (?) år.

Skrevet

Kirkebøker er "stengt" i minst 60 år før de åpnes for allmenheten.

Skrevet

Kirkebøkene er stengt for innsyn i 60 (?) år.

Menighetsblader går bra tror jeg.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår spørsmålet. ''kan man finne ut hva barnet ble døpt da''

Hva barnet ble døpt? Hva betyr det?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår spørsmålet. ''kan man finne ut hva barnet ble døpt da''

Hvilket navn barnet fikk da det ble døpt.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Kirkebøker er "stengt" i minst 60 år før de åpnes for allmenheten.

Ok, det visste jeg ikke. ;)

Skrevet

Hvilket navn barnet fikk da det ble døpt.

Å ja...

Men da har du misforstått noe: dåpen har ingenting med navnegiving å gjøre! Presten spør: "hva heter barnet" (og ikke "hva skal barnet hete?")

Persille1365381127
Skrevet

Å ja...

Men da har du misforstått noe: dåpen har ingenting med navnegiving å gjøre! Presten spør: "hva heter barnet" (og ikke "hva skal barnet hete?")

Men herregud da... Jeg skulle bare vite hva barnets fulle navn ble, og jeg regnet med de oppga det ved dåpen.

Alternativt kan man kanskje ringe folkeregisteret eller noe? Men det var dette jeg kom på i farten.

Dessuten mener jeg å ha hørt dem spørre "hva skal barnet hete"...

Skrevet

Før fikk man navn når man ble døpt. Ved en dåg i 1962 ble valg av navn livlig diskutert i bilen på vei til kirken. Så barnet kunne umulig a fått navn før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...