Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1. Hva vil det si å være "nærpsykotisk"? Er det å ha psykotiske symptomer, men ikke like sterke/klare eller like lenge som ved en vanlig psykose?

2. Hvis man har opplevd å være "nærpsykotisk" har en da større risiko enn andre for å bli psykotisk?

3. Hvis to personer i nær familie har opplevd å bli psykotiske, hvor stor sannsynlighet er det da for at de har samme psykiske sykdom?

4. Jeg har forstått at alvorlig depresjon kan føre til psykose. Gjelder det samme for angst? Kan sterk nok angst føre til at en (som er disponert) blir psykotisk?

5. Har psykoser en utøsende årsak?

6. Hvis ja på punkt fem, hva kan være utløsende årsaker? Kan f.eks mye angst/stort press/vanskelig livssituasjon føre til psykose?

7. Hvis ja på punkt fem og seks, hva kan man gjøre for å hindre nye psykoser? Medisiner regner jeg med er et "minstekrav", men kan det være lurt å gjøre noe med andre ting også?

8. Hvor lenge må en regne med å bruke antipsykotiske medisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298980-psykose-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo prøve å svare på noe.

Når jeg er nærpsykotisk så har jeg vrangforestillinger. De er virkelige nok, men tar ikke helt over bevisstheten. I perioder tror jeg på innholdet i vrangforestillingene, i bedre perioder vet jeg at det er vrangforestillinger.

I forhold til faren for å bli helt psykotisk vet jeg ikke men

terskelen er i hvert fall senket i forhold til friske mennesker.

Men et moment her er hvor sterk den utløsende årsak er. Er det en skikkelig krise så vet du at det må mye til for nye episoder.

Utløsende årsak for meg er dårlige psykiske perioder, alt som oppleves som stress ( det meste) og slitenhet/dårlig søvn.

For å unngå nye episoder er det jo å prøve å unngå det som utløste krisen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...