Gå til innhold

cipralex - depresjon

Anbefalte innlegg

ink1365380698

jeg fikk som sagt min første depresjon etter seponering cipralex. hadde også mange andre forferdelige abstinenser som jeg har skrevet om før. begynte med cipralex på grunn av somatisert gad, hadde ikke vonde følelser men en utslitt fysikk.

Hadde samme plager i 12 år, og så skulle jeg prøve om ssri kunne hjelpe.

dette har jeg skrevet om flere ganger før, men en ting lurer jeg på. Jeg har etter den cipralex seponeringen hvor jeg blant annet ble fryktelig svimmel og kastet opp, fått slike depresjons førløp tre ganger siden sommeren 2006. hver gang starter det med en intens svimmelhet, jeg mister matlysten og kaster opp. Jeg og psykiatikerne jeg var i kontakt med under seponeringen tok dette for abstinenser (hadde som skrevet før masse andre plager også en fem ukers periode), men det gjentar seg jo. behandleren jeg går hos nå skjønner lite av dette, da det ikke er noen vanlig måte å være depressiv på. Har cipralex ødelagt noe? serotinin reseptorene ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ink1365380698

må føye til at første depresjon, varte 5 uker. (abstinens) endre varte 3 mnd (begynte på aurorix som ikke virker optimalt, men som jeg fortsatt bruker da jeg bare balanserer på depresjons kanten hele tiden. tredje depresjon varte 16 dager. men har innimellom disse hatt en uker til noen dager. hver gang blir jeg svimmel og kaster opp.??? har også fått masse angst etter cipralex? den har jeg hele tiden, og kroppen er like sliten som før da jeg hadde diagnose somatisert gad. men jeg hadde aldri indre uro og panikk angst som nå. Jeg engstet meg for hva som feilte meg somatisk, for jeg hadde ikke vondt inni meg. "bare"masse kroppslige plager. Nå har jeg endogen angst også hele tiden??? hva har cipralex gjort med meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2417522
Del på andre sider

ink1365380698

må føye til at første depresjon, varte 5 uker. (abstinens) endre varte 3 mnd (begynte på aurorix som ikke virker optimalt, men som jeg fortsatt bruker da jeg bare balanserer på depresjons kanten hele tiden. tredje depresjon varte 16 dager. men har innimellom disse hatt en uker til noen dager. hver gang blir jeg svimmel og kaster opp.??? har også fått masse angst etter cipralex? den har jeg hele tiden, og kroppen er like sliten som før da jeg hadde diagnose somatisert gad. men jeg hadde aldri indre uro og panikk angst som nå. Jeg engstet meg for hva som feilte meg somatisk, for jeg hadde ikke vondt inni meg. "bare"masse kroppslige plager. Nå har jeg endogen angst også hele tiden??? hva har cipralex gjort med meg?

Du har ikke svart meg, men kanskje du kan svare meg på dette. siden jeg ble så dårlig av å slutte på serotinin, er det det jeg trenger?? Vet jeg har et stort problem på grunn av min overfølsomhet for stoffet, men mageføelsen min sier at jeg er i manko, siden det å slutte på noe med serotininpåvirkelig gjør meg dårlig. Jfr til 3 mnd på lav dose sinequan som resulterte i 3 ukers dep. så prøvde jeg aurorix, og fikk vanvittig angst og svimmelhet etter noen uker, og så selve h. da. seponering og slutt på ciopralex. tror du jeg egentlig trenger stoffet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2417858
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg tror du har en alt for forenklet forestilling om mekanismene for depresjon og din beskrivelse av serotonin.

2. Jeg tror mindre og mindre på at Cipralex har noe med dette å gjøre bortsett fra sammenfall i tid.

3. Jeg kan ikke svare deg på dine spørsmål, og det har jeg uttalt en del ganger før.

Beklager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2417895
Del på andre sider

ink1365380698

1. Jeg tror du har en alt for forenklet forestilling om mekanismene for depresjon og din beskrivelse av serotonin.

2. Jeg tror mindre og mindre på at Cipralex har noe med dette å gjøre bortsett fra sammenfall i tid.

3. Jeg kan ikke svare deg på dine spørsmål, og det har jeg uttalt en del ganger før.

Beklager.

klart jeg ikke er spesialist på hvordan serotinin virker, derfor jeg spør deg. men sammenfall tid for så total forverrelse av min tilstand er litt for merkelig til at det er tilfeldig. det var forresten behandleren min som tror det haer skjedd noe med serotinin reseptorene. men tenkte jeg og skulle spørre deg som jeg regner med har spesialisert deg siden du sitter på en så viktig jobb som å svare hele norge på nettet . Tviler på at du hadde fått den jobben uten veldig kompetanse. men beklager at jeg nok en gang tydde til deg. det er fordi jeg har på en måte stoler på deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2417983
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

klart jeg ikke er spesialist på hvordan serotinin virker, derfor jeg spør deg. men sammenfall tid for så total forverrelse av min tilstand er litt for merkelig til at det er tilfeldig. det var forresten behandleren min som tror det haer skjedd noe med serotinin reseptorene. men tenkte jeg og skulle spørre deg som jeg regner med har spesialisert deg siden du sitter på en så viktig jobb som å svare hele norge på nettet . Tviler på at du hadde fått den jobben uten veldig kompetanse. men beklager at jeg nok en gang tydde til deg. det er fordi jeg har på en måte stoler på deg.

Et lite velmenende tips: Vil du sette deg grundig inn i sammenhengen mellom serotonin og depresjon, skaffer du deg ei lærebok i psykofarmakologi, og så bruker du den tilgangen du har til leger/psykiatere til å få praktiske råd til hvordan du skal bli bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2418071
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skjønner din fortvilthet. Jeg må bare være ærlig med min begrensning - og særlig via nettet. Dette er såpass komplisert at det er en sak for en skikkelig spesialist i RL.

Har du noen mulighet for å bli hensvist til de aller beste? Feks Prof. Malt på Rikshospitalet? Lars Tanum på Diakonhjemmet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2418073
Del på andre sider

Gjest anonyminatten

Det kan godt hende Cipralexen har påvirket noe i deg - de har jo hos noen de merkverdigste bivirkninger, uten at noen finner noen forklaring på det. Eller de rett og slett benekter at det kan skyldes medisinene.

Jeg tror allikevel ikke de har gjort ubotelig skade, men at det kan ta litt tid før kroppen restaurerer seg igjen. Jeg synes du skal ligge langt unna medikamenter som tilhører denne gruppen - hvis du har opplevd at mye merkelig har skjedd med deg under og etter bruk (har ikke fått med meg hva).

Det er jo en del mennesker med GAD eller andre type angstlidelser som står frem og forteller ikke har godt av disse preparatene (tåler de dårlig). Du er en av disse, jeg er en av dem.

Det tok meg lang tid og bli bra etter og ha blitt syk av disse medisinene, men jeg er bra igjen om det kan være noen trøst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299010-cipralex-depresjon/#findComment-2418181
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...