Gjest um Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/09/526442.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299014-mer-om-uf%C3%B8retrygd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ja, her står det referert til noen statitiske tall: ''Direktøren forteller at 60 prosent at de unge uføre har misdannelser, er psykisk utviklingshemmede eller har alvorlige psykiske lidelser. De resterende 40 prosent har stor variasjoner i diagnosene.'' Også la jeg merke til denne setningen fra Karin Andersen, som står helt i slutten av teksten: ''Hun mener at en av årsakene til at flere får uføretrygd er at flere overlever alvorlige sykdommer.'' En anne ting jeg tror har betydning for ønkingen av uføretrygdede, er det faktum at en uføretrygd ikke lenger er permanent. Det er faktisk mulig å komme seg ut i arbeidslivet igjen om ting skulle endre seg etter noen år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299014-mer-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-2417603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ja, her står det referert til noen statitiske tall: ''Direktøren forteller at 60 prosent at de unge uføre har misdannelser, er psykisk utviklingshemmede eller har alvorlige psykiske lidelser. De resterende 40 prosent har stor variasjoner i diagnosene.'' Også la jeg merke til denne setningen fra Karin Andersen, som står helt i slutten av teksten: ''Hun mener at en av årsakene til at flere får uføretrygd er at flere overlever alvorlige sykdommer.'' En anne ting jeg tror har betydning for ønkingen av uføretrygdede, er det faktum at en uføretrygd ikke lenger er permanent. Det er faktisk mulig å komme seg ut i arbeidslivet igjen om ting skulle endre seg etter noen år. tror det har blitt vanskeligere å få fast uføretrygd. Jeg ble nermest trygdet uten å delta i prosessen, men jeg var veldig psyk da jeg fikk uføretrygden. Levde som en eremitt og var veldig plaget av tankekaos og levde som en urenslig og kaotisk person. Har jo blitt bedre etter den gangen, men jeg har holdt på uføretrygden, har hatt psykotiske perioder etter den gangen også, Ofte på flere år, i tillegg er den altids nærverende angsten. Men jeg tar meg ofte i å lure på om jeg egentlig har lurt meg selv, at hadde jeg hatt en liten jobb hadde jeg kanskje vært mere oppegående. Lediggang er nok roten til mye ondt. Legger merke til at det er ett betydelig stigma knyttet til det å ikke jobbe også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299014-mer-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-2417651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trbille Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ja, her står det referert til noen statitiske tall: ''Direktøren forteller at 60 prosent at de unge uføre har misdannelser, er psykisk utviklingshemmede eller har alvorlige psykiske lidelser. De resterende 40 prosent har stor variasjoner i diagnosene.'' Også la jeg merke til denne setningen fra Karin Andersen, som står helt i slutten av teksten: ''Hun mener at en av årsakene til at flere får uføretrygd er at flere overlever alvorlige sykdommer.'' En anne ting jeg tror har betydning for ønkingen av uføretrygdede, er det faktum at en uføretrygd ikke lenger er permanent. Det er faktisk mulig å komme seg ut i arbeidslivet igjen om ting skulle endre seg etter noen år. nettopp! Det mange ikke tenker over er at mange som har uføretrygd faktisk har misdannelser eller psykisk utviklingshemming, alvorlig schizofreni eller er sterkt skadet/preget etter oppvekst med incest/overgrep og slik. Andre som tidligere ville dødd av kreft overlever, men det betyr ikke at de fungerer perfekt etterpå, men har skader fra cellegift og operasjoner og har vanskelig for å fungere i jobb i dagens samfunn. Det sies at Norge har kortest arbeidsdag i verden, men effektviteten og intensiteten i de timene kan være høyest... og slite ut folk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299014-mer-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-2417727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Remlow Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Norske politikere burde kanskje tenke på _hvorfor_ mennesker er uføretrygdede... Bare et lite tankekors. Jeg syns de oftest vurderer det som et problem, og tar opp saken fra helt feil hold og vinkel. Det er nesten så man skulle tro at norske politikere (og mange andre for den saks skyld) tror at mennesker er late fra naturens side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299014-mer-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-2418160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 nettopp! Det mange ikke tenker over er at mange som har uføretrygd faktisk har misdannelser eller psykisk utviklingshemming, alvorlig schizofreni eller er sterkt skadet/preget etter oppvekst med incest/overgrep og slik. Andre som tidligere ville dødd av kreft overlever, men det betyr ikke at de fungerer perfekt etterpå, men har skader fra cellegift og operasjoner og har vanskelig for å fungere i jobb i dagens samfunn. Det sies at Norge har kortest arbeidsdag i verden, men effektviteten og intensiteten i de timene kan være høyest... og slite ut folk. Veldig sentrale punkter du nevner her! En annen ting jeg tenkte på i den forbindelse, er at uføreandelen for psykisk utviklingshemmende er gått opp i det siste. Så de utgjør en mye større andel enn før. Derfor blir jo også antallet på ufør vesentlig trukket opp. Årsaken ligger i at pga det er skjedd så mange endringer i arbeidslivet, er det en rekke av de (veldig) enkle arbeidsoppgavene disse har hatt, ikke er behov for lenger. Før kunne de kanskje male hvite prikker på dominobrikker og slikt. Men nå er det jo så mange maskiner og teknisk utstyr som tar seg av enkle tidligere manuelt utførte oppgaver. Er vel begransa muligheter for å starte verna bedrifter for psykisk utviklingshemmede nå. Kan vel ikke hente inn en gjeng av de og be de bruke markørtusj på ruteark heller, til arbeid som ikke har noen funksjon. Samme gjelder for en del andre som er psyke. Enklere oppgaver som f.eks. punching finnes heller ikke lenger. Det er nå bakt inn i de arbeidsoppgavene som arbeidstakerne i bedriften allerede utfører. Folk blir pålagt mer og teknologi tar seg av mye. Og vips så fører det til forhøyede og økte uføretall. Mye politikere og andre burde ha i mente før de roper og hyler om disse fryktelige tilstandene og hvor mye vanskeligere og strengere det må bli for å få slik ytelse fra staten. Tror enden på visa kan bli at de som "bare" er psyke, i stor utstrekning ikke får slike ytelser lenger. Så blir veldig mange av dem bare surrende i systemet på rehab., yrkesrettet attføring, rehab igjen og så sosialhjelp m.m. Det å ikke vite hva man skal leve av om 1 eller 3 måneder er vel ikke akkurat det som er med på å gjøre en mindre psyk heller.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299014-mer-om-uf%C3%B8retrygd/#findComment-2418552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.