Gå til innhold

NHD: Er dette veldig unormalt?

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert fått en del erfaring med psykiatri. Jeg har bipolar 2, og mye angstproblematikk. Dette går veldig i perioder. Den siste mnd har jeg vært i sterk bedring etter å ha vært deprimert og hatt mye angst i nesten ett år. Jeg har nå fungert i studiene igjen.

Om kort tid har jeg en ekamen, og i tillegg en praksisperiode. Jeg merker at angsten er på full fart tilbake igjen. Jeg greier ikke å koble ut.

Min vurdering er slik:

Jeg er ikke deprimert.

Jeg har mye angst for angsten, men lite "jevn" angst.

Jeg har fått litt bakteriefobi, og tenker mye på om jeg har tatt på noe skitten. Er redd for smitte. Dette er ikke et problem jeg har vanligvis.

Jeg merker at jeg er i ferd med å bli litt paranoid. Er redd for at det skal være noen utenfor vinduet som har tenkt å skyte meg, osv.

Fordi jeg har min psykiatriske historie tolker og analyserer jeg alle symptomer veldig alvorlig.

Smittefrykt=OCD, paranoid=psykotisk.

Jeg vet jo at tankene ikke er virkelige, og jeg tror de er stressutløste. Jeg har aldri vært psykotisk i perioder hvor jeg har vært dårlig.

Funksjonsevnen er litt nedsatt, men det er kun pgs angst.

Er dette noe som aldri skjer med "friske" studenter? Kan ikke alle bli litt smårar i stressende situasjoner? Eller er jeg psyk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299120-nhd-er-dette-veldig-unormalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er så vanlig at friske studenter får den type symptomer du beskriver, men mange får dårligere funksjonsnivå enn vanlig pga lite søvn og mye stress i eksamensperioder.

Har du vurdert å få studiesituasjonen tilrettelagt slik at det ikke blir for mye stress, eller tror du det går greit å gjennomføre på vanlig måte?

Hvis reaksjonene dine på stress blir så omfattende at du klart risikerer å bli ordentlig syk i denne perioden, så ville jeg snakket med studieadministrasjonen for å finne ut om det går an å gjøre tilpasninger slik at belastningen blir mest mulig jevnt fordelt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke noe som er vanlig nei. Psykisk friske studenter får det ikke slik.

OCD-symptomer er ofte forekommende sammen med bipolar 2 i dårlige perioder.

Kan det du beskriver som paranoide tanker i stedet være tvangstanker?

Det er ikke noe som er vanlig nei. Psykisk friske studenter får det ikke slik.

OCD-symptomer er ofte forekommende sammen med bipolar 2 i dårlige perioder.

Kan det du beskriver som paranoide tanker i stedet være tvangstanker?

Nei, jeg tror ikke det er tvangstanker.

Jeg som hadde håpet i det lengste at du skulle si at det er lov å være litt skrullete uten at det er sykdom. ;-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg tror ikke det er tvangstanker.

Jeg som hadde håpet i det lengste at du skulle si at det er lov å være litt skrullete uten at det er sykdom. ;-)

Selv om det ikke er normalt, er det ikke sykdom før du lider betydelig under det og/eller det gir deg betydelig funksjonsnedsettelse.

Annonse

Gjest anonym bruker

'' Fordi jeg har min psykiatriske historie tolker og analyserer jeg alle symptomer veldig alvorlig. ''

Den setningen kjente jeg godt igjen. Ser ut for at du og jeg har de samme problemene, angst, litt ocd og BP2.

Jeg kjenner og kjenner og kjenner etter hele tiden hvordan jeg har det. Tolker og styrer på. Forferdelig slitsomt å være slik på vakt hele tiden. Tror jeg på et eller annet viss tester meg selv på om diagnosen BP2 er riktig. Skal tro om det er vanlig hos bipolare med denne "følelsesjekkingen" hele tiden?

Liksom litt sånn, er jeg i for godt humør nå, hm er jeg i ferd med og bli hypoman? eller jeg er litt slapp nå, er jeg i ferd med og bli deprimert? Jævlig slitsomt. NHD viss du leser dette, er det vanlig å tenke slik hele tiden for bipolare?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...