Gjest fått jobb Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg fikk telefon idag om at jeg har fått jobb i et shippingselskap, som en junior controller (i regnskap). Dette var kjempe gøy for det er et selskap jeg veldig gjerne vil jobbe i. De skal sende meg et tilbud i posten idag, men jeg spurte om lønnen og den var på 325 000kr. Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet. Jeg er nyutdannet økonom (bachelor), og har ingen regnskapserfaring, så jeg kan kanskje ikke forvente noe særlig høyere lønn? "Trøsten" er at da vedkommende hørte at jeg ble litt skuffet over lønnen fortalte han at jeg først er der på prøvetid og dersom alt går fint så kan lønnen fort gå oppover. Jeg kommer nok til å ta jobben. Men hva synes dere om 325 000kr i startlønn? Er det for lavt? Jeg vet at det er stor etterspørsel for økonomer i arbeidsmarkedet nå (og dette firma virket ganske desperate etter å få noen i stillingen raskt), så kanskje derfor jeg hadde håpet på en lønn på rundt 350 000kr. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg synes den lønna er virkelig god som startlønn! Jeg har femårig økonomisk utdannelse, var ferdig i 1996. Hadde startlønn på 232000. Har hatt 340.000 i flere år, men er nå gått opp til 370.000 - altså etter nesten 12 år. Jobber i en liten privat bedrift. 0 Siter
mrxx Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Dette er ikke dårlig, dette mener jeg er omtrent der du skal være som nyutdannet bachelor. Du går nok raskt opp til 350.000,- Du har nok ingen grunn til å være skuffet. 0 Siter
Gjest hilsen vernepleieren Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har 320.000 kr i året med full ansienitet og kommer ikke høyere. Jeg har også bachelorgrad og er vernepleier. 325.000 kr i begynnerlønn er jo ikke det verste da sammenlignet med den lønn vi i helsevesenet får. Der begynner lønna på 280.000 med 3-årig høgskole. Lurer på om jeg skal ta ny utdanning, da jeg ikke er særlig fornøyd med lønna mi. 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har 320.000 kr i året med full ansienitet og kommer ikke høyere. Jeg har også bachelorgrad og er vernepleier. 325.000 kr i begynnerlønn er jo ikke det verste da sammenlignet med den lønn vi i helsevesenet får. Der begynner lønna på 280.000 med 3-årig høgskole. Lurer på om jeg skal ta ny utdanning, da jeg ikke er særlig fornøyd med lønna mi. Jeg vil ikke påstå at lønna di er god, men det lønnsnivået er virkeligheten for svært mange som jobber i det offentlige. Hvis du skal ha et skikkelig hopp, må du nok satse på en eller annen 5-årig utdannelse, eller bli ingeniør eller superselger, eventuelt håndverker og satse på gode tider i byggebransjen. 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har 320.000 kr i året med full ansienitet og kommer ikke høyere. Jeg har også bachelorgrad og er vernepleier. 325.000 kr i begynnerlønn er jo ikke det verste da sammenlignet med den lønn vi i helsevesenet får. Der begynner lønna på 280.000 med 3-årig høgskole. Lurer på om jeg skal ta ny utdanning, da jeg ikke er særlig fornøyd med lønna mi. Ups, jeg ser nå at det ikke er du som er trådstarter... 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Nei, det synes jeg ikke er for dårlig, i hvert fall ikke med bare en bachelorutdannelse. Som du ble fortalt vil du antakelig stige i lønn fort. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg synes det er en helt grei startlønn. 0 Siter
Gjest hilsen vernepleieren Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Nei, det synes jeg ikke er for dårlig, i hvert fall ikke med bare en bachelorutdannelse. Som du ble fortalt vil du antakelig stige i lønn fort. Bare en bachelorutdannelse?? synes selv jeg er kommet langt i livet med den utdanningen jeg har klart. Hadde aldri trodd jeg kunne mestre noe for noen år siden da jeg ikke hadde noen tro på meg selv. Så jeg følte meg litt truffet av utsagnet "bare en bachelor". Ikke vondt ment da.....følte meg bare så stolt over å ha klart det i det hele og store... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Dette er ikke en 'helt grei' men en god startlønn for en med bachelorgrad. I tillegg er du forespeilet å stige i lønn allerede etter prøveperioden, og dette vil føre deg i øvre sjikt av lønnstigen innenfor ditt felt og med din utdanningsbakgrunn. 0 Siter
fresja Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 På vår regnskapsavdeling har vi nyutdannede siviløkonomer (en av dem har et par utdannelser i tillegg, gikk på skole til h*n var godt over 30), men de fikk ikke høyere begynnerlønn enn deg. 0 Siter
Gjest fått jobb Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Dette er ikke en 'helt grei' men en god startlønn for en med bachelorgrad. I tillegg er du forespeilet å stige i lønn allerede etter prøveperioden, og dette vil føre deg i øvre sjikt av lønnstigen innenfor ditt felt og med din utdanningsbakgrunn. Jeg husker at jeg leste i DN for et par år tilbake at gj.snitt lønn for en nyutdannet siv.øk var 327 000kr, så sånn sett er jeg jo heldig. Men som sagt er det stor etterspørsel i arbeidsmarkedet nå, så det er litt annerledels. "I tillegg er du forespeilet å stige i lønn allerede etter prøveperioden, og dette vil føre deg i øvre sjikt av lønnstigen innenfor ditt felt og med din utdanningsbakgrunn." Øvre sjikt var nok å ta litt i. Økonomer kan jo tjene veldig bra med penger så 350 000kr for en økonom er ikke spesielt mye. Men siden jeg er nyutdannet og har ingen erfaring var jeg litt usikker på hva jeg kunne forvente meg. 0 Siter
Atene Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Det er helt normalt nivå for nyutdannede. Litt lavere hadde ikke vært unormalt det heller. Jeg søkte nettopp jobb selv, og fikk beskjed fra rekrutteringsbyråene at lønnen ligger på mellom 300' og 350'. For de nyutdannede var den nærmere 300'. Så hvis du ikke har noen arbeidserfaring, er det helt utmerket. Selv fikk jeg en del mer, men jeg har lang erfaring fra en annen bransje. 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Bare en bachelorutdannelse?? synes selv jeg er kommet langt i livet med den utdanningen jeg har klart. Hadde aldri trodd jeg kunne mestre noe for noen år siden da jeg ikke hadde noen tro på meg selv. Så jeg følte meg litt truffet av utsagnet "bare en bachelor". Ikke vondt ment da.....følte meg bare så stolt over å ha klart det i det hele og store... Jeg mente ikke på noen måte å nedvurdere en bachelorutdannelse, men det er da en kjent sak at man kan regne med mer i lønn hvis man har en mastergrad. 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg husker at jeg leste i DN for et par år tilbake at gj.snitt lønn for en nyutdannet siv.øk var 327 000kr, så sånn sett er jeg jo heldig. Men som sagt er det stor etterspørsel i arbeidsmarkedet nå, så det er litt annerledels. "I tillegg er du forespeilet å stige i lønn allerede etter prøveperioden, og dette vil føre deg i øvre sjikt av lønnstigen innenfor ditt felt og med din utdanningsbakgrunn." Øvre sjikt var nok å ta litt i. Økonomer kan jo tjene veldig bra med penger så 350 000kr for en økonom er ikke spesielt mye. Men siden jeg er nyutdannet og har ingen erfaring var jeg litt usikker på hva jeg kunne forvente meg. Ingen nyutdannede får topplønn med en gang. 0 Siter
Gjest fått jobb Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ingen nyutdannede får topplønn med en gang. Men da har jeg da vel heller ikke sagt at jeg forventer? Jeg spesifiserer i mine innlegg at jeg er nyutdannet og ikke har erfaring. 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Men da har jeg da vel heller ikke sagt at jeg forventer? Jeg spesifiserer i mine innlegg at jeg er nyutdannet og ikke har erfaring. Du skrev: ''Økonomer kan jo tjene veldig bra med penger så 350 000kr for en økonom er ikke spesielt mye.'' 0 Siter
Gjest fått jobb Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Du skrev: ''Økonomer kan jo tjene veldig bra med penger så 350 000kr for en økonom er ikke spesielt mye.'' Nei for en økonom er det jo ikke spesielt bra. Men for en NYUTDANNET økonom er det tydeligvis greit (det var jo også det som var spørsmålet mitt her) 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Nei for en økonom er det jo ikke spesielt bra. Men for en NYUTDANNET økonom er det tydeligvis greit (det var jo også det som var spørsmålet mitt her) Men du tar vel ikke skade av å få svar på litt mer enn det du spør om... :-) 0 Siter
Gjest fått jobb Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Men du tar vel ikke skade av å få svar på litt mer enn det du spør om... :-) hehe neida, jeg vil bare ikke bli misforstått ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.