Gå til innhold

Slim i overgang nese-svelg


Gjest FordSierra

Anbefalte innlegg

Gjest FordSierra

Har i lengre tid (3år) hatt problem med noe som på meg virker som slim som sitter fast i overgang nese-svelg. Virker til å være bak veggen bak drøvelen (et snittbilde kunne forklart det bedre). Slimet smaker/lukter vondt og varierer men det virker som ved pussing av tenner eller ved spising av f.eks. appelsiner blir det verrre. Er det noen spyttkjertel der? Har ingen luftveisinfeksjoner og har tidligere forsøkt med saltvannsløsninger for nese og bihuler uten at dette hjalp. Har vært hos fastlege og ØNH uten å finne noe spesielt. ØNH fant "litt" slim men uten at HAN mente det var et problem. Spørsmålet er om han så bak denne "veggen" jeg snakker om eller bare foran. Det var oogså noe bedre da jeg hadde denne timen. Ved inntak av saltvann gjennom nesen virket det som det umiddelbart hjalp noe som tyder på at saltvannet rant ned fra nesen akkurat hvor dette er men det kom tilbake etter 2-3 minutter. Hva kan jeg gjøre? Ønsker ikke å bli en gjenganger hos lege/spesialister da jeg ellers er frisk men dette har plaget meg så lenge i tillegg til at jeg er usikker på om den vonde smaken også fører til dårlig ånde når jeg snakker så jeg må prøve å få løst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du beskriver slim i bakre svelgvegg, såkalt "nasofarynx". Alt slim fra nesehulen og bihuler vil renne ned her. Vanligvis får øre-nese-halsleger god oversikt over området. Du har neppe polypper eller trange forhold, i og med at dette ikke er kommentert. Såre slimhinner produserer mer slim. Basisbehandling bør være salvannskylling 3-4 ganger per døgn, med gode volum; kjøp gjerne såkalt "nesehorn" på apoteket, og be om praktisk veiledning. Saltvannet kan du lage selv. Etter noen uker kan du trolig trappe ned til å skylle gang daglig, og ved forkjølelser bør du øke hyppighet av skylling igjen. perioder med økt slimdannelse med lukt er normalt. Prøv å hør med noen fortrolige venner om de merker lukten; kanskje det bare er noe du bekymrer deg for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...