Gå til innhold

psykisk kvalme?

Anbefalte innlegg

Gjest ingvilll

Hei. Midt mellom jul og nyttår hadde jeg en veldig liten runde med oppkast, kastet opp to ganger i løpet av en time og så var jeg ferdig. Det verste jeg kan tenke meg er å være kvalm og å kaste opp. Jeg husker ikke hvor mange år det var siden sist, før jeg nå gjorde det. Jeg har slitt en del med angst og depresjoner hele livete egentlig, og jeg er vel også en liten hypokonder. Tror alltid jeg er dødssyk. Nå har jeg vært kvalm nesten hver kveld i mange uker, jeg går og gruer meg for å legge meg sengen, for det var der jeg kastet opp fra forrige gang.Jeg kan ligge i sengen å riste og skjelve og gråte fordi jeg er er kvalm og redd for å kaste opp eller at det er en alvorlig sykdom. Når kjæresten min får trøstet meg lenge nok, går det mer og mer bort. Jeg har lett for å komme inn i vonde sirkler, hvor jeg henger meg opp i forskjellige sykdommer jeg tror jeg har, disse er venskelige å komm ut av. Jeg har gått til psykolog i flere år, men det er også noen år siden nå, da var det angst og fysiske plager jeg var der for. Jeg var hos uendelig mange legebesøk for å utelukke alle sykdommer, og det var ingenting galt med meg. Kan denne forferdelige kvalmen være psykisk? Jeg har så vanskelig for å se at kvalme kan være psykisk, men jeg håper jo i det lengste at det er det, er bedre det enn kreft! Jeg tør ikke gå til legen nå kjenner jeg, er utrolig redd for at han vil si jeg ikke har lang tid igjen. Har du noe du kan si for å hjelpe meg. Kanskje få tankene på riktig sti? Jeg er bare 23 år og håper jeg har veldig mange år igjen å leve, men jeg tror jo ikke det da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lami1365381152

Hei du! Jeg har slitt med panikkangst i flere år, og ble veeeldig kvalm. Under anfallene kastet jeg opp, men ellers gikk jeg mye med en grusom kvalme. Så kvalme kan veldig godt være psykisk! Jeg kjøpte meg bilsyketabletter på apoteket, og da gikk det mye bedre. Anbefales! Ellers så må du nok få en ny henvisning til psykolog og få behandling både for hypokondrien og angsten din. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2421829
Del på andre sider

Hei du! Jeg har slitt med panikkangst i flere år, og ble veeeldig kvalm. Under anfallene kastet jeg opp, men ellers gikk jeg mye med en grusom kvalme. Så kvalme kan veldig godt være psykisk! Jeg kjøpte meg bilsyketabletter på apoteket, og da gikk det mye bedre. Anbefales! Ellers så må du nok få en ny henvisning til psykolog og få behandling både for hypokondrien og angsten din. Lykke til!

Takk for svar. Jeg unner ingen å ha en sånn kvalme, men jeg må si det hjelper å vite at jeg ikke er den eneste :) Jeg har vel skjønt selv at det er psykisk, for jeg blir ofte bedre hvis noen sier at det ikke er farlig, da helst noen som vet hva de snakker om, og det gjør jo blandt annet du. Så takk igjen, mulig dagen min blir bedre nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2421917
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg unner ingen å ha en sånn kvalme, men jeg må si det hjelper å vite at jeg ikke er den eneste :) Jeg har vel skjønt selv at det er psykisk, for jeg blir ofte bedre hvis noen sier at det ikke er farlig, da helst noen som vet hva de snakker om, og det gjør jo blandt annet du. Så takk igjen, mulig dagen min blir bedre nå.

Jeg har vært plaget mye med psykisk kvalme selv. Det var ett av mine første symptomer, og siden har det kommet i enkelte perioder. På det værste var det sånn at jeg brakk meg av å spise sjokoladekake.

Kvalme er slitsomt, og det kan i aller høyeste grad være psyikisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2421967
Del på andre sider

Jeg har vært plaget mye med psykisk kvalme selv. Det var ett av mine første symptomer, og siden har det kommet i enkelte perioder. På det værste var det sånn at jeg brakk meg av å spise sjokoladekake.

Kvalme er slitsomt, og det kan i aller høyeste grad være psyikisk.

Takk for svar :) Jeg er glad for å høre at jeg ikke er alene om dette. Men synes jo selvfølgelig det er dumt at flere har det sånn. Jeg har vært hos legen flere ganger og alt er i orden. Jeg tror jo selvfølgelig det er noe de ikke har sett, men jeg får vel prøve å lære meg å stole på resultatene fra legen. De vet vel strengt tatt mer enn meg. Blir glad for å høre fra flere med det samme hvertfall :) Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2422006
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Jeg trpr ikke du er dødelig syk, men at det er dine tanker om at du er det som er problemet/psykdommen. Hva med å få hjelp som er spesialisert på din sykdomsangst - hypokondriklinikken til Wilhelmsen (er i Bergen)?

Ved masse uro og nervøsitet, kan man helt klart bli kvalm. Du har sikkert hørt om unger der foreldrene skiller seg, og som reagerer med vondt i magen f.eks.? Eller om en student som skal opp til eksamen og er så nervøs at vedkommende må løpe på do og spy?

Har hørt om flere andre som reagerer med å brekke seg/kaste opp og føle seg kvalm, når de opplever store belastninger de ikke kan hanskes med. Et eller annet sted må man få et utløp for det en sitter inne med at følelser en ikke får utløp for. Da reagerer kroppen fysisk. Det heter en psykosomatisk reaksjon. Du kan nok puste helt lettet ut. Det du beskriver om handlings- og tenkemønsteret ditt, ligner ikke på dødelig kreft, men på psykdomsangst og kvalme som er psykisk betinget.

Så du kommer nok til å leve lenge skal du se:) Hvorfor i all verden skulle du være mer utsatt enn andre for dødelige sykdommer forresten. Hvorfor skulle du være dårligere til å takle dette enn andre. Det hørte jeg kloke Wilhelmsen på Hypokondriklinikken si til pasienter han hadde inne til time. Det gikk et tv-program for en tid tilbake om psykdomsangst og hvordan dette kunne behandles. Et veldig interessant program for øvrig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2422093
Del på andre sider

Annonse

Jeg trpr ikke du er dødelig syk, men at det er dine tanker om at du er det som er problemet/psykdommen. Hva med å få hjelp som er spesialisert på din sykdomsangst - hypokondriklinikken til Wilhelmsen (er i Bergen)?

Ved masse uro og nervøsitet, kan man helt klart bli kvalm. Du har sikkert hørt om unger der foreldrene skiller seg, og som reagerer med vondt i magen f.eks.? Eller om en student som skal opp til eksamen og er så nervøs at vedkommende må løpe på do og spy?

Har hørt om flere andre som reagerer med å brekke seg/kaste opp og føle seg kvalm, når de opplever store belastninger de ikke kan hanskes med. Et eller annet sted må man få et utløp for det en sitter inne med at følelser en ikke får utløp for. Da reagerer kroppen fysisk. Det heter en psykosomatisk reaksjon. Du kan nok puste helt lettet ut. Det du beskriver om handlings- og tenkemønsteret ditt, ligner ikke på dødelig kreft, men på psykdomsangst og kvalme som er psykisk betinget.

Så du kommer nok til å leve lenge skal du se:) Hvorfor i all verden skulle du være mer utsatt enn andre for dødelige sykdommer forresten. Hvorfor skulle du være dårligere til å takle dette enn andre. Det hørte jeg kloke Wilhelmsen på Hypokondriklinikken si til pasienter han hadde inne til time. Det gikk et tv-program for en tid tilbake om psykdomsangst og hvordan dette kunne behandles. Et veldig interessant program for øvrig!

Takk for et godt svar! Jeg fikk lest det på fredag, men hadde ikke tid til å svare da, men det reddet min helg. Jeg har ikke hatt en så fin helg som nå på lenge. Jeg så det tv programmet du viser til, og synes det var veldig spennende. Jeg synes det burde gå fler av disse type programmer. Jeg skulle gjerne ha tatt meg en tur på denne klinikken i Bergen, Men jeg bor i Akershus, så kan bli lang vei for hver time. Jeg undersøker alternativ i nærheten av meg, og håper jeg finner noe som passer. Det er grusomt å ha det som jeg har hatt det en stund nå, så jeg er villig til å betale mye for å bli kvitt det. Takk igjen for svar. Du aner ikke hvor mye det betyr. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2423222
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Takk for et godt svar! Jeg fikk lest det på fredag, men hadde ikke tid til å svare da, men det reddet min helg. Jeg har ikke hatt en så fin helg som nå på lenge. Jeg så det tv programmet du viser til, og synes det var veldig spennende. Jeg synes det burde gå fler av disse type programmer. Jeg skulle gjerne ha tatt meg en tur på denne klinikken i Bergen, Men jeg bor i Akershus, så kan bli lang vei for hver time. Jeg undersøker alternativ i nærheten av meg, og håper jeg finner noe som passer. Det er grusomt å ha det som jeg har hatt det en stund nå, så jeg er villig til å betale mye for å bli kvitt det. Takk igjen for svar. Du aner ikke hvor mye det betyr. Hilsen Ingvild

Hei Ingvild!

Så fint å høre! De beste lykkeønskninger videre!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2423240
Del på andre sider

Til info: Jeg bor selv i Akershus og har vært hos Wilhelmsen. 2 konsultasjoner over 2 dager, hvor jeg overnattet i Bergen. Så følger han deg videre over mail hvis du ønsker det. Så bostedet ditt er ikke avgjørende for og få god hjelp av han :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2423729
Del på andre sider

Til info: Jeg bor selv i Akershus og har vært hos Wilhelmsen. 2 konsultasjoner over 2 dager, hvor jeg overnattet i Bergen. Så følger han deg videre over mail hvis du ønsker det. Så bostedet ditt er ikke avgjørende for og få god hjelp av han :)

Lykke til!

Ok. Det er jo veldig greit å vite. Er jo ikke noe problem med 2 dager fri, men jeg så for meg at det var over lengre perioder. Jeg kan jo prøve å ringe dit å høre! Hadde det noen effekt på deg å være der forresten? Tusen takk for info! Ingvild

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299427-psykisk-kvalme/#findComment-2423827
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...