Montmartre Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har nettop begynt med Levaxin mot lavt stoffskifte. Står ellers på litium, Lamictal og Risperdal. Jeg er ganske deprimert og psykiateren min gav meg en resept på Cipralex. Mine spørsmål er: 1. Bør jeg la Levaxin virke en periode for å se om det kan hjelpe mot depresjonen uten å begynne med Cipralex? 2. Bør jeg begynne med Cipralex? 3. Psykiateren min sa at hele poenget med Cipralex var å få meg opp for så å slutte når jeg blir bra. Er det mange bivirkninger og farer med en slik kur? 4. Hvor stor er sjansen for at jeg blir hypoman hvis jeg begynner med Cipralex? 5. Er denne cocktailen av medisiner egentlig særlig bra? 6. Hvis jeg var søsteren din NHD, hva ville du ha rådet meg til? Nei den var billig men jeg er ganske desperat her jeg sitter. Jeg har resepten i hånden men vet slett ikke hva jeg skal gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299502-stoffskifte-og-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 1. Bør jeg la Levaxin virke en periode for å se om det kan hjelpe mot depresjonen uten å begynne med Cipralex? S: Nei. Assosiasjonen mellom hypotyreose og depresjon er sterkt overdrevet. 2. Bør jeg begynne med Cipralex? S: Ja. 3. Psykiateren min sa at hele poenget med Cipralex var å få meg opp for så å slutte når jeg blir bra. Er det mange bivirkninger og farer med en slik kur? S: Nei. Du blir litt kvalm de første dagene. 4. Hvor stor er sjansen for at jeg blir hypoman hvis jeg begynner med Cipralex? S: 5. Er denne cocktailen av medisiner egentlig særlig bra? S: Ja, dersom den er nødvendig (og det synes psykiateren din). 6. Hvis jeg var søsteren din NHD, hva ville du ha rådet meg til? Nei den var billig men jeg er ganske desperat her jeg sitter. Jeg har resepten i hånden men vet slett ikke hva jeg skal gjøre. S: Den var ikke billig! Jeg tenker slik hver eneste gang jeg anbefaler behandling. Jeg ville anbefalt å følge psykiaterens råd helt slavisk. I mer enn 95% av tilfellene lønner det seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299502-stoffskifte-og-depresjon/#findComment-2422492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montmartre Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 1. Bør jeg la Levaxin virke en periode for å se om det kan hjelpe mot depresjonen uten å begynne med Cipralex? S: Nei. Assosiasjonen mellom hypotyreose og depresjon er sterkt overdrevet. 2. Bør jeg begynne med Cipralex? S: Ja. 3. Psykiateren min sa at hele poenget med Cipralex var å få meg opp for så å slutte når jeg blir bra. Er det mange bivirkninger og farer med en slik kur? S: Nei. Du blir litt kvalm de første dagene. 4. Hvor stor er sjansen for at jeg blir hypoman hvis jeg begynner med Cipralex? S: 5. Er denne cocktailen av medisiner egentlig særlig bra? S: Ja, dersom den er nødvendig (og det synes psykiateren din). 6. Hvis jeg var søsteren din NHD, hva ville du ha rådet meg til? Nei den var billig men jeg er ganske desperat her jeg sitter. Jeg har resepten i hånden men vet slett ikke hva jeg skal gjøre. S: Den var ikke billig! Jeg tenker slik hver eneste gang jeg anbefaler behandling. Jeg ville anbefalt å følge psykiaterens råd helt slavisk. I mer enn 95% av tilfellene lønner det seg. Tusen, tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299502-stoffskifte-og-depresjon/#findComment-2422543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 1. Bør jeg la Levaxin virke en periode for å se om det kan hjelpe mot depresjonen uten å begynne med Cipralex? S: Nei. Assosiasjonen mellom hypotyreose og depresjon er sterkt overdrevet. 2. Bør jeg begynne med Cipralex? S: Ja. 3. Psykiateren min sa at hele poenget med Cipralex var å få meg opp for så å slutte når jeg blir bra. Er det mange bivirkninger og farer med en slik kur? S: Nei. Du blir litt kvalm de første dagene. 4. Hvor stor er sjansen for at jeg blir hypoman hvis jeg begynner med Cipralex? S: 5. Er denne cocktailen av medisiner egentlig særlig bra? S: Ja, dersom den er nødvendig (og det synes psykiateren din). 6. Hvis jeg var søsteren din NHD, hva ville du ha rådet meg til? Nei den var billig men jeg er ganske desperat her jeg sitter. Jeg har resepten i hånden men vet slett ikke hva jeg skal gjøre. S: Den var ikke billig! Jeg tenker slik hver eneste gang jeg anbefaler behandling. Jeg ville anbefalt å følge psykiaterens råd helt slavisk. I mer enn 95% av tilfellene lønner det seg. ''Den var ikke billig! Jeg tenker slik hver eneste gang jeg anbefaler behandling.'' Det var faktisk veldig fint skrevet av deg. Det viser at du er engasjert i jobben din, og ønsker det beste for dine pasienter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299502-stoffskifte-og-depresjon/#findComment-2423214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 1. Bør jeg la Levaxin virke en periode for å se om det kan hjelpe mot depresjonen uten å begynne med Cipralex? S: Nei. Assosiasjonen mellom hypotyreose og depresjon er sterkt overdrevet. 2. Bør jeg begynne med Cipralex? S: Ja. 3. Psykiateren min sa at hele poenget med Cipralex var å få meg opp for så å slutte når jeg blir bra. Er det mange bivirkninger og farer med en slik kur? S: Nei. Du blir litt kvalm de første dagene. 4. Hvor stor er sjansen for at jeg blir hypoman hvis jeg begynner med Cipralex? S: 5. Er denne cocktailen av medisiner egentlig særlig bra? S: Ja, dersom den er nødvendig (og det synes psykiateren din). 6. Hvis jeg var søsteren din NHD, hva ville du ha rådet meg til? Nei den var billig men jeg er ganske desperat her jeg sitter. Jeg har resepten i hånden men vet slett ikke hva jeg skal gjøre. S: Den var ikke billig! Jeg tenker slik hver eneste gang jeg anbefaler behandling. Jeg ville anbefalt å følge psykiaterens råd helt slavisk. I mer enn 95% av tilfellene lønner det seg. http://www.stoffskifte.org/thyro/symp.htm I motsetning til Dahls svar her er det svært kjent at lavt stoffskifte kan gi depresjon som symptom. Så hvis du har gått kort tid på Levaxin ville jeg definitivt ventet og sett effekten - hvis du ikke føler at situasjonen er helt uholdbar for deg. Jeg svinger mellom høyt og lavt - går jeg for lavt blir jeg nedstemt/deprimert, går jeg for høyt får jeg angstlignende symptomer. På rett dose har jeg, både kroppen og psyken det bra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299502-stoffskifte-og-depresjon/#findComment-2423728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.