Gå til innhold

Hvem kan stille diagnoser?

Anbefalte innlegg

Gjest Monica-Lill

Vi har en bekjent som er sosionom. I et sosialt denne helga påsto han at han kan stille diagnoser og skrive ut resepter. Kan det stemme?

Hvem kan skrive ut resepter og stille diagnoser? Hva kreves av utdannelse? Jeg trodde diagnoser ofte ble stilt av et team, ikke av bare en fagperson. Jeg trodde heller ikke at et sosionom ligger under betegnelsen fagperson.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299630-hvem-kan-stille-diagnoser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annakan

En sosionom kan IKKE skrive ut resepter, det er det kun leger som kan.

Sykepleiere f.eks kan legge medisiner i dosett og dele dem ut, men det er legen som bestemmer hvilke.

Skremmende at så lite kunnskapsrike folk kan bestå et treåring høgskolestudium som sosionom er?

Gjest fnugget

Fagperson er vel en sosionom. Men jeg forstår ikke meg på denne sosionomen du snakker om. Slik jeg har forstått det kan ikke en sosionom stille diagnoser og i allefall ikke skrive ut resepter.

Går an å ta videreutdannelse til klinisk sosionom og da er det mulig man kan stille diagnoser. Men ikke skrive ut resepter, det er bare leger og psykiatere som gjør.

Psykologer kan stille diagnoser men ikke skrive ut resepter fordi de ikke har medisinsk utdannelse.

Så hva denne vennen din roter med, vet ikke jeg.

Sosionomutdannelsen er jo basert på mye forskjellig. Lover/lovverk, sosiologi, psykologi, osv. Det er en treårig og ganske generell utdannelse.

Gjest Monica-Lill

Han er jo en fagperson på sitt område! :) Men det andre du nevner har han ikke myndighet til.

Ja, jeg veit han er fagperson innenfor sitt område :) Jeg bare tenker i forhold til det å stille diagnoser og å skrive ut resepter. Han var så bestemt på det, og vi var flere som stusset litt.

Han nevnte også at han har gode kurs innen psykologi.

Annonse

Gjest annakan

Ja, jeg veit han er fagperson innenfor sitt område :) Jeg bare tenker i forhold til det å stille diagnoser og å skrive ut resepter. Han var så bestemt på det, og vi var flere som stusset litt.

Han nevnte også at han har gode kurs innen psykologi.

jeg kjenner ei som er sosionom, husker godt at hun har fortalt at hun ikke kan sette diagnoser

Kun leger og psykologer kan sette diagnoser på egen hånd. Andre gjør det i et team hvor leger og psykologer er med.

Sosionomer kan aldri skrive ut resepter.

''Andre gjør det i et team hvor leger og psykologer er med.''

Dette har jeg ikke hørt om før, hvem er disse andre som kan være med å sette diagnose.

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Andre gjør det i et team hvor leger og psykologer er med.''

Dette har jeg ikke hørt om før, hvem er disse andre som kan være med å sette diagnose.

I hovedsak sosionomer og psykiatriske sykepleiere som har lært å bruke strukturerte diagnostiske intervjuer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...