Gå til innhold

Hva som er viktig å tenke på?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dag like godt...

I det siste har jeg tenkt mye på hva man bør tenke på. Jeg er et av alle de menneskene som stadig søker kunnskap, for dermed å forstå hva som skjer når jeg er trist og lei meg. Tankerekken begynte med at jeg kanskje bør innse at mange vil si at det er en depresjon jeg sitter med, og at et eller annet sted bør jeg kanskje gå og be om hjelp av en eller annen. Men siden jeg ikke liker å be om hjelp, så prøver jeg ofte å tenke ut selv hva som kan finnes av løsninger.

Gjennom dette har planen vært at ved å forstå kan jeg lære hvordan jeg unngår å oppleve akkurat den smerten igjen.

Etter mange år begynner jeg å tenke at jeg kanskje har feil fokus. Det ser egentlig ikke ut som det tar slutt på nye ting som bringer meg nedstemthet eller stjeler krefter, selvom jeg lærer mer og mer om mange ting jeg bør unngå.

Kanskje bør jeg heller tenke mer over de situasjonene hvor jeg føler glede, slik at jeg gjennom å forstå dem kan oppleve mer glede og velvære? Kanskje skal jeg ta et stort hoppe-skritt og satse på nærvær av trygghet, glede og lykke istedenfor fravær av depresjon? De ytre rammene som brakte meg alle disse problemene har jeg jo ryddet i - alt er egentlig klart nå for at jeg skal kunne fryde meg. Bare jeg klarer å slippe taket i det triste nedi magen et sted...

Jeg tenkte at dette må det være noen som har tenkt før og skrevet noe om som jeg kanskje kan lese og bruke til noe bra. Dermed tok jeg et google søk på lykke, kjærlighet og glede.

Endte opp med en drøss kristne steder som ikke passer for meg, og noen sider med henvisninger til spåkoner og tarotkort...

Søk på skilsmisse, vold og depresjon derimot brakte meg en drøss med fagsider...

Noen med noen gode steder man kan lese mer om å øke lykke og velvære, istedenfor å ha som høyeste mål å bare unngå å ha det fælt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299682-hva-som-er-viktig-%C3%A5-tenke-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sanasola

I stedet for å teoritisere alt mulig er det kanskje på tide å -føle- litt.

Selv om du har lest deg til ting du kan gjøre for å bedre humøret er det ikke sikkert disse tingene fungerer for deg, fordi du har en følelsesmessig blokkering du ikke har løst opp. Sett deg ned og kjenn litt på hva som gjør deg glad og trist. Hva føler -du- ville gjort hverdagen din bedre?

Gjest Anonym i dag jeg.

I stedet for å teoritisere alt mulig er det kanskje på tide å -føle- litt.

Selv om du har lest deg til ting du kan gjøre for å bedre humøret er det ikke sikkert disse tingene fungerer for deg, fordi du har en følelsesmessig blokkering du ikke har løst opp. Sett deg ned og kjenn litt på hva som gjør deg glad og trist. Hva føler -du- ville gjort hverdagen din bedre?

Jeg tror hverdagene blir mer fylt av glede ved å søke gleden, ikke bare ved å flykte fra tristheten :-)

Mesteparten av det jeg har gjort de siste årene har vært å rydde opp i et vanskelig liv. Så de ytre rammene er egentlig utrolig bra. Jeg har kjærlighet, jobb, barn og alt jeg ønsker meg. Jeg er bare ikke flink nok til å huske på å kjenne etter gleden i livet.

Har en vanskelig barndom og et ekteskap med en mishandler bak meg, det sitter i så lenge etterpå. Men livet er egentlig godt nå.

Gjest sanasola

Jeg tror hverdagene blir mer fylt av glede ved å søke gleden, ikke bare ved å flykte fra tristheten :-)

Mesteparten av det jeg har gjort de siste årene har vært å rydde opp i et vanskelig liv. Så de ytre rammene er egentlig utrolig bra. Jeg har kjærlighet, jobb, barn og alt jeg ønsker meg. Jeg er bare ikke flink nok til å huske på å kjenne etter gleden i livet.

Har en vanskelig barndom og et ekteskap med en mishandler bak meg, det sitter i så lenge etterpå. Men livet er egentlig godt nå.

''''Så de ytre rammene er egentlig utrolig bra. Jeg har kjærlighet, jobb, barn og alt jeg ønsker meg. Jeg er bare ikke flink nok til å huske på å kjenne etter gleden i livet.''''

Dette er du ikke alene om. Mange får skyldfølelse fordi de ikke er glade og fornøyde når de har "alt". Tak over hodet, god jobb, god helse og ikke minst en familie man er glad i. Skal man ikke ha lov til å føle tristhet likevel?

''''Jeg tror hverdagene blir mer fylt av glede ved å søke gleden, ikke bare ved å flykte fra tristheten :-) ''''

Det har du nok helt rett i. :-)

Jeg tror det er de små gledene i hverdagen som er de største gledene. Å se blomster spire om våren, legge seg inntil en varm kropp om kvelden, gå en tur i fint vær eller lytte til et vakkert musikkstykke. Om man bare tar seg tid til å se det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...