Gå til innhold

NHD: Spm om wellbutrin, har spurt før

Anbefalte innlegg

Gjest lithium
Skrevet

Jeg har en bipolar II lidelse. Har vært moderat deprimert en stund. Ble verre og startet på wellbutrin 150 mg for 4 uker siden. Jeg har gått fra energiløshet til stor rastløshet og motorisk uro, men ingen lette på depresjonen (tvert imot) Det er en tilstand jeg er godt kjent med fra mine blandede episoder og det skremmer meg.

1. Kan det være wellbutrinen som "booster" denne energien uten å lette depresjonen ?

2. Jeg skal egentlig øke til 300mg nå pga manglende effekt. Er det lurt når jeg mistenker at den bare skrur opp energien, men ikke humøret?

Jeg vil helst øke, jeg vil så gjerne bli kvitt dette gjørmehavet. Men mixed state er det verste som finnes.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Kan det være wellbutrinen som "booster" denne energien uten å lette depresjonen ?

S: Spørsmål av typen "Kan det være...?" må så godt som alltid besvares med ja. Det viktige er vel heller "Hvor sannsynlig er denne forklaringen..?"

2. Jeg skal egentlig øke til 300mg nå pga manglende effekt. Er det lurt når jeg mistenker at den bare skrur opp energien, men ikke humøret?

S: Dersom det er slik du spør i forrige spørsmål, er det ikke så lurt. PÅ den annen side er det nesten aldri slik at alle depresjonssymptomer letter like mye og samtidig. Det er like sansynlig at W virker først på disse symptomene og at resten av symptomene vil lette etter hvert.

Beklager: Ikke et entydig svar, men dog ærlig svar.

Gjest lithium
Skrevet

S: Spørsmål av typen "Kan det være...?" må så godt som alltid besvares med ja. Det viktige er vel heller "Hvor sannsynlig er denne forklaringen..?"

S: Dersom det er slik du spør i forrige spørsmål, er det ikke så lurt. PÅ den annen side er det nesten aldri slik at alle depresjonssymptomer letter like mye og samtidig. Det er like sansynlig at W virker først på disse symptomene og at resten av symptomene vil lette etter hvert.

Beklager: Ikke et entydig svar, men dog ærlig svar.

Takk.

Forventer ikke noe entydig svar, det vet jeg kan være vanskelig. Jeg har vært en av de som har kritisert deg for bastante svar, så....;) Ærlig svar er fint, med ærlig svar kan jeg vurdere om jeg skal ta sjansen på å øke. Skulle gjerne ha spurt psykiateren min, men det stor legemangel på DPS'et, vil ikke bry dem.

1. Når du sier det, ser jeg at "kan det være?" må føre til ja-svar. Så da spør jeg heller hvor sannsynlig er det? ;) Av erfaring vet jeg at depresjonene mine kan utvikle seg slik, men det var så påfallende i forhold til medisinstart.

2. "PÅ den annen side er det nesten aldri slik at alle depresjonssymptomer letter like mye og samtidig."

Ja, sant det. Hvis agitasjonen og den motoriske uroen kommer av medisiner, vil vel det forsvinne igjen hvis jeg seponerer?

Takk for svar

Gjest my name is nobody
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du beskriver. Jeg brukte kun wellbutrin da og fikk en sånn blandet episode. Men jeg reagerer med veldig oppstemthet på alle AD jeg prøver, og skal helst ikke ha dette flere ganger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk.

Forventer ikke noe entydig svar, det vet jeg kan være vanskelig. Jeg har vært en av de som har kritisert deg for bastante svar, så....;) Ærlig svar er fint, med ærlig svar kan jeg vurdere om jeg skal ta sjansen på å øke. Skulle gjerne ha spurt psykiateren min, men det stor legemangel på DPS'et, vil ikke bry dem.

1. Når du sier det, ser jeg at "kan det være?" må føre til ja-svar. Så da spør jeg heller hvor sannsynlig er det? ;) Av erfaring vet jeg at depresjonene mine kan utvikle seg slik, men det var så påfallende i forhold til medisinstart.

2. "PÅ den annen side er det nesten aldri slik at alle depresjonssymptomer letter like mye og samtidig."

Ja, sant det. Hvis agitasjonen og den motoriske uroen kommer av medisiner, vil vel det forsvinne igjen hvis jeg seponerer?

Takk for svar

1. Kanskje 50/50

2. Ja, da vil den forsvinne. Samtidig mister du muligheten til å sjekke ut om de andre depresjonssymptomene forsvinner etter hvert.

Gjest lithium
Skrevet

1. Kanskje 50/50

2. Ja, da vil den forsvinne. Samtidig mister du muligheten til å sjekke ut om de andre depresjonssymptomene forsvinner etter hvert.

Takk.

Jeg kommer ikke til å seponere før jeg har prøvd i tilstrekkelig mange uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...