Gå til innhold

NHD - Hjelp meg.. Hjelp.. Hjelp.. Hjelp..Hjelp..

Anbefalte innlegg

kathrina1365381129

Hei. Jeg skrev dette fra en uke eller to uker siden og har ikke fått svar fra deg dessverre.

Hva er forskjellen på å ha angst og depresjon og asperger syndrom? Enn angst og depresjon uten asperger syndrom? Det er visst en stor forskjell har jeg hørt av psykologen min. Men hvordan? Kan du gi noen eksempler?

Og det nye her er:

Kan dere være så snill å svare psykiateren? Fordi jeg har lest mye inn på nettet om angst og lest mye på nettet om asperger. Men jeg finner jo ingenting om både angst og depresjon og asperger sammen? Jeg har lett masse, men hvorfor står det ingenting om. kombinasjonen angst, depresjon og asperger syndrom? Uff Også har jeg lest hvordan man skal bli kvitt angst, ved å gredvis gjøre det man er redd for også skal angsten bli mindre etter hvert. Men sånn er det ikke på min angst. Angsten min er like sterk og stor selv om jeg gjør alle de angstfulle tingene jo. Hva skal jeg gjøre med det? Også har jeg hørt at det er vanskeligere å bli frisk når man i tillegg har asperger syndrom jo. Men hvordan skal jeg bli frisk når jeg har slitt sånn i tyve år? Også har jeg hørt at vanlig angsttrening ikke hjelper når man har asperger syndrom. Stemmer dette?

Og kan dere lage en nettside der angst depresjon og asperger syndrom sammen? Jeg savner det..

Jeg føler at det som står om angst og depresjon på nettet passer meg. Og det som står om asperger passer meg. Men hvorfor ikke en sammenslåing av dette? Også har jeg hørt at det er vanlig å få angst og depresjon når men har asperger syndrom. Og hvorfor ikke lage en artikkel om evnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299746-nhd-hjelp-meg-hjelp-hjelp-hjelphjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fnugget

Det er ikke lett å være forvirret sånn som du er nå. Når man først får en diagnose, så vil man jo gjerne vite mest mulig hva man sliter med for å få mer oversikt.

Jeg har også hatt behov for å lese meg til det jeg sliter med, så skjønner deg. Synd at det ikke er forsket noe særlig på dette.

''På den ene siden har disse barna gode språkferdigheter og rimelig godt utviklet intelligens, på den annen side har de så store sosiale problemer at fungeringsevnen innen samhandling er i varierende grad dårlig''

Kan du kjenne deg igjen i dette? Nå er jeg ikke lege eller terapeut, men å leve på en slik måte at en ikke helt takler det sosiale vil sannsynligvis føre til både angst og depresjon. Fordi det er noe en ikke har helt "kontroll" over. Det kan være lett å føle seg sosialt ekskludert, men forstår ikke helt hvorfor det er sånn. Det kan føre til maktesløshet og tristhet og varer det lenge nok, som med deg, så vil jeg tro det er naturlig man utvikler angst og depresjon.

Asperger syndrom er altså grunnlidelse din men du får også symptomer på angst og depresjon pga grunnlidelsen din.

Dette er egentlig bare antakelser fra min side. Så jeg spør deg: Har du en terapeut eller lege du kan prate med om dette?

Gjest fnugget

Det er ikke lett å være forvirret sånn som du er nå. Når man først får en diagnose, så vil man jo gjerne vite mest mulig hva man sliter med for å få mer oversikt.

Jeg har også hatt behov for å lese meg til det jeg sliter med, så skjønner deg. Synd at det ikke er forsket noe særlig på dette.

''På den ene siden har disse barna gode språkferdigheter og rimelig godt utviklet intelligens, på den annen side har de så store sosiale problemer at fungeringsevnen innen samhandling er i varierende grad dårlig''

Kan du kjenne deg igjen i dette? Nå er jeg ikke lege eller terapeut, men å leve på en slik måte at en ikke helt takler det sosiale vil sannsynligvis føre til både angst og depresjon. Fordi det er noe en ikke har helt "kontroll" over. Det kan være lett å føle seg sosialt ekskludert, men forstår ikke helt hvorfor det er sånn. Det kan føre til maktesløshet og tristhet og varer det lenge nok, som med deg, så vil jeg tro det er naturlig man utvikler angst og depresjon.

Asperger syndrom er altså grunnlidelse din men du får også symptomer på angst og depresjon pga grunnlidelsen din.

Dette er egentlig bare antakelser fra min side. Så jeg spør deg: Har du en terapeut eller lege du kan prate med om dette?

Beklager, glemt å legge ved linken. Utdraget kom fra denne artikkelen:

http://www.helsenytt.no/artikler/aspergers_syndrom.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...